Kémia alapjai - levelező tagozat

(KBL701, KBL801, TERMISM_4F_MT_06-1)

Az előadás ideje az I. félévben: Három alkalommal a megadott tematika szerint.

Az előadáson online módon vehetnek részt, a Zoom programot használva, amihez linket a későbbiekben kapnak.

Előadó: Dr. Szilágyi István (SZTE, TTIK, Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszék)

Követelmények a 2023/2024. tanév I. félévére, levelező tagozatosoknak

Az előadások célja a kémiát, mint alapszakjuk segédtudományát tanuló hallgatóknak, a kémia tudásuknak megalapozása, szintre hozása. A természettudományok tanulmányozásához szükséges alapok bemutatása kémikusok szemszögéből, a kémiai oldalról történő megismertetése. Mindez azt szolgálja, hogy további szaktárgyaik tanulásához megteremtsük a megfelelő kémiai alapokat.

A kurzus teljesítése írásbeli vizsgán, a vizsgaidőszakban meghirdetett időpontokban, vagy ún. megajánlott jegy elfogadásával történhet. A vizsgára bocsáthatóság feltételét azonban a szorgalmi időszakban lehet megszerezni, teljesíteni.

A vizsgára bocsáthatóság feltételei:

A vizsgára bocsáthatóság feltétele 30 pont megszerzése!

A pontok megszerzése alapvetően egy zárthelyi dolgozat (ZH) megfelelő szintű megírásával lehetséges, amelynek időpontja a szorgalmi időszak 12. hete (december 1, 9-10 óra). A dolgozatírás módjáról és helyszínéről a megfelelő időben tájékoztatást kapnak. A dolgozatban lesznek számítási feladatok és tesztkérdések is, összesen 84 pontot lehet szerezni. A vizsgára bocsáthatóság feltétele a tesztkérdésekre adott helyes válaszokkal gyűjtött pontokkal teljesíthető. A dolgozat pontjai mellett még további 12 pont szerezhető meg a házi feladatok megfelelő szintű megoldásával. Továbbá ösztönözni akarom Önöket az előadásokon való részvételre, így az online órán való részvételt is pontokkal jutalmazom. Aki egy előadáson vesz részt egy, aki kettőn kettő, aki mindhármon, az négy pontot kap jutalmul. Így összesen 100 pont szerezhető a ZH, a házi feladatok és a jelenlétek során.

A házi feladatok beadása és értékelése:

A vizsgára bocsáthatóság feltételének teljesítéséhez hozzájárulhat három házi feladat megoldása. A házi feladatok megoldásával egyúttal felkészülhet a zárthelyi dolgozatok, és a vizsgadolgozatokban lévő feladatok megoldására is!

Az első házifeladat témája az oldatok összetételének számítási módjai. Tíz eltérő nehézségi fokú feladattípust tartalmaz. A teljes pontszám 50%-ának teljesítése egy ponttal, 60%-a két ponttal, 70%-a három ponttal, illetve 80%-a négy ponttal járul hozzá a vizsgára bocsáthatóság teljesítéséhez. Kétféle segítséget kapnak az első házifeladatra való felkészüléshez:

A második házifeladat témája a sztöchiometriai, azaz a kémiai folyamatok leírásával foglalkozó számítások. Tíz eltérő nehézségi fokú feladattípust tartalmaz. Az értékelés hasonló az első házi feladathoz, azaz 1-4 ponttal járulhat hozzá a vizsgára bocsáthatóság teljesítéséhez. Segítségül három letölthető dokumentumot kapnak!

A harmadik házifeladat témája az oldatok sav-bázis tulajdonságainak, pH-jának, számítása. Erős és gyenge savak és bázisok oldatai és a pufferoldatok is beleértendők! Öt eltérő nehézségi fokú feladattípust tartalmaz. Az értékelés hasonló az első házi feladathoz, azaz 1-4 ponttal járulhat hozzá a vizsgára bocsáthatóság teljesítéséhez. A következő segítséget kapják!

Mindhárom témakörhöz kidolgozott, és gyakorló feladatokat tölthetnek le a következő címre kattintva!

A kurzus teljesítése, a vizsga:

Azok számára, akik a vizsgára bocsáthatóság feltételeinek megfeleltek, a kurzus teljesítése, a kreditek és a vizsgajegy megszerzésére két úton van lehetőségük. Az egyik, hogy a vizsgaidőszakban meghirdetett időpontokban és helyeken a vizsgadolgozatot, amelyen 100 pontot lehet szerezni, értékelhető szinten megírják. A másik lehetőség a szorgalmi időszakban végzett munka (ZH, házi feladat és jelenlét) eredményeként megajánlott jeles(5), jó(4) vagy közepes(3) érdemjegy megszerzése. A megajánlott jegyhez szükséges eredmény, illetve a vizsgadolgozatok értékelése, az alábbi táblázatból olvasható ki.

A vizsgadolgozat értékelése:

Eredmény Érdemjegy
0-34 pont elégtelen(1)
35-44 pont elégséges(2)
45-54 pont közepes(3)
55-64 pont jó(4)
65 ponttól jeles(5)

A vizsgáztatónak joga van a vizsgadolgozaton elért pontok számát ±5-tel módosítani.

Bármely vitás kérdést, amelyet ez a dokumentum nem tisztáz, az SZTE TTIK-n érvényes Tanulmányi és Vizsgaszabályzat alapján döntjük el!

Javasolt irodalom:

A letölthető előadás, és segédanyagok mellett a felkészüléshez javasolt könyvek és jegyzetek:

Veszprémi Tamás: Általános kémia, Akadémiai, Kiadó, Budapest, 2008.

Szűcs Árpád: Általános kémia, JATEPress Kiadó, Szeged, 1998.

Szűcs Árpád: Kémiai számítások általános kémiából, JATEPress Kiadó, Szeged, 2009.

illetve bármely egyetem Általános kémia tankönyve, amelyet az elmúlt 10-15 évben adtak ki.

Vissza a lap tetejére!


Tematika:

  1. előadás: 2023. szeptember 22. 16-19 óra
    Tudományos megismerés, mérés és számolás , Kémiai rendszerek állapot szerinti leírása , A rendszerek kémiai összetétele.
  2. előadás: 2023. október 6. 15-18 óra
    Sztöchiometria, Termodinamika, termokémia, Kémiai egyensúlyok, Elektrokémia I.
  3. előadás: 2023. november 4. 9-12 óra
    Elektrokémia II., Reakciókinetika, Az anyag szerkezete, leírása Az atomok felépítése.
    Kémiai kötések és elméleteik, a molekulaszerkezet alapjai
  4. Zárthelyi dolgozat: 2023. december 1. 9-10 óra Letölthető alapfogalmak

Vissza a lap tetejére!


Jó tanácsok és segédanyagok:

Amikor új típusú oktatási intézménybe kerülnek, a sikeresség egyik alapvető feltétele, hogy minél előbb megtalálják, hogy Önöknek személy szerint hogyan kell tanulniuk, mi a hatásos módja az órákra, a követelmények teljesítésére való felkészülésnek. Tanácsos teljes erőbevetéssel kezdeni, mert gyenge kezdés után, sokéves tapasztalatom szerint, már csak visszaesés következik be. Az első éves hallgatóknak nagy a kísértés, hogy a szorgalmi időszakban egyáltalán ne, vagy csak nagyon ritkán, pl. közvetlenül a zárthelyi dolgozatok előtt, kampányszerűen, foglalkozzanak a tananyag elsajátításával. Ez rossz gyakorlat, különösen, ha elsőéves hallgatóról van szó, mivel ekkor még az sem derült ki, hogy az adott szak, tantárgy elvégzéséhez, teljesítéséhez mennyire nyújtanak alapot korábbi tanulmányai.

Az egyik legfontosabb, hogy rendszeresen járjanak órára, és ott jegyzeteljenek! Ehhez segítségül letölthetik az előadások prezentációit. Az ábrák legtöbbször animációkat tartalmaznak, így a fájlok kinyomtatása nem igazán segít Önöknek, hanem az otthoni tanuláshoz adnak segítséget. Ezért feltétlenül jegyzeteljenek az előadáson, és ennek az otthoni kiegészítéséhez használják a fájlokat. Ha ezt nem teszik az elhangzottak, a sokéves tapasztalatok szerint, egyszerűen kiesnek az emlékeikből. Tovább javítja a bevésődést, ha összehasonlítják a javasolt tankönyvekkel, tovább kiegészítik, javítják jegyzeteiket. Javaslom, hogy ezt minden héten tegyék meg, mert az előző heti tananyagot a következő előadáson, mint tudott ismertet kezeljük!

Mivel az előadáson nincs idő minden olyan ismeret "felsorolására" amelyre szükségük van a későbbi tanulmányaik során, és a vizsgán is, így készítettünk egy letölthető alapfogalom gyűjteményt is! Ez utóbbi, ha véletlenül eltérés van, felülírja mind az előadásban, mind az ajánlott tankönyvekben lévő definíciókat!

Sajnos, ma kijelenthető, hogy egy átlagos képzettségű hallgató esetében, a legnagyobb problémák a matematika területén vannak. A legzavaróbbak az elemi matematikai számítások területén jelentkező hiányosságok, azaz nem tudják megfelelő gyorsan, és hibátlanul kezelni a számológépüket. Nem tudnak igen kicsi, és igen nagy számokkal dolgozni, a beépített függvényeket hibátlanul használni. Ebbéli ismereteik felmérésére szolgál a következő dokumentum: Letöltés! Végezze el a műveleteket, és ellenőrizze az eredményeket. Elemezze a hibáit, konzultáljon a számológépének a Használati utasításával!

A másik jellemző problémakör a matematikai összefüggések átrendezésével, és a hatványok és a logaritmus függvények azonosságaival kapcsolatos hiányosságok. A következő letölthető dokumentum ez utóbbiak mellett tartalmaz néhány olyan fogalmat is, amelyet a párhuzamos matematika kurzuson tanulnak, de szükség lehet az előadás anyagának megértéséhez, mielőtt még ott sorra kerülne.

Vissza a lap tetejére!