Garai László
Egy
pszichológus tapasztalatai
az
elméleti pszichológiáról*
Nem hallgattam az elsô pszichológusra, akivel
életemben találkoztam.
Nyolcadik általánosban történt, amikor az
osztályt fônöke pszichológushoz vitte, vizsgálná meg, kinek milyen életpályára
van - és hogy milyenre nincs - képessége. Nekem a késôbbi kolléga, látván, hogy
a teszt fogaskerekeinek és transzmisszióinak világában valamelyest eligazodom,
azt ajánlotta, hogy legyek mérnök.
Tehát, hogy ne pszichológus.
Hogy ez lettem, ez azért nem egyenesen
következett az ellenkezô tanácsból. A kerülôutat, amely végülis ide vezetett,
elôször nem pszichológusok egyengették.
Hanem Tolsztoj és Sztanyiszlavszkij.
Ugy emlékszem, akkor dôlt el a dolog, amikor
Rosztov gróf a csatában gyalog menekült az ôt üldözô francia elôl, s leírhatatlan
félelmét úgy írja le a másik gróf, hogy azt mondja, az ifjú Rosztov
elôkapta a pisztolyát, megfordult és a sarkában lihegô ellenséges katonához -
hozzávágta.
El voltam veszve. Hát még amikor Anna
Karenyina hazautazott Moszkvából Pétervárra, immáron Vronszkijjal egy kocsiban,
s a pályaudvaron ôt váró Karenyint megpillantva elcsodálkozott, milyen furcsán
áll férjének a füle...
Különben az Anna Karenyina
pszichológiai varázsát valaki még közvetítette is felém. Ô sem pszichológus
volt, hanem egy másik író, akinek azonban már személyesen hallgattam
elôadásait, szombatonként délután öttôl hétig a Bölcsészkar I. tantermében:
Füst Milán. Felhívta (méghozzá ismételten, mert elôadásai valóságos rondók
voltak, amelyekben újra meg újra visszatért kedvenc témáihoz, miközben minden
témája kedvenc volt) a figyelmemet arra, hogy Anna meg Vronszkij nemcsak
szeretik egymást, de mindegyikük bizonyossággal tudja is a másikról, hogy az
viszontszereti ôt, s hogy ennek ellenére magatartásukat mégsem ez a tudásuk vezeti,
hanem... "A lélek merev formái" - nevezte meg Füst Milán a maga
szófordulatával a jelenséget, s azzal kecsegtetett, hogy isten után viszi majd
sokra, aki meg tudja magyarázni, hogy ezek miben is állnak. Vagyis hogy mitôl
van az, hogy az embert olyasmi (vagy olyasmi is) mozgatja, ami benne magában
lakozik, és mégsem azonos vele. Például Annát valami, ami szemrehányást
tétet vele Vronszkijnak, hogy az nem szereti ôt.
Persze akkor már vagy ötven éve fel volt
fedezve, hogy van ami belülrôl mozgat engem és mégsem "én" vagyok, s
talán napra pontosan harminc éve volt már, hogy felfedezôje az Ich und Es-ben
meg is nevezte az "Ich"-en kívül nem csak az "Es"-t mint
ilyesféle tényezôt, de azt a másikat is, amely majd egész kutató-pszichológusi
életem kíváncsiságának egyetlen tárgya lesz (még akkor is, ha arra fogok új meg
még újabb érveket hajkurászni, hogy az "Über-Ich" másképpen működik,
mint ahogyan azt maga Freud elgondolta). Úgy hogy errôl akkoriban lehetett
volna akár már tudni is, hogy egyfajta módon el van magyarázva...
Apropó, pszichológiai tudás:
Érettségi elôtt indultam az országos
tanulmányi versenyen oroszból. A tétel, amelyet ki kellett dolgozni, magyarra
visszafordítva így szólt: "Mi akarok lenni? Elhatározásom motívumai".
Mielôtt megkezdtük volna a dolgozat írását, szabad volt kérdezni. Megkérdeztem,
mit jelent az a szó, hogy "motívumai". Minthogy végül második lettem
a versenyen, így utólag arra tippelek: nem azért nem értettem a kifejezést,
mert oroszul írták...
Szóval, lett volna mit tanulnom a
tudományegyetem pszichológia-szakán, azonban a beiskolázáskor (ezt a szép
magyar szót mai olvasó már nem értheti, de ne is értse) kiderült, hogy ilyen
tudományszak nincs is, mert ilyen tudomány nincs. Az "úgynevezett
lélektan" nem létezik - értesítettek, - minthogy állítólagos tárgya, a
lélek nem létezik. Úgy hogy iskolaigazgatóm (aki utált, méghozzá éppolyan
olthatatlanul, mint én ôt) beiskoláztatott filozófia-szakra. Mondván, hogy az
majdnem ugyanaz, viszont létezik.
A filozófia a létezô pszichológia - igazgatóm, anélkül, hogy tudta volna, olyan
paradigmát talált fel, amelyre majd fényes karrier vár 1968 utáni nemzedékek
realista tudatának kimunkálásában térségünkben.
A filozófia tehát, ellentétben a
pszichológiával, létezett ekkor, minthogy tárgya, a szellem, a pszichológiáéval
ellentétben, úgy látszik, szintén létezett. Azonban a filozófia-szak létezésének a helye nem az ELTE
Bölcsészettudományi Kara volt, amely a filozófia-tanszéknek volt a létezési
helye. Ezt a tanszéket akkor Lukács György vezette, márpedig a
filozófus-képzést, ugye, ne vezesse Lukács György. Úgy hogy ez a képzés egy
Lenin Intézet nevű közoktatási szörnyszülöttbe került, s így jómagam is ezt
frekventáltam, egyetemi elôfordulásom elsô félidejében.
Ez az idôszak (1954-tôl 1956 október 23-ig)
pszichológussá lételem szempontjából fôleg egy koncepcionális tévedés
következtében érdemel említést. Az akkoriban - és még hosszú ideig - uralkodó
téves koncepció azt igényelte, hogy a filozófia természettudományosan alapozza
meg önmagát, s ennek következtében mi a Lenin Intézetben, ahol maguknak a
filozófiai diszciplínáknak az oktatása általában kritikán aluli volt,
"megalapozásként" viszonylag magas színvonalon tanultunk különféle természettudományokat.
Ennek nyomán azután hosszú idôn keresztül
evidencia volt számomra, hogy a pszichológiának is teljes egészében
természettudományosan kell önmagát megalapoznia. Ennek az evidenciának az én
esetemben megállapítható forrásvidékét nem azért tüntetem fel, hogy egy argumentum
ad hominem révén próbáljam diszkreditálni magát a beállítódást, amely a
pszichológia teljes egészét akarja összefüggésbe hozni a
természettudománnyal - attól, hogy jómagam a Lenin Intézetbôl kaptam az
ihletést a magunk tudományának ilyen kezelésére, még e törekvés akár helyes is
lehetne. Érveimet, amiért mégsem az, másutt elôadtam.
Most inkább arra szeretnék visszaemlékezni, hogy amikor engem is rabul ejtett ez
az ellenállhatatlanul vonzó elgondolás, több mint negyed századig fogva is
tartott [1].
A természettudományok sorában, amelyeknek
tehát viszonylag magas színvonalával kárpótolt minket az egyetemi sors a tulajdonképpeni
szaktárgyak oktatásának gyatraságáért, ott volt a magasabbrendű idegműködés
fiziológiája, amelyet kifejezetten szinvonalasan tanított dr. Varga Ervin, aki
elôre fogékonnyá tett arra a szellemi élvezetre, amelyet majd két évvel késôbb
Kardos Lajos könyve (A lélektan alapproblémái és a pavlovi kutatások.
Budapest: Akadémiai Kiadó, 1957) és elôadásai fognak jelenteni számomra.
Ezeket az elôadásokat azonban már az ELTE
pszichológiai-szakos hallgatójaként látogattam. Átkerülésünk az ELTÉ-re még automatikusan
ment, amikor 1956 októbere az enyészetet mérte a Lenin Intézetre, a
pszichológia-szakosság azonban már azoknak a Garai-féle különcködéseknek a
sorába tartozott, amelyeket utóbb majd a szakma oly kevéssé próbál elviselni.
Az történt, hogy a majdani elhelyezkedés szempontjaira hivatkozva köteleztek
minket, hogy a filozófia-szak mellé felvegyünk egy másikat, s bejelentésemre,
hogy akkor én a pszichológiát választom, az egyetemi hatóságok hozzájárultak,
hogy a filozófia- meg egy igazi szak mellé harmadiknak akár még a
pszichológiát is felvehessem; minthogy pedig a szempont ezúttal nem az volt,
hogy van-e lélek, hanem hogy van-e elhelyezkedési lehetôség, én bevittem a
dékáni hivatalba egy írásos nyilatkozatot, hogy lemondok arról, hogy diploma
után az egyetem helyezzen állásba. Mindennek fejében pedig megtagadtam, hogy a
pszichológia mellé még "igazi" szakot is válasszak.
Mindebbôl kitetszik, hogy nem Pataki Ferenc
volt az elsô olyan hivatalfônököm, aki nehézségekkel találkozott, amikor az
általa vezetett hivatal szempontjának mindenek felett való követésére akart
serkenteni.
Kardos Lajos könyvének és pavlovista egyetemi
kurzusának hatására pavlovista lettem. Mielôtt rátérnék, hogy ez miben állott,
még szeretnék valamit elmondani errôl a könyvrôl és a szerzôjérôl.
"Maga olvasta a könyvemet?" -
kérdezte a professzor úr, amikor kollokváltam nála e tárgyból, s még csak nem
is próbálta leplezni meglepettségét. Ez utóbbit alkalmasint nem az váltotta ki,
hogy olvastam a könyvet, hanem hogy a vizsgán hosszú gondolatmeneteket idéztem
belôle, ha nem is szószerint, de minden logikai kanyarját követve. A
teljesítmény nem az enyém volt: a könyvet egyetlen egyszer olvastam el, s mivel
gondolatmenete tökéletesen logikus volt, nem kellett hozzá semmilyen
különösebb képesség, hogy ha az éppen húzott vizsgatételnek megfelelô helyen
megindul valaki, akkor e logika mentén azt idézze fel s olyan sorrendben,
ahogyan a könyvben olvasható volt.
Késôbb persze az ember, ahogy kinôtte
naivitását, realizálta, miféle kényszereknek engedett Kardos, amikor
"pavlovi pszichológiát" művelt. De a színvonal, amelyen a kényszert
elaborálta, máig lenyűgöz a maga intellektuális bravúrjával: hogy Pavlovot
behavioristára veszi, már önmagában is valami; hogy azonban egyidejűleg Gestalt-pszichológust
is csinál belôle! s pláne egy olyan fejezetben, amelyben az
"alaklélektant" (így! idézôjelben!) súlyosan elmarasztalja...
Úgy hogy Kardos professzor urat kétségkívül
úgy tartom számon, mint aki valamennyi magyar pszichológus közül a
legerôteljesebb nyomot hagyta rajtam. A hatvanas években többször támadt az a
benyomásom, hogy ezt ô is tudja (bár ez sohasem volt téma közöttünk), s nem is
nagyon bánja. Bár beszélgetéseink inkább beszélgetések igéretei voltak, mint
beszélgetések. "Ezt egyszer meg kellene beszélnünk részletesen" -
mondta Kardos megannyiszor, amikor valamilyen szakmai kérdéssel felkerestem; s
azért nem hiszem, hogy ez csak a lerázásnak egy udvarias formája lett volna,
mert arra is volt eset, hogy ô keresett meg valamilyen kérdéssel, és akkor is
mindjárt hozzátette, hogy amirôl éppen most beszélünk, arról majd
egyszer beszéljünk. Történt pedig ez nem valamilyen krónikus idôhiány okán:
egyszer két, vagy talán három napig is idôztük együtt Debrecenben egy
konferencián, s ennek magunk hosszabbította szüneteiben nagy sétákat tettünk a
Nagyerdôn - akkor ott több kérdés is elôbukkant, s ô megannyiszor elhárította,
a magáét csakúgy, mint az enyémet.
Néha azt gondoltam, talán attól fél, hogy ha
színt vallana elôttem holmi tudományos kérdésben, talán besúgnám itt vagy amott
- elvégre nem titkoltam, hogy Marx-szal egyben-másban egyetértek, márpedig az
ilyen ember, ugyebár, marxista. Arra pedig, hogy a marxista milyen ember,
tanszékének hangadója figyelmeztette a professzort, akinek egyszer az az ötlete
támadt, hogy kutatóként meghív a tanszékre (egy nagyon érdekes kísérleti terv
megvalósítására, amely azt vizsgálta volna, miképpen hat a kísérleti személy
beszédére, ha a kimondott szövegérôl egy fejhallgatón keresztül késleltetett
feed back-et kap). Az illetô munkatárs, amikor tudomást szerzett az ötletrôl,
"valóságos hisztériás rohamot állított elô, kérem", hogy magát Kardos
tanár urat idézzem, amikor utóbb elbeszélte, hogy meghívatásom intézményes
beteljesítésére végülis azért nem kerülhetett sor, mert munkatársai fel lettek
lármázva, hogy "egy marxista állandó jelenléte beláthatatlan veszélyeknek
teszi ki a tanszéket". Kardos professzor a beláthatatlan veszély
mibenlétét alkalmasint belátta, hiszen elméjének élessége elônyösen
különböztette meg ôt például az említett hangadótól. Én viszont idônként azt
reméltem, hogy e megkülönböztetô jegy pszichológusnál talán emberismeretté
szublimálódhat, s ilyenkor arra tippeltem, hogy talán mégsem XX. század által
kondicionált félelmek generalizációja határozta meg a viszonyunkat, hanem az a
perfekcionizmus, amely Kardos Lajosnak nemcsak elôadásait, de néha még
szemináriumi megnyilvánulásait is elôre megírt szövegek felolvasására
redukálta.
Akárhogyan is volt, elôre megírt szövegeivel
mindenesetre Kardos Lajos meggyôzött arról, hogy Pavlové nemcsak elegáns
elmélet, de ráadásul olyan, amely átfogja a lelki jelenségek totalitását. Úgy
hogy, nincs mit szépíteni: pavlovista lettem.
Nincs mit szépíteni - de azért megpróbálom.
Az elsô dolog, amit mentségemre felhozok, hogy Pavlov elmélete iránt támadt
fellángolásomban az a bizonyos szenvedély munkált, hogy a pszichológiát mint
természettudományt műveljem. Szakmánkra vonatkozó beállítódásunk akkor még nem
irányulásával különböztetett meg tanult kollégáim nagyobbik részétől, csak a
túlzás méretarányaival, amellyel komolyan vettem a lelki jelenségek
determináltságát. Kardos szemináriumán még diákként arról tartottam - szerény
méretű tetszést és szerénytelen méretű visszatetszést arató - elôadást, hogy a
pavlovi elméletnek (s ezen belül mindenek előtt az úgynevezett második
jelzôrendszerre vonatkozó tanításnak, amely az elmélet legsötétebb része)
alkalmazásával olyan hipnózist és szuggesztiót csaphatunk, amely azután bármit
tehet az emberrel. Büszkeség nélkül állíthatom, hogy Skinnertôl
függetlenül jutottam el beyond freedom and dignity... [2]
A másik, amit mentségemre meg kell mindjárt
mondanom, az az, hogy nem abba a Pavlovba szerettem bele, amelyik bírságot
fizettetett munkatársaival, valahányszor pszichológiai fogalmat hordozó szó
hagyta el ajkukat, s akit a sztálini korszakban a pszichológia ellenében
kanonizáltak, hanem abba, amelyikrôl Kardos elhitette velem, hogy akár
viselkedéssel és tárgyészleléssel is foglalkozhatott volna.
S a harmadik, hogy egy ilyen
"viselkedéspszichológus" és "alaklélektanász" Pavlov azon a
szemüvegen keresztül szemlélve érdekelt, amelyet a másik nagy csábító terhelt
rám, akirôl fentebb már szóbahoztam, hogy ô is a pszichológián kívülrôl vonzott
a pszichológia felé: Sztanyiszlavszkij. Amit ônála olvastam [3] a szerep átélésérôl s a
színészi élmény megtestesítésérôl, az nem kevesebbet állít, mint hogy e nagyon
komplex élmény esetében is, mint amilyen a színészé, a lélek működése
gerjeszthetô a test működtetése felôl, de tetten is érhetô, amikor a test nem
lelket gerjeszt, hanem rutin által maga működteti magát.
Az egyetemen, anélkül is, hogy
Sztanyiszlavszkij nevét csak egyszer is hallottam volna tôle, számomra ugyanezt
a komplex szemléletet képviselte a tragikus sorsú (és halálával a magyarországi
pszichológus-képzésre is tragikus sorsot vonó) Radnai Béla, akitôl nem
mondhatom ugyan, hogy sokat tanultam, csak azt, hogy... az egészet.
*
Egyetem után nem sok kellett ahhoz,
hogy Pavlov általam akkor felfogott elméletébôl alakitsam ki a magam elsô
elméletét, melyet a velemszületett szerénységet oly jól kifejezô címmel írtam
meg: Az ember pszichológiájához (a tanulmány végül ehelyett egy túlszerényített címmel jelent meg).
Pavlovnál, ugye, arról van szó, hogy az egyes reflexek lánccá
kapcsolódhatnak, amelyekben mindegyik reflex vége a következô reflex kiváltó
ingere lesz, így aztán az ilyen úgynevezett dinamikus sztereotip, ha
egyszer beindult, lefuttatása szükséglet. Igy van ez embernél is,
érveltem én, de embernél a munka az, aminek szekvenciái a reflexláncot
kialakítják. Ha tehát a célkitűzésre nem következhet a cél szabad
megvalósítása, erre meg egy új cél szabad kitűzése, akkor szükséglet marad
kielégítetlenül.
Ennek a szabadság-szükségletnek
a feltalálásával próbáltam teljesíteni a Füst Milán által kirótt feladatot:
hogy találjak valamit, ami anélkül, hogy vele azonos lenne, belülrôl mozgatja
az embert.
És csakis ôt
- ezt a súlyosbító feltételt már Füst Milántól függetlenül róttam magamra.
Valószínűleg elsôsorban filozófiai tanulmányaim hatására, ahol elég hosszú
hagyománya van azon kísérleteknek, hogy az embert a maga sajátszerűségében
ragadják meg. Tehát mint olyant, akit nemcsak a többi elgondolható szellemi
lénnyel szemben különböztet meg, hogy természeti lényként tapasztalható
is, de a többi természeti lény sorából is kiemel, hogy valamiképpen mégiscsak
szellemi lény. Vagyis olyan, akit nemcsak okok terelnek okozatok felé,
de értékek is vonzanak a közülük való választások irányába.
Az idôk során
megrögzötté vált bennem az eszme, hogy az a pszichológia, amely csak magyarázza,
hogy a lelki jelenség miképpen áll elô természeti okok okozataként, csak fél-tudomány,
s hogy semmivel sem kevésbé az ama másik pszichológia, amely megérti,
hogyan történik a lélek szabad választása a szellem értékei közül. S rögeszmém
szerint a pszichológia csak akkor lesz két féltudományból egyetlen egésszé,
amikor majd felfogja, hogy az a lelki jelenség, amely okok nyomán
szükségszerűen elôáll, és az, amelyik értékeket szabadon preferál, ugyanaz.
Hogy egy
olyan kutatási programhoz, amely ebbôl a rögeszmébôl ered, Pavlov nem a legmegfelelôbb
bázis, talán sejthetô. Amikor ezt már én sem tudtam magam elôtt letagadni,
búcsút vettem tôle.
Tulajdonképpen
kézenfekvô lett volna, hogy Freudhoz térjek, akinek ekkorra már azért
elolvastam a fontosabb műveit, s ezekbôl annyi kiderülhetett számomra, hogy ô
az a pszichológus, akinek gondolkodásmódja a legközelebb esik az általam
keresett logikához, amely választó és determinált pszichikummal egyszerre
számol. Hogy ebbôl valami ki is derült számomra, mutatja az a cikk, amelyet
róla a Népszabadság 1964. karácsonyi számába írtam [4]. Egészében
azonban Freud elméletétôl, enyhén fogalmazva, nem voltam elbűvölve, sôt. Amikor
például az 1958-ban újra megjelent A mindennapi élet pszichopatológiájának
olvasása hozzájuttatott elsô Freud-élményemhez, ez valóságos esztétikai
averziónak volt az átélése. Ízlésemet a szigorú természettudományok formálták
ki, s ez az ízlés nagyon rosszul tűrte azt az önkényességet, amelyet Freud
esetelemzéseiben akkoriban lépten-nyomon felfedezni véltem; úgy éreztem,
mindegyikben Karinthy paródiáját látom viszont, a Freud-féle Hacsek és Sajót:
ha Sajó jónapot kíván Hacseknek ezzel csak azt a vágyát óhajtja leplezni, hogy
rossz estét kivánjon neki, amely vágy azóta él benne, mióta gyermekkorában
szerelmes volt Hacsek unokanagynénjébe, akivel esténként találkozott a
Szentkirályi utcában, ahová az a Duna-partról jött, minthogy pedig a
Szentkirályi utcában van a szemklinika, a Duna pedig egy folyó, Sajóról
megállapítható, hogy az igazi elfojtott vágya az, hogy Hacseknak follyék ki a
szeme...
Persze, késôbb kiderült számomra,
hogy nem az értelmezés az önkényes és esetleges, amely a "jónapot"-tól
egy unokanagynéni gyermekkori emlékén, a Szentkirályi utcán és a Dunán
keresztül eljut a "follyék ki a szemed" elfojtott vágyáig, hanem az
az út, amelyen az egyéni pszichikum ellenkezô irányban, a vágytól az elfojtáson
keresztül a tünetig tényleg végigdolgozza magát. S engem tulajdonképpen ez
az önkényesség zavart! Miközben olyan pszichológiát akartam, amely nemcsak a
szükségszerűséggel számol, amellyel e tudomány tárgya a természetben okok
nyomán elôáll, hanem a szabadsággal is, amellyel a szellem értékei közül
választ, azt is szerettem volna, hogy a tárgy maga, amely elénk tárul, a
szellem térfelén éppen olyan rendezett legyen, mint a természet térfelén. Hogy
tehát az embernek, miközben szabadon választ az értékek között és bármely
pillanatban azt is megválaszthatja, hogy hű maradjon-e az ôáltala egyszer már
megválasztott értékhez vagy sem, választásai úgy kövessék egymást, mint
Madáchnál Ádámé, akinél a Faraó milliókat egyért feláldoztató értékvilágára logikusan
következik Miltiádeszé, aki egymagát áldozza milliókért, s erre éppolyan
szükségszerű az a szabadon választott értékrend, amely szerint Rómában az egyes
ember saját egyéni szempontjainak érdekében él, és így tovább a testiséget
tagadó istenhit bizánci, az Istent feleslegessé tevô természeti rend prágai, a
minden rendet felrúgó forradalom párizsi, a forradalmi lelkesültséget polgári
haszonelvűségre váltó londoni, s a polgári versengés helyett a szocialista
társulást preferáló falanszter-beli választások során át.
Madách-hoz hasonlóan engem is
bűvkörébe vont Hegel történetfilozófiája, s amikor Lucifer gúnyosan szól Ádám
után - "hidd, hogy te mégy, ha a sors árja von" - úgy éreztem, csak
konkretizálódik az a képlet, amelyre vonatkozóan Füst Milán feladja a már említett
rendelést: a pszichológiának olyasmirôl kell tudást kialakítania, ami belülrôl
mozgatja az embert (ezért hiheti azt, hogy ô megy), ám anélkül, hogy vele
azonos lenne (vagyis úgy, hogy eközben sorsának árja vonja). A Hegel-féle
konkretizáció pedig annak felismertetésében állt, hogy e "belsô
külföld" - ahogyan Freud nevezi valahol - valamiképpen a történelemmel
tart összefüggést, méghozzá a Madách-féle Ádám nagybetűs Történelmével éppúgy,
mint sok további ádám, meg éva, meg nemecsek ernô kisbetűs egyéni történelmével
is.
Persze, Hegel filozófus volt és
Madách meg Füst Milán sem a pszichológus-céhben szerezte a mesterlevelét. Én
viszont úgy gondoltam, hogy a kérdés, hogy mi mozgatja belülrôl az embert és
hogyan, s az a másik, hogy micsoda érezteti az emberrel úgy, hogy ez a belsô
mozgató ô maga - két pszichológiai kérdés, bárhonnan jön is az ihletés, hogy
feltegyük.
*
A következô, akinek sokat
köszönhetek, amiért közelebb segített a válaszhoz e két iker-kérdésre, Leontyev
volt.
Amikor 1967-ben Budapesten járt,
elvittem a Kardos-tanszékre. Nem emlékszem, hogy tudósok között ennél
érdekesebb beszélgetésen vettem volna valaha is részt, mint ami ott a
tanszékvezetô és vendége között folyt a tanszék és jómagam asszisztenciája
mellett. Kardost az ragadta meg, hogy a Leontyev által elôadott elgondolás a tárgyi
tevékenységrôl egyszerre ígérte a viselkedés és az észlelés rejtélyének a
megfejtését, méghozzá egyikét a másik révén. Mikor a beszélgetés végén Kardos
tanár úr kikísérte Leontyevet, még jött velünk a folyosón két lépést, hogy
nekem, kihasználva, hogy a vendég nem értheti, ezt mondja: "Magának
tényleg igaza volt: ez egy zseniális ember".
Kardos benyomását nem oszthatta sem
az, aki Leontyevet könyvének tökéletesen érthetetlen magyar félre-fordításából (A
pszichikum fejlôdésének problémái. Bp.: Kossuth, 1964) ismerte, sem pedig
az, aki második magyarországi utazása alkalmából ismerkedett meg vele. Az a
helyzet, hogy Leontyev tudósi identitásánál nem kevésbé fontosnak tartotta azt
a hivatalnoki identitást, amelyet a Moszkvai Állami Egyetem ôáltala alapított
Pszichológiai Karának dékánjaként betöltött, ennek megfelelôen olyan módon
idomult a maga mindenkori hivatali környezetéhez, hogy amikor ez 1968 augusztus
21-ét követôen viharos gyorsasággal merevedett meg és mállott szét egyidejűleg,
akkor a tudós Leontyevnek igazán nem vált elônyére az, hogy ebben az
idomulásban gondolkodása is részt vett.
Ismertem tudományban honos embert,
akinek intellektusán nem hagyott negatív nyomot, hogy ez a férfiú magas
hivatalt vállalt s ott pályája még magasabbra ívelt, egészen a Magyar
Tudományos Akadémia Széchenyi-díjjal dekorált alelnökének címéig. Sôt, az
illetônek különben kitűnô intellektusa a hivatali ranglétra mászása közben
valamelyest kiteljesedett, lévén olyan intellektus, amely hordozóját - a
legjobb Max Weber-i kritériumoknak megfelelô - hivatalra predesztinálta. Ez az
ember például amikor ún. tudományos szöveget produkált, akkor locsogott, amikor
viszont hivatali beszámolót követett el, akkor beosztottjait lebéklyózta
szövegének tömörsége és célirányos szerkesztése. Leontyev azonban tudós volt,
úgy hogy gondolkodásának szembeötlôen nem tett jót, hogy ez együtt merevedett
meg és mállott szét a rendszerrel, amelyben a dékán elvtárs ambicionálta, hogy
hivatalt visel.
De amikor Kardos professzor úr azért
hagyta el egy percre tanszékét, hogy ennek folyosóján a fentebb idézett
szavakat szólja, akkor Leontyev hivatali hierarchiájának csúcsán még nem
rendelték el, hogy Csehszlovákiát moresre tanítsuk, amikor pedig én ismerkedtem
meg vele, 1964-ben, akkor meg éppenséggel a kreatív értelmiség számára oly
ígéretes hruscsovi éra morzsolta utolsó hónapjait. S ráadásul Leontyev ekkor
még ilyen rendszerben sem viselte késôbbi magas hivatalát.
Úgy hogy én még egy olyan Leontyevet
ismertem meg, aki majdnem gátlástalanul lehetett majdnem azonos önmagával. S ez
az önmaga egy egészen nagyformátumú teoretikus tudós volt.
Én addig csak féktelenül vakmerô
pillanataimban mertem olyasmit gondolni, hogy ha egyszer majd a pszichológia is
kinövi a pubertást és olyan felnôtt tudomány lesz, mint a fizika, akkor nem
csak annak a programnak a teljesítéséhez fog majd egyszer mégis neki, amelyet
Kurt Lewin még a 30-as évek legelején vázolt fel, s amely szerint a fizika
példáját követve a mi tudományunknak is fel kell váltania arisztotelészi
gondolkodásmódját egy olyannal, amelynek logikáját Galilei találta fel; hanem
hogy akkor majd ennek a tudománynak is lesz Einsteinje. Vagyis olyan tudósa,
aki nem azzal foglalkozik, hogy elvégezze az n plusz egyedik kísérletet,
hanem azzal, hogy megállapítsa, hogy az addig végzett n számú kísérlet
megannyi eredménye miképpen lehet egyszerre igaz. S akkor most találkoztam
valakivel, aki tulajdonképpen ilyen pszichológiát művelt.
Leontyev teoretikus pszichológusként
megvizsgálta ebben az idôben, miképpen lehetnek egyszerre igazak azok a
megállapítások, amelyek egyik része viselkedést, másik része pedig észlelést
vizsgáló kísérletek eredményein alapult, miközben a viselkedéspszichológiai
megállapítások egyebek mellett arról szóltak, hogy a viselkedéshez nincs is
szükség észlelésre, az észleléslélektani megállapítások pedig olyan
észlelésrôl, amelyet az egyed a viselkedésnek éppen a szünetében produkál.
Ekkor, 1964-es moszkvai
tanulmányutamon megismertem még egy nagyszerű teoretikus pszichológust:
Galperint [6]. Ő azonban
Leontyevvel ellentétben nem merte leplezetlenül vállalni, amit művel, hanem
pszichológiatörténetnek álcázta azt.
Akárhogyan is volt, a hathetes út
tapasztalatainak a legfontosabbika az lett számomra, hogy teoretikus
pszichológia nem csak létesíthetô, de immáron művelik is. Minthogy pedig ekkor
ért véget a pszichológiai aspirantúrám, elhatároztam, hogy kandidátusi
disszertációmat - amely a hivatalosan reá szánt három év alatt természetesen
nem készült el - már a teoretikus pszichológia módszerével fogom elôállítani.
Egy nagyon fontos feltételre azonban
akkor nem figyeltem fel, és ez a mulasztás számomra végzetes lett:
Az a helyzet, hogy Leontyev is és
Galperin is egyetemi tanárként művelte a teoretikus pszichológiát. Mármost meg
kell állapítani, hogy amilyen fontos szerszáma a tényfeltáró kutatásnak egy jól
műszerezett laboratórium, éppolyan nélkülözhetetlen feltétele az elméleti
kutatásnak, hogy az ember a maga elméleti építkezése mellett rendszeresen és módszeresen
olyan életkorú hallgatóság elôtt érvelhessen, amelyben a késôbb majd
megállapodó szakember még eleven eszű, ugyanakkor szakmailag már szigorú, aki
elôtt nem marad rejtve az alakuló elméletnek egyetlen gyenge pontja sem, s aki
ugyanakkor nem helyezi megállapodott nézetek pajzsát egy elfogadható érvelés és
önmaga közé.
Hát ez nekem nem jött össze.
Aspirantúrám végén, 1964-ben talán összejött volna, ha erôltetem, de ehelyett
mentem a Filozófiai Intézetbe, amely magától hívott. Ugyanígy mentem át a
Pszichológiai Intézetbe, amikor ennek új igazgatója áthívott. A
pszichológus-képzésbe viszont nem hívtak.
Sôt.
*
Ennek a "sôt"-nek a
történetét egyszer meg kell írni, mert (amint a minapi szaknyelvi divat
mondaná) paradigmatikus érvényű:
Annak idején, amikor bevégeztem az
egyetemet, hajszál híján ott maradtam, mint tanár. A "hajszál" akkor
1959-ben az volt, hogy én abban az idôben lukácsiánus voltam. Soha nem
tartoztam ahhoz a bizonyos Lukács-iskolához, amelyik rendszeresen följárt
Lukács Györgyhöz, de annyira mindenesetre az voltam, hogy olyan véleménynek
adjak hangot, mely szerint ô az évszázad legnagyobb marxista filozófusa. És ezt
nem kellett volna - ahogyan P. Howard fogalmazná. Tudniillik hangot adni a véleményemnek
- de sohse hallgattam P. Howardra. És egyáltalán: sohse hallgattam. Persze
végzôs egyetemistaként arról mondani véleményt, hogy ki az évszázad legnagyobb
filozófusa, jogom lett volna. Na de hogy ki marxista - ez már akkora tisztesség
volt, hogy ilyesmire csak a párt nevezhette ki az embert, s akkoriban Lukács,
tudjuk, nem volt az az ember.
"Lehettem volna oktató... de nem
lettem mert..." Ha akkor azért nem lettem, mert én mondtam marxistának
valakit, néhány évvel késôbb már azért, mert engem mondott marxistának valaki:
fentebb már szóltam Kardos professzor úr ötletérôl, hogy engem meghívjon a
tanszékére, s arról, hogy ez a kezdeményezés miképpen bukott meg azon, hogy a
tanszék hangadó személye - aki személyként korlátolt volt, hangadóként viszont
korláttalan - lemarxistázott.
Annak érzékeltetésére, hogy a
korabeli pszichológiai tanszéken mit jelentett a "marxista", álljon itt
egy emlékem:
A '70-es évek közepén a pártközpont
megrendelésére az MTA megfelelô bizottsága vizsgálatot végeztetett annak
megállapítására, mennyire van képviselve a magyarországi tudományos közleményekben
a marxista pszichológia. A maximálisan gazdaságos és ugyanakkor maximálisan
pontos válasz a kérdésre így hangzott volna: "Semennyire". Ám a
magyarországi pszichológusképzés egyik jelese (akirôl valamiért szilárdan
tartja magát a hiedelem, hogy van köze a tudományhoz) tudományosan akarta
megközelíteni a kérdést, s ezért a vizsgálatot a scientometria tudományos
eszközeivel végezte el: megszámolta, hogy a tudományos (igényű) közleményekben
hány hivatkozás történik - szovjet szerzôkre...
Igaz, a kolléga úr fogalma a
marxizmusról ezzel a válasszal valószínűleg derekasan közelebb állt azokéhoz,
akik a kérdést feltették, mint az enyém.
Szerencsére a Nizzai Egyetemet
Franciaországban mindez nem zavarta, hogy ott profeszszor lehessek és
taníthassak. Sajnos viszont nem pszichológia-, hanem szociológia- és
etnológia-szakos hallgatókat, akikkel nem az volt a közös dolgunk, hogy együtt
kimunkáljuk az elméleti pszichológiát mint olyan tudományt, amely nem próbálja
beérni önmaga egyik felével.
Késôbb, amikor elkövettem életemnek azt
az igazi nagy ballépését, hogy - 1984-ben - hazatértem Franciaországból, az
idôk változását azon lehetett lemérni, hogy már semmilyen ideológiai fenék nem
lett kerítve a szakmai féltékenységnek, amelyet nemcsak mulatságos, de
szociálpszichológus számára tanulságos is volt tapasztalnom, amikor egyetemre
szánt portékámmal a hazán házaltam végig.
Büszke vagyok rá, hogy tízegynéhány
évvel korábban, amikor az ELTÉ-n a pszichológiai tanszék vezetôjének helye
megüresedett, nem akárki, hanem Mérei Ferenc próbálkozott egy olyan terv
kivitelezésével, hogy én töltsem azt be. "Meg kell törni a ratocentrikus
diktatúrát" - hangoztatta ezzel kapcsolatosan, vagyis egy olyan
"patkányközpontú" szemléletnek az egyeduralmát, amely úgy gondolta,
hogy a fehérpatkányokon végzett viselkedéspszichológiai kísérletek (netán
olyanokkal kiegészülve, amelyeket ezek mintája szerint végeznek
embereken) kimerítik tudományunk tárgyának teljes vizsgálatát.
Vélhetôen az ok, amiért Méreinek ez a
terve éppúgy nem sikerülhetett, mint nekem az a jóval szerényebb, hogy a szó
szoros értelmében magántanárként érvelhessek tudományunk majdani
szakemberei elôtt amellett a magánvéleményem mellett, hogy nem merítik
ki, ugyanaz volt, mint amelyért Méreiben ez a terv felmerült: a
"ratocentrikus diktatúra". Amely megtörhetetlennek bizonyult, hiszen
önmagát az egyetemi nagyüzemben bôvítetten termeli újjá. S akik ennek futószalagáról
lekerülnek, éppen mert ennek futószalagáról kerülnek le, nem is sejthetik, hogy
egy harminc évvel ezelôtt érvényben volt tudománykoncepció jegyében készítik
fel ôket arra, hogy majd harminc évvel ezután is helyt tudjanak állni a pályán.
Az ezzel kapcsolatos súlyos érdekeket
az elôbbiekben elôsorolt esetleges motívumok csak színezték.
Azért egyet, ahol esetleges motívum
és súlyos érdek közvetlenül átmegy egymásba, még érdemes megemlíteni:
A kaliforniai Stanford Egyetemen
hallottam elôször, de arrafelé közhely lehet, mert valamivel késôbb az Egyesült
Államok túlsó végében, a New York-i Columbián is elmondták nekem, hogy az
övékhez hasonló elit-egyetemet Amerikában az különbözteti meg a több tucat
tucategyetemtôl, hogy ôk olyan tanárokat keresnek, akik egyszerre tesznek
eleget két kritériumnak: szakmai fórumokon hangoztatott nézeteiket tekintve nem
teljesen normálisak, de általánosan elfogadott minôsítô eljárás során
elnyerték céhük levelét, amely tanusítja, hogy ugyanakkor nem teljesen
ôrültek. Gondolom, mint a tudományok doktora, aki másfelôl, majdnem negyven
éve hordok össze mindenféle bosszantóan furcsa ötletet, mindkét kritériumnak
eleget teszek. Mármost a Stanfordon szerzett értesülés a kétféle egyetem
közötti különbségrôl úgy folytatódik, hogy a tucategyetemen az is szép karriert
futhat be, aki komplett ôrült, meg az is aki tisztes hordozója a maga akadémiai
címének, meg a középszernek, amellyel megszerezte - ám felemás figuráknak, akik
nem tudják eldönteni, hogy a két skatulya melyikébe heverjenek bele, a
tucategyetemen nem jön össze, hogy oda bekerülhessenek.
Szóval nekem magyarországi
egyetemeken nem jött össze. [7]
* Megjelent
in: Bodor Péter, Pléh Csaba és Lányi Gusztáv [szerk.]: Önarckép háttérrel. Pólya
Kiadó. 62-72. old.
[1] Ebbôl
a kaptációból egyebek között a gúzsba kötve táncolásnak olykor groteszk
koreográfiája következik majd. Például amikor 1970-ben a Pszichológiai
Intézetben arra a célra hozok létre kutatócsoportot, hogy a személyiség alakulásában
olyan fejleményeket vizsgáljon, amelyek sem genetikus, sem környezeti
hatótényezôk determinációs láncába nem illeszthetôk, mert szabad
értékválasztással kapcsolatosak, akkor megtervezek, sôt el is indítok egy
olyan laboratóriumi kísérletet, amely a pszichikum nem-természettudományos
aspektusára vonatkozó hipotézist is a természettudomány elfogadott normái
szerint kívánja demonstrálhatóvá tenni, s ezért a szabad értékválasztást azzal
a viselkedéssel próbálja modellezni, amelyet - naposcsibék mutatnak útvesztôk
útelágazásában!
[2] Skinner
Beyond freedom and dignity című könyvében (Harmondswort Penguin, 1974)
amellett érvelt, hogy ha túllépünk a szabadságon és az emberi
méltóságon, akkor úgy tudjuk a társadalomban összehangolni egymással a
különbözô egyének működését, hogy ez egyszerre válik hasznára a társadalomnak
és a különbözô egyéneknek.
[3] Rabota
aktyora nad szoboj. Sztanyiszlavszkij Összegyűjtött Műveinek 2-3. kötete
(Moszkva, 1954-1955). Magyarul úgy tudom, hogy ennek a munkának az
átélésre vonatkozó elsô kötete jelent meg Egy színész felkészül címmel.
[4] Freud és a modern emberfelfogás.
Freuddal szemben nyilvánított negatív
beállítódásomnak vélhetô motívumairól 1984-ben a párizsi Magyar Füzetekben
Harmat Pál azt írta, hogy Garairól egész a közelmúltig az volt a benyomása,
"hogy a szűklátókörű Freud-kritika hullámain ígyekszik minél magasabbra
jutni" (14-15. [1984], 237.). Ehhez képest különösen megtisztelô számomra,
hogy az itt hivatkozott karácsonyi Freud-cikkrôl, amelyben pedig nem titkoltam
el távolságtartásomat Freud elméletének tekintetében, Buda Béla késôbb úgy
emlékezett meg, mint ami "talán a felszabadulás óta, de 1948 óta
mindenképpen az elsô objektív és messze tekintô Freud-elemzés, nem obligát
kritikai szempontokkal, hanem olyanokkal, amelyekkel ma is számot kell
vetni". (Magyar Pszichológiai Szemle. 1983/2. 191.)
[5] Heurusztikainak mondja
egyfajta szakzsargon azt a szerepet, amelyet például a pszichológia
tudományában játszhatnak olyan nem
pszichológiai művek, mint amelyek szerzôi Tolsztoj meg Sztanyiszlavszkij,
Hegel, Madách meg Füst Milán voltak. Hogy az én esetemben ebbe a sorba hogyan
került bele és miért foglalt el ott igen elôkelô helyet Marx Károly, ezzel a
kérdéssel foglalkozik a Quo vadis, tovaris? című könyvem következô három szövege:
Viktimológiai
vizsgálódások: Válasz a "Marxizmus a XX. század végén" c. körkérdésre
(162-171).
Az ember
pszichológiájához: Vigotszkij és Leontyev (207-231).
Dialógus a
tudatról, az ösztönrôl meg az alkalmazkodásról (232-251).
A kérdés
iránt makacsul érdeklôdô olvasót még a Marx' economico-philosophical anthropology
and a psychological meta-theory c. lista
többi szövegéhez tudom utalni (þ elsősorban International Social Sciences Council's
report, Egységes pszichológia és Encyclopedic Dictionary's article).
[6] Ennek a kitűnô tudósnak a
megértésében - mint Leontyevében is - magyar kollégáit a magyar fordítás akadályozza. Az a helyzet, hogy Galperin gondolatrendszerének központi
fogalma az "umsztvennoje gyejsztvije", vagyis az a cselekvés,
amelyet az általa vizsgált tanulási folyamat végeredményeként immáron nem külsô
fizikai viselkedésként végeznek, hanem "v ume", vagyis fejben.
Minthogy pedig az "um" szó elsô szótári jelentése ész, így
támadt a pszichológia jeles oktatójának, amikor Galperin fordítójaként
működött, az a leleménye, hogy ez a nagyon fontos terminus technikus legyen
magyarul értelmi cselekvés, ami azután elôre és visszamenôleg tesz
lehetetlenné a magyar olvasónál bármi olyan értelmi cselekvést, ami ôt Galperin
olvasott szövegének megértéséhez segíthetné.
[7] Mióta ezt az írást - 1994-ben -
elkövettem, a József Attila Tudományegyetem Széchenyi-ösztöndíjas tanszékvezető
egyetemi tanára lettem. Tett-e meg ember nagyobb
utat, mint amely az öt évvel ezelőtti helyzettől a mostanihoz vezetett?
Ezt a szónoki
kérdést az téteti fel velem, hogy amúgy a jelenlegi helyzetről kitűnt, hogy
centire éppolyan messze van minden értelmes lehetőségtől, mint volt az öt évvel
ezelőtti:
A tanszék,
amelyet vezetek, a gazdaságpszichológiai, tehát már eleve kívülesik a
felsőoktatásnak azokon a szerelőcsarnokain, ahol a pszichológusokat legyártják.
De ezen túlmenően a magyarországi katedrapszichológia itt is utánamnyúlt, amint
ez kitetszhetik a levélből, amelyet idemásolok:
Pléh Csaba
tudományos tanácsadó
József Attila Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Kara
Szeged
Budapest,
1999. február 16.
Kedves Csaba!
Ez a levél közös
egyetemünkről szól, nem pedig közös tudományunkról, s a legkevésbé
kettőnkről ebben a közös tudományban. Ezt azért kell előrebocsátanom, mert
bevezetőben mégis kell valamit erről is írnom, hogy megindokoljam az ajánlatot,
amelyet teszek annak megakadályozására, hogy közös egyetemünkre bevonuljon
közös tudományunk nagyon szerencsétlenül alakult szelleme azzal, hogy
tanszékeink - az, amelyet én vezetek, és az, amelyet majd Te fogsz - lekövessék
kettőnknek e szellemiséghez idomult magántudósi viszonyát.
Ez a viszony
pedig nem volt eleve rossz. Te ugyan ismeretségünk negyedszázada alatt
valamennyi általad betöltött pozíció hatalmával vállaltad a rád eső részt abban
a jópofa társasjátékban, amelynek menete az, hogy a magyarországi katedrapszichológia
a lehetőségei szerint kirekeszti egyetemről, könyv- és folyóiratkiadásból, a
kutatásnak járó pénz és a kutatónak járó társadalmi rang allokációjából azt az alternatív
pszichológiát, amelyet én képviselek - én meg a magam lehetőségei
szerint ellenállok annak, hogy ki lehessen rekeszteni.
Hadd
illusztráljam egy példán, hogy hogyan játszódik ez a társasjáték:
Elkövettem
egy gazdaságpszichológiai szakkönyvet, amelyet közgazdász-hallgatóim a JATÉ-n
tankönyvként is használhattak volna, s az Ozirisz kiadó igazgatója rábeszélt,
hogy dolgozzam is át - a kiadónál megjelentetendő - egyetemi tankönyvvé a
kéziratot. Te akkor a kiadónál viselt hatalmadnál fogva megakadályoztad, hogy
ilyesmi ott megjelenhessen: ugye, az egyetemi tankönyv tudvalévően olyan
kiadvány, amelyet más szakmunkáktól az különböztet meg, hogy - súlyos
érdekeknél fogva - többnyire el is olvassák, s minthogy ez olyan életkorban
történik, amikor az ember még nem helyezi későbbi szakmájának korábbról
ittmaradt babonáit egy elfogadható érvelés és önmaga közé, hát hatni is tud. Te
ezt a veszélyt akkor a katedrapszichológia feje felől sikerrel hárítottad el -
én meg a tényleg tankönyvvé átdolgozott kéziratot egy évvel később jelentettem
meg egy másik kiadónál. Igaz, közben 150 JATE-hallgató egy évre tankönyv nélkül
maradt, s az is igaz, hogy az ország más egyetemein csak újabb egy év
elteltével sikerült hozzájutniok e tankönyv általánosabb használatra
átdolgozott változatához ((r) Mo98a)...
Ilyesféle
társasjátékokat a mienkénél sokkal jobb szelleműre sikerült tudományokban is
játszanak, s eközben csak arra kell vigyázni, amire a korabeli viccben a rabbi
hívta fel Kohn figyelmét: az még nem okoz botrányt, ha az ember, mint akárki
más, belepisil a stranduszoda medencéjébe - de ne a trambulinról tegye.
Te hosszú
ideig nem a trambulinról tetted, s így részemről nem volt harag. Sőt:
kifejezett elismeréssel nyugtáztam azokat a ritka, de mégis előfordult
eseteket, amikor szüneteltetted részvételedet a performanszban. Így például
tisztességes volt részedről és tudóshoz majdnem méltó, hogy megszervezted az
egyetemi tudományos vitát akörül a Magyar Tudomány-ban megjelent cikkem körül,
amelynek pedig egyik fejezete a te Pszichológiatörténet-edet marasztalta el
elég súlyos érvekkel. Azért kell - igazán nagy sajnálatomra - azt a megszorítást
alkalmaznom, hogy majdnem volt tudóshoz méltó, ami akkor a Te jóvoltodból
történt, mert akkor lett volna egészen az, ha a vitában az én érveimre
válaszolsz, de Te be is jelentetted, hogy
ehelyett egy modellérveléssel fogsz vitatkozni. Ez azért volt baj, mert az én
érvelésem nem egy ilyennek az örök trivialitásait alkalmazta, hanem az utóbbi
harmincegynehány év tudományos történéseiből merítette az érveit, hiszen pont
az volt a kiindulása, hogy a 60-as évek közepén a pszichológiának még jó oka
volt magát természettudománynak hinni s akkor jómagam is osztoztam a többi
pszichológusnak ebben a hiedelmében ((r) pl. Ps64b, Ps65c).
Hogy mi
mindenért sajnálatos a magyarországi katedrapszichológia ragaszkodása egy
érvényét vesztett identitáshoz, ez a kérdés igazán nem tárgya e levélnek. [8] Utóbbinak
összefüggésében annyi érdekes, hogy ennek az önazonosításnak az elhagyásán
kívül a másik, amit a katedrapszichológia felró közös tudományunk énáltalam
művelt alternatívájának, az éppen az, hogy a fiziológiai pszichológia triviális
vonatkoztatási kerete mellé felveszem egy gazdaságpszichológiáét
is, miközben kétkötetnyi tanulmányban((r) Mo95) mutatom be
az okokat, amelyek engem annak felismerésére késztettek, hogy a
gazdaságpszichológia egyoldalúan természettudományos pszichológiaként
egyáltalán nem művelhető.
Talán ezért van, hogy az
Osiris kiadónak a fenti affér óta eltelt három év alatt sem sikerült olyan
gazdaságpszichológia-tankönyvet íratnia, amely a katedrapszichológia
szemléletén belül maradna, jóllehet ilyen kiadvány ígérete egy ideig szerepelt
a kiadó közeljövőre ígért könyveinek a listáján.
Ebbe a levélbe, amely nem
kettőnk közös tudományáról szól, hanem közös egyetemünkről, ezt a
tudománytörténeti esetlegességet annak bemutatására kellett belefogalmazni,
miért alakult úgy, hogy amikor a JATE felkérésére öt évvel ezelőtt elvállaltam,
hogy
a meginduló
közgazdászképzés keretébe, ennek alapozó tárgyai közé beillesszem a
gazdaságpszichológiát;
közreműködjem egy
tervezett Közgazdasági Kar számára gazdaságpszichológiai tanszék létesítésében
és ellássam annak vezetését;
részt vegyek annak az
általam vezetett doktori programnak a kidolgozásában, amely ezekben a hetekben
nyerte el az akkreditációt és ősszel indul, ennek kidolgozzam egy
gazdaságpszichológiai alprogramját, amellyel megvalósíthatóvá válik, hogy ennek
a határtudománynak Magyarországon is legyenek szakemberei
- eközben nem kerestem a
lehetőségét annak, hogy a fejlesztés egyes lépéseit a magyarországi
katedrapszichológia elvárásaihoz illesszem. Ugyanezért nincsenek ilyen terveim
a jövőre nézve sem, így ez a törekvés nem szerepelt a szempontjaim között akkor
sem, amikor egy gazdaságpszichológiai szakirányú továbbképzés akkreditációjának
elnyerésére készítettem anyagot.
Amikor ezt a Közgazdasági
Tanszékcsoport vezetője, Farkas Beáta átküldte a Pszichológiai Tanszékre
véleményezésre, akkor, persze, normális tanszékközi viszonyokat feltételezve
igen helyesen járt el, mert ilyenekbe akkor is haszonnal illeszthető egymás
szövegeinek kölcsönös kritikája, ha a szemléletbeli különbség megszorítja is a
lehetőségét a kritika hasznosításának. Ugyanez a szempont s a normális
tanszékközi viszonyoknak ugyanez a feltételezése vezetett engem is akkor,
amikor felkértelek Téged, illetve Vajda Zsuzsát, hogy - természetesen
tetszésetekre bízott módon összeállítandó - szociolingvisztikai, ill.
szocializációs anyaggal vegyetek részt a tervezetben. Mármost ami az első
felkérésre válaszul szakvélemény helyett elkészült éppúgy azt mutatja, mint a
második felkérésre a válasz elmaradása a te részedről és sűrű változtatása
Zsuzsa részéről, hogy a normális tanszékközi viszonyokat a mi esetünkben nem
elég feltételezni, hanem kialakításukon még munkálkodni kell.
Ezért ajánlom egy olyan
tanszékközi megbeszélés összehívását, amelynek kizárólagos célja annak
megvizsgálása lenne, miképpen lehet a két tanszék viszonyát normálissá
alakítani, vagyis olyanná, amely kettőnk magántudósi viszonyától független, és
amely a JATE működését inkább segíti, mint akadályozza. Miközben illőnek
tartom, hogy kettőnk konfliktusának kezelését mindenekelőtt a mindkettőnket
befogadó egyetem szempontjából tekintsük, hadd fogalmazzam meg a két tanszék
szempontjából is azt a szerény véleményt, mely szerint most, hogy a te
tanszéked is akkreditációért folyamodik, meg az enyém is, kölcsönösen nem
szerencsés őrájuk és az általuk készített akkreditációs anyagokra kivetíteni
egymással szembeni magánagressziónkat (de még a mögötte munkáló koncepcióbeli
eltérést sem); ezzel szemben kölcsönösen előnyös
lenne, ha az akkreditációs folyamatban mindkét tanszék a maga terveinek
háttereként tudná bemutatni a másikat.
Elfogadom
szociálpszichológusok intelmét, hogy az ilyen megbeszéléseket a legjobb haladéktalanul
megejteni, mert a mienkéhez hasonló viszonyok magukra hagyva az idő múlásával
rohamos tempóban romlanak tovább.
Hadd illusztráljam ezt egy
aktualitásánál fogva nagyon is ideillő példával:
Még nem volt közös
egyetemÜnk s így nem zavarhatta ilyennek a működését, amikor a BUKSZ
1998. őszi számában elkövettél egy cikket, amely engem felháborított.
Már közös volt az
egyetemünk, amikor felháborodásomnak hangot adtam egy magánlevélben, amelyben a
BUKSZ egyik, a kérdésben többszörösen illetékes szerkesztőbizottsági tagjának
megírtam (egy utalásokat alkalmazó, játékos stílusban, amely azonban a magam,
eufémizmusokat kerülő stílusa volt), hogy a BUKSZ aktív közreműködésével itt a
tudománytörténész történelmet hamisított, amennyiben megtakarította magának
(meg az olvasónak) a szellemi erőfeszítést, hogy olyan tényeket is tekintetbe
vegyen, amelyek nem igazolják a tételét.
"A Csaba nagyon dühös
rád" - mondta nekem ezután Vajda Zsuzsa, amikor elbeszélte, milyen
szakvéleményt szerkesztett a Tőled kapott instrukciókból arról az anyagról,
amellyel az Egyetem a gazdaságpszichológiai szakirányú továbbképzés
akkreditációjának elnyerésére pályázna.
*
A levélben ajánlott megbeszélésre
nem került sor. S így cikkem zárómegállapítását ma is megtehetem: nekem
magyarországi egyetemeken továbbra sem jött össze, hogy diákjaimmal általuk
folytatható elméleti pszichológiát művelhessek.
Mi több (s még groteszkebb), gazdaságpszichológiát sem - a
József Attila Tudományegyetem Gazdaságpszichológiai Tanszékét vezető egyetemi
tanárként.
De ez már egy másik
történet, amely immáron nem csupán a magyarországi pszichológiának szól majd a
kisszerűségéről.
[8] Mindenesetre a kérdésnek a magyarországi
katedrapszichológián túlmenő fontosságát jelzi, hogy ennek bemutatása végett
hívtak meg a III. Nemzetközi Tevékenység-elméleti Kongresszus (Moszkva, 1995)
egyik főreferátumának megtartására, s hogy az előadás - Köcski Margittal
társszerzőségben készített - szövegét három folyóirat is leközölte: az amerikai
Journal of Russian and East-European Psychology ((r) Ps95a), az olasz Studi
di Psicologia dell'Educazione ((r) Ps95b), valamint a
kongresszusi vita tapasztalataival bővített változatban az orosz Voproszy
filoszofii ((r) Ps97a).