Meta-tudomány.
Kibernetika.
Tanulmányok
A tudományok fejlődési tendenciája és a pszichológia perspektívája. Magyar Filozófiai Szemle. 4. 701-717. A pszichológia a
természettudományok sorában a legösszetettebb tárgyat vizsgálja: a
természetnek azt a részét, amely az egészet tükrözi ill koordinálja. Ennek
megfelelően a legkésőbb alakult ki az empirikus adatokat rendező elmélete,
ami előfeltétele egy tudomány gyakorlati alkalmazásának. Mt65
ikercikke |
|
Személyiség és társadalom. Társadalmi Szemle. 7. 56-69. Egy
pszichológiai személyiségelmélet és a társadalom radikális átalakításának
gyakorlata közötti összefüggésről Mt64 ikercikke. |
|
1967 |
A marxista pszichológia antropológiai előfeltevései. Magyar Filozófiai Szemle. 5. 791-826. |
1970 |
A személyiségpszichológia önállóságáról. In: A pszichológia módszerei. (Pszichológiai Tanulmányok, 12). Akadémiai Kiadó, Bp. 103-108. A lelki
jelenségnek nemcsak tárgyára, de alanyára való referenciája is
van. A személyiségpszichológia, amelynek azzal kell foglalkoznia, hogy az
alany élettörténete miképpen fejeződik ki a lelki jelenségben (Freud), nem
vezethető le az általános lélektanból, amelynek problémája a tárgyi külvilág
tükröződése. |
Hypothesis on the Motivation of Scientific Creativity. XIII International Congress of the History of Science. USSR, Moscow, August 18-24, 1971. "Nauka" Publishing House. M., 224-233. A 13. Nemzetközi
Tudománytörténeti Kongresszus (Moszkva, 1971) "A tudós személyisége a
tudománytörténetben" c. kollokviumára meghívott előadás. kísérlet a Könyvek
a tétel alkalmazására. Bolyai és Lobacsevszkij párhuzamos felfedezésének
elemzésével bizonyítja, hogy még az absztrakt matematika fejlődése is ugy
megy vébe, hogy az egyén kreatív ötlete történelmileg determinált. |
|
|
Gipoteza o motivacii naucsnogo tvorcsesztva. 13-yj Mzsdnarodnyj kongressz po iztorii nauki. SzSzSzR, Moszkva, 18-24-go avguszta 1971-go goda. Izdatelsztvo "Nauka". M. Mt71a
orosznyelvű változata |
c. |
Hipotézis a tudományos kreativitás motivációjáról. Valóság, 14:7. 27-35. Mt71a
magyarnyelvű változata |
Az önfejlődő rendszerek két formális feltételéről. Magyar Filozófiai Szemle, 15. 213-215. Az általános
rendszerelmélet módszere szerint levezetett bizonyítás: csak az a
Neumann-féle rendszer képes önfejlődésre, amely a., önmaga struktúráját
reprodukálva megőrzi a struktúrában kialakulásának előtörténetét is;
b., az önreprodukció feltételeit tartalmazó környezettel olyan interakcióban
van, amelyet e környezet hátterével való jövendő kölcsönhatásra előre
beállít. |
|
La puissance et l'impuissance de la science psychologique. Revue Internationale des Sciences Sociales. 25. 491-504. A 19. század
végére a termelésnek már nem csak dologi, hanem személyi feltételeit
is meg kellett termelnie (Mo90, Mo95 [I.], Mo96, Mo97a, Mo98).
A pszichológia mindenkori ereje abból adódott, hogy vállalta, ami e termelés
technológiájából a nélkülözhetlen képességek előállítására vonatkozik.
S erőtlensége ott mutatkozott meg, ahol a szükségletek előállításának
politikai-ideológiai feladatát vállalta fel a maga technikai tudományos
eszközeivel. |
|
c. |
A pszichológia ereje és gyengesége. Valóság, 16:10. 13-23. Mt73a
magyarnyelvű változata |
d. |
O ponjatyii informacii v isszledovanyii zsivych szisztyem. In: Filoszofszkie problemy biologii. Moszkva: Izd. "Nauka". A Wiener-féle és
a Neumann-féle rendszerek összehasonlitása. Az előbbi általa nem rendezhető
környezetről kap információt, s részeinek teljes koordináltsága
közvetíti a müködéséről kapott visszajelzést. Az utóbbi rendszer csak
hozzárendezett környezetben tud reprodukálódni, viszont a különböző
nemzedékeket képviselő rés |
Marx' Social Theory and the Concept of Man in Social Psychology. (Társszerző: Erős Ferenc) Studia Psychologica. 20/1. 5-10. Marx
társadalomelmélete a társadalmi viszonyok kétszintű szerveződésével számolt,
szemben a Felvilágosodás modelljével, amelynek számára csak a tárgy-szintű,
és Hegel modelljével, amelynek számára csak a meta-szintű szerveződés
létezik. Az ember-fogalomnak azt a racionalizmusát, amely e két utóbbit
jellemzi, csak a kétszintű szerveződésböl adódó paradoxonok tekintetbevétele
mellett lehett fenntartani. |
|
1979a. |
A pszichológia tudathasadása. A termelés-elv és egy egységes pszichológia lehetősége. Világosság. 20. 343-351. Az č Mt79c
tétel előzetes közlése. |
b. |
Marx emberfelfogása és egy egységes pszichológia lehetősége. In: Vereckei Lajos et al. (szerk.): Filozófia, ember, szaktudományok. Akadémiai Kiadó, Bp. 47-71. A
"Filozófia, ember, szaktudományok” című pécsi országos tanácskozás egyik
főreferátuma. A naturalista és a spi-ritualista elvből kiinduló
pszichológiákból elsikkad tárgyuknak az a fele, amely a má-sik elvnek felel
meg. A termelés elve, amelyből Marx antropológiája indul ki, mint-hogy
éppolyan téri-idői dimenzióhoz kötött, mint a természet, és éppolyan kreativ
és univerzális, mint a szellem, megalapozhat egy egységes és átfogó pszichológiát. |
1983 |
Marxian Personality Psychology. In: Harré-Lamb (eds.): The Encyclopedic Dictionary of Psychology. Basil Blackwell Publisher. 364-366. A személyiség
történelmi fejlődésére és társadalmi viszonyaira alkalmazott pszichológiai meta-teória,
amely tételeit Marx materialista történetfilozófiájából vezeti le. |
1986 |
Hidd, hogy te mégy… Öninterjú. Valóság. 29:3. 54-65. Kisérlet olyan
szöveg előállítására, amilyennek – két szinten szerveződő, paradox – szerkezetét
az elmélet alkalmazásával vizsgálni lehet: a diszkurzív szöveg a szerző azon
tudattartalmának, amely szerint az egyén tudattartalmainak fejlődését a
történelem motiválja, az utolsó 25 év történelme által motivált fejlődését
mutatja be. |
1993 |
The brain and the mechanism of psychosocial phenomena. Journal of Russian and East-European Psychology. 31:6. 71-91. Kisérlet olyan
szöveg előállítására, amilyennek – két szinten szerveződő, paradox –
szerkezetét az elmélet alkalmazásával vizsgálni lehet: a diszkurzív szöveg a
szerző azon tudattartalmának, amely szerint az egyén tudattartalmainak
fejlődését a történelem motiválja, az utolsó 25 év történelme által motivált
fejlődését mutatja be. |
1994 |
Természettudomány-e a pszichológia? Magyar Tudomány. XXXIX.:1. 62-73. A pszichológus
olyan természettudósnak képzeli magát, aki szintén környezetének egy tárgyát
észleli, csak olyant, amely maga is környezetének tárgyát észleli. Ehelyett
olyan emberekkel lép interakcióba, akik egymással interakcióban állnak s
ennek múltbeli előzményeit értelmezve alakítják ki a jelenbeli
megnyilvánulásaikat. – Hozzászólás: Pléh Csaba, Fehér Márta és Buda Béla. Ibidem. 74-81. lap. |
1995a. |
Levél az interdiszciplináris kutatásokról. Magyar Tudomány. XL:2. 179-181. Arról, hogy az
interdiszciplináris kutatásokat végzők kiszorulnak az akadémiai nyilvántartás
valamennyi diszciplinájának nomenklaturájából. |
Another crisis in the psychology: A possible motive for the Vygotsky-boom (társszerző: Köcski Margit). Journal of Russian and East-European Psychology. 33:1. 82-94. A 3. Nemzetközi
Tevékenység-elméleti Kongresszuson (Moszkva, 1995) tartott esti előadás
szövegének előzetes publikációja. A természettudományira és
szellemtudományira kettészakadt pszichológia és az egység helyreállításának
esélyét hordozó Vigotszkij-elmélet jelenkori viszonyáról. |
|
c. |
Ancora una crisi nella psicologia: una possibile spiegazione per il "boom" di Vygotskij. Studi di Psicologia dell'Educazione. 1–2–3. 141–150. Előadás az
"Apprendimento evolutivo e forme della conoscenza" c. konferencián
(Róma, 1993). ® Mt95b korábbi változata. |
1996 |
Jescso ogyin krizisz v pszichologii! Vozmozsnaja pricsina sumnogo uszpecha idej Vygotszkogo (társszerző: Köcski Margit). Voproszy filoszofii. 5. 63–72. Mt97 első, súlyos félrefordításokat tartalmazó
megjelenése. |
Jescso ogyin krizisz v pszichologii! Vozmozsnaja pricsina sumnogo uszpecha idej Vygotszkogo (Társszerző: Köcski Margit). Voproszy filoszofii. 4. 86–96. Mt95b orosz fordítása, az 1970-es években működött Garai-csoport kutatási programját (® Ps79a) és eredményeinek Vigotszkij-val kapcsolatos részét ismertető fejezettel kiegészítve. ® A szöveg |
|
1999 |
Az interdiszciplinaritásról és halmozott hátrányairól. Magyar Tudomány.
XLIV:3. 339-346. Olyan (Kurt Lewin
alapján kialakított) módszertani megfontolás bemutatása, amely lehetôvé tette
a pszichológia, a közgazdaságtan, a filozófia, a politikatudomány, a József
Attila-kutatás, az agykutatás vagy a meta-tudomány külön illetékességébe
sorolt problémáknak nem polihisztor-típusú együttkezelését.(Hozzászólás: Huff
Endre Béla: A multidiszciplináris tudományról és finanszírozásról.
Hozzászólás Garai László cikkéhez. Magyar Tudomány. XLIV:12. 1508-1511) ® Határtudomány |
Tudományos ismeretterjesztés, vita, publicisztika
Teremtés és programozás. I-II. r. Világosság. 6:5. 290-294; és 6. 329-334.
Rádióbeszélgetés (Társszerzők: Csányi Vilmos, Czeizel Endre, Grastyán Endre, Hermann István, Nemeskéri János és Vereczkei Lajos; vitavezetők: Egyed László és Nonn Vera). In: Vereczkei Lajos et al. (szerk.): Filozófia, ember, szaktudományok. Akadémiai Kiadó. Bp. 393-423.
Karl Popper három világa – és a negyedik. Élet és Irodalom. 1994. szeptember 30. 3.
Volt egyszer [egy tudomány s annak volt] egy kongresszus[a]. Népszabadság. 1996. augusztus 10. 24.
A pszichológia felelőssége. Magyar Hírlap. 1997. október 4. (Ahogy tetszik) 19.
Monográfiák, tanulmánykötetek (Mo)
Pszichológia (Ps)
Agyelmélet (A)
Gazdaságtan (G)
Politikatudomány, Totális szerveződések (P)
Kultúra, József Attila-kutatás (K)
Filozófia (F)
Fontosabb reflexiók