A mai magyarországi mainstream-pszichológiát a pszichológia főáramának e magára
osztott rangjában a maga hatalmi eszközei tartják meg:
egyetemi katedrák, ahol a szakma művelőinek újabb meg újabb
nemzedékét a régebbiek a maguk képére képezik ki (→ Pszichológusi tapasztalatok
az elméleti pszichológiáról);
bizottságok, ahol a kutatási pénzeket s a kutatók
rangját megadó tudományos címeket a főáram képviselőinek osztják,
reprezentatív konferenciákra ezeket hívják meg; (→ Adalék a
mainstream mikroszociológiájához);
stb.
folyóirat- és könyvkiadói szerkesztőségek, ahol a
másképp-gondolkodók tudományos írásait többnyire nem közlik, mégis megjelent
szövegeiket nem referálják;
Ezzel a katedrapszichológiával
az itt bemutatásra kerülő alternatív pszichológia három ponton szakít
radikálisan, s e háromnak együtthatójaként azután egy negyediken:
1. Nem a természettudományok egyikének tekinti magát, hanem
sajátos természettudománynak is (Rosenthal:
Experimenter effects in behavioral
research. Irvington Publisher, Inc., New York, 1976), minthogy tárgya szerves kapcsolatban áll az agy működésével, de éppannyira történeti tudománynak is (Lev Vygotsky
Archive), minthogy tárgya
éppolyan szerves összefüggésben van a
kultúra alakulásával (Természettudomány-e a
pszichológia? Magyar Tudomány. XXXIX.:1. [1994] 62-73.)
2. Természettudományos
fele sem olyan
természet keretében írja le a maga tárgyát,
amely részecskékből és közöttük fellépő kölcsönhatásból áll. E. Schrödinger módszertani elgondolását a részecske- ill. a hullám-logika komplementaritásáról (Válogatott tanulmányok.
Gondolat. Bp., 1970)
alkalmazza a pszichológia összefüggéseire is (Az
agyvelő-e a szociálpszichológiai jelenségek mechanizmusa? Pszichológia.
13:2. [1993] 205-224.)
3. A pszichikumnak azt a felét,
amelyik részecskék kölcsönhatása mentén lenne leírható, szintén nem arisztotelészi logikával, az egyes
részecskék saját belső
tulajdonságait tekintve kezeli,
hanem Kurt Lewin
módszertani programjának (Az arisztotelészi és a galileánus gondolkodásmód összecsapása a mai pszichológiában. In: A mezôelmélet a társadalomtudományokban. Válogatott elméleti
tanulmányok. Bp.: Gondolat, 1972)
megvalósítására törekedve (Az interdiszciplinaritásról és halmozott
hátrányairól. Magyar Tudomány. XLIV:3. [1999] 339-346) úgy, hogy a részecskék közötti viszonyokat szem előtt tartja.
4. A fenti három tétel együtthatójaként az alternatív pszichológia
meghaladja a módszertani individualizmus
és a módszertani holizmus ellentétes
rossz végleteit (Quo vadis, tovaris? A modernizáció
útjáról és a rajta vándorló emberrôl. Bp.: Scientia Humana, 1995. II. kötet,
355-451.)
An
alternative institutional network
Theoretical
and general psychology – Elméleti és általános pszichológia
Természettudomány-e a pszichológia?
Vygotskian implications: On the meaning and
its brain
Another crisis in the psychology: A possible
motive for the Vygotsky-boom
Ещё
один кризис в
психологии!
Возможнaя причинa
шумного
успeхa
идeй
Л. C.
Выготского
The
values and the need for freedom
Social and historical psychology. Cultural research. – Történelmi és szociálpszichológia
Esszé a szociális identitásról
József Attila kreativitástörténete
(szociálpszichológiai tanulmány)
Economic and political psychology – Gazdaságpszichológia