Ringler
András
A
matematika fejlődésének nyomon követése, az emberi gondolkodás történetének
bemutatása nagyon fontos és érdekes feladat. Annak ellenére, hogy minden tanár
tudja, hogy tudománytörténeti kérdések felvetésével számos érdekes és hasznos
ismeretet adhatunk át diákjainknak, mégis kevés időt áldozunk erre az iskolai
munka során. Ez különösen igaz a matematika tanítására, pedig a matematikai
gondolkodás fejlődésének bemutatása számos intellektuális öröm forrása. A
görögök ezeréves matematikája mindenkit elbűvöl, nem győzünk eleget
csodálkozni azon, hogy Eukleidész korában körzővel és vonalzóval oldották meg
a másodfokú egyenleteket, és hogy geometriailag igazolták pl. az
(a + b)× (a -
b) = a2 -
b2
nevezetes
szorzatot is. Ezen persze nem kellene csodálkoznunk, hiszen a „görögök
idejében” a matematikában jelentkező, gyakran válságot okozó problémákat
egyszerűen áttolták a geometria körébe. Nem csoda hát, hogy 2000 évvel
ezelőtt a geometria volt a legfontosabb tudomány. Ezt a gondolatot tükrözi a
platoni Akadémia kapuja fölötti felirat is: „Ne lépjen be ide az, aki nem
ismeri a geometriát”.
Az a× x – x2 = b2
alakú egyenletek körzővel és vonalzóval történő megoldásának leírásával
már találkoztam, és mondhatom, roppant tanulságos volt a 2000 éves módszerrel
való találkozás ([1]). A dolog megértése után kíváncsi
lettem arra, vajon hogyan oldhatták meg a görögök az
a× x + x2 = b2,
az a× x = b2,
és az a× b = x2
alakú, sőt az
a× x – x2 = - b2 és
az a× x + x2 = - b2
alakú
egyenleteket. Megoldást bárki találhat, én is találtam, ezért ezeket kellő
előkészítés után közreadom. (Figyelem! Az utóbbi két egyenletet a görögök nem
tudták megoldani.)
Filep
László „A tudományok királynője” című könyvéből megtudhatjuk, hogy a görögök
miért, és hogyan geometrizálták a matematikát, és hogy -
Eukleidész módszerét követve -
hogyan oldották meg geometriailag az
a× x – x2 = b2
alakú
egyenleteket. E kifejezésben lévő a és b
betűk előre megadott számok, az
akkori szóhasználattal: mennyiségek, általában szakaszok. Az ilyen alakú kifejezéseket
a görögök elliptikus sumptoma-nak, elliptikus feltételnek, mai
szóhasználattal elliptikus egyenletnek nevezték. Ezen furcsa elnevezés
hátterében a görögök mindent átható geometriai szemlélete, a kifejezésben lévő
tagok geometriai megjelenítése áll. A görögök gondolkodása szerint ugyanis
az a× x, az x2 és a b2 tagok rendre egy a
és x oldalú téglalap, egy x
oldalú négyzet, és egy b oldalú négyzet területeit képviselik. Az
egyenlet megoldásakor keresték az a oldalhoz illeszthető téglalapok közül azt,
amelynek x magasságával számolt a× x területéből elhagyva
az x oldalú négyzet x2 területét, maradékként éppen a b
oldalú négyzet b2 területe adódik. Igen-igen valószínű, hogy
Eukleidész ezt valahogy így mondhatta: az
a× x területű téglalap területét, x2 terület-hiánnyal, b2 területű négyzetté alakítom. Ezt a
terület-hiánnyal történő téglalapillesztést a görögök elliptikus illesztésnek
nevezték el (az elleipsis szó hiányt jelent!).
Az a× x + x2 = b2
alakú egyenlet megoldásánál a következő problémával állunk szemben:
az a oldalhoz illeszthető téglalapok közül
keressük annak a magasságát, amelynek a× x területéhez adva
az x oldalú négyzet x2 területét, megkapjuk a b
oldalú négyzet b2 területét. Eukleidész ezt valahogy így mondhatta:
az a× x területű téglalap
területét, x2 terület-többlettel, b2 területű négyzetté alakítom. Ezt a
terület-többlettel történő illesztést a görögök hiperbolikus illesztésnek nevezték
(a hiperbole szó többletet jelent!).
Az a× x = b2
alakú egyenlet megoldásánál nincs szükség a terület-hiánnyal vagy a
terület-többlettel történő illesztésre. Itt az
a oldalhoz, hiány és
többlet nélkül, vagyis megegyezésben -
görögül parabolikusan -
illesztjük a b2-tel
megegyező területű, x magasságú téglalapot. Ezt a megegyezésben
történő téglalapillesztést a görögök parabolikus illesztésnek nevezték (a
parabole szó sem hiányt, sem többletet jelent, a görögök ezzel a szóval a
megegyezésben történő illesztésre utaltak!).
Az a× b = x2
alakú egyenlet megoldásához meg kell keresni annak a négyzetnek az x
oldalát, amelynek x2 területe megegyezik az a
és a b oldalakból „készített” téglalap a× b területével. Az
ilyen illesztés geometriai végrehajtása, az ismeretlen x
oldal -
körzővel és vonalzóval történő -
megszerkesztése roppant egyszerű, ezért ezzel kezdem a megoldások
bemutatását. Mivel x mértani közepe a-nak és b-nek, ezért x
megszerkesztéséhez a magasság-tételt kell csak felidézni. Az a
és a b szakaszok összeadása után megszerkesztjük
az a + b szakasz köré rajzolható kört, és a derékszögű
háromszög x magassága megadja a keresett négyzet
oldalának hosszát (lásd az 1. ábrát!).
1. ábra. Az x2
= a ·b
egyenlet geometriai megoldásának lépései: az adott a
és a b szakaszokból megszerkeszthető az a +
b szakasz köré rajzolható kör. A
magasság-tétel szerint a berajzolt x magasság a keresett illesztő négyzet oldala
A
parabolikus, az elliptikus és a hiperbolikus illesztések menetét, az ilyen
egyenletek geometriai megoldását a 2., a 3. és a 4., majd az 5. és 6. ábrák
szemléltetik.
2. ábra. A parabolikus illesztés megoldásának lépései:
az adott a és a b szakaszokból megszerkeszthető a berajzolt
kör középpontja, a kör megrajzolásával adódik a parabolikusan illesztő
téglalap x magassága, hiszen a magasság-tétel
szerint: b2 = a · x
3. ábra. Az elliptikus illesztés és a keresett x
oldal szerkesztésének lépései. A megoldhatóság feltétele: az a/2
hosszúságú átfogó legyen nagyobb, mint a
b hosszúságú befogó.
Az a× x – x2 = b2 alakú
elliptikus szümptómának negatív megoldása nem lehet
Az a× x – x2 = b2 alakú elliptikus szümptóma geometriai
megoldásának felismeréséhez a 3. ábrán az előre megadott a
oldalhoz x magasságú téglalapot rajzolunk (ne zavarjon
senkit, hogy x-et nem ismerjük!),
és az a oldal jobboldali végéről visszamérjük a nem
ismert x távolságot. Rajzoljunk az a
szakasz jobb oldali végéhez egy
a/2 oldalhosszúságú
négyzetet, lásd a 3. ábra baloldali részét! A berajzolt szaggatott vonalakkal
kapott kis négyszögek megfelelő oldalainak a hosszát az ábra mutatja, segítségükkel
bármelyik kis négyszög területe kiszámolható. Éppen ezekre lesz szükségünk.
Számítsuk ki a berajzolt a/2 oldalhosszúságú négyzet területét az őt
alkotó kis négyszögek területeinek összegeként, és használjuk fel, hogy a · x -
x2 = b2:
.
Ebből máris
látszik x szerkeszthetősége, hiszen eredményünk azt
mutatja, hogy az a/2, az (a/2 – x) és a b mennyiségek között pitagorászi összefüggés
áll fenn. Ha az a/2 átfogó nagyobb mint a b
befogó, akkor velük a 3. ábrán látható derékszögű háromszög mindig
megszerkeszthető, így a szerkesztéssel előáll az (a/2 -
x) hosszúságú befogó, amely „tartalmazza” a
keresett x távolságot (lásd a 3. ábra jobboldali
részét!). Ezt a szerkesztéssel kapott (a/2
-
x) távolságot (a gyökvonás kétértékűsége miatt
először pozitívnak, majd negatívnak kell tekinteni!). Az a/2 -
x hosszúságú befogót levonva az a/2
hosszúságú átfogóból, az ún. levonó átkörzéssel megkapjuk az
elliptikusan illesztő téglalap nem ismert
x magasságát: a/2 - (a/2 -
x) = x. Ez a pozitív megoldás lesz az elliptikus
egyenlet első megoldása, az x1.
Az ábráról az is látszik, hogy a „leolvasott megoldás” a/2-nél kisebb lesz. A szerkesztő ábra
azonban az a/2-nél nagyobb megoldás
megtalálásához is felhasználható. Ehhez az
(a/2 - x)
befogót negatívnak gondoljuk (bár a görögök nem tudtak volna mit kezdeni
azzal, hogy az (a/2 -
x) szakasz előjele negatív), így értéke (- a/2 + x). Az egyenlet második megoldásának
megtalálásához az (a/2 -
x) befogó átkörzését ne hagyjuk abba az a/2
hosszúságú átfogó első elmetszésénél, hanem „haladjunk tovább”, és
metsszük el az átfogó meghosszabbítását az
M pontnál (lásd a 3. ábra
jobb oldalát!), így a második megoldást az
a/2 hosszúságú átfogó és
a (- a/2 + x)
hosszúságú befogó összege adja; az
a/2 + (– a/2 + x) összeg
tehát „megadja” az elliptikus egyenlet második megoldását, az x2-őt (x2 º MN) és ez a megoldás is pozitív lesz. De ennek így is kell
lennie, az a× x – x2 = b2 alakú elliptikus szümptóma geometriai
megoldásánál mindig két pozitív gyököt kell kapni; hiszen az ilyen egyenletnek negatív
megoldása nem is lehet;
negatív x esetén a szümptóma bal oldala negatív lenne,
a jobb oldala viszont pozitív.
4. ábra. A hiperbolikus illesztés és a keresett x
oldal szerkesztésének lépései. A megoldhatóságnak nincs feltétele
Az a× x + x2 = b2
alakú hiperbolikus szümptóma geometriai megoldásának felismeréséhez a 4.
ábrán az előre megadott a oldalt meghosszabbítjuk a nem ismert illesztő
téglalap x magasságával (nem baj, hogy nem
ismerjük!), és megrajzoljuk az a + x szakaszhoz az
x magasságú illesztő
téglalapot. Rajzoljunk az a + x szakasz jobb oldali végéhez egy a/2 + x oldalhosszúságú négyzetet, lásd az ábra bal
oldali részét! A berajzolt szaggatott vonalakkal kapott kis négyszögek
megfelelő oldalainak a hosszát az ábra mutatja, segítségükkel bármelyik kis
négyszög területe kiszámolható. Éppen ezekre lesz szükségünk. Számítsuk ki
a berajzolt a/2 + x oldalhosszúságú négyzet területét az őt
alkotó kis négyszögek területeinek összegeként, és használjuk fel, hogy a · x + x2 = b2:
.
Ebből máris
látszik x szerkeszthetősége, hiszen eredményünk azt
mutatja, hogy az (a/2 + x),
az a/2 és a b mennyiségek között pitagorászi
összefüggés áll fenn: a b és az a/2
befogókkal derékszögű háromszöget
szerkesztve megkapjuk az (a/2 + x) hosszúságú átfogót (lásd a 4. ábra jobb
oldali részét!). A szerkesztéssel kapott
(a/2 + x) átfogóra
az a/2 hosszúságú befogót átkörözve, levonó
átkörzéssel, levonással megkapjuk a hiperbolikusan illesztő téglalap nem
ismert x magasságát: (a/2 + x) - a/2 = x º x1; és az így előállt távolság lesz a
hiperbolikus egyenlet első gyöke, mégpedig pozitív gyöke. A kapott szerkesztő
ábra azonban használható egyenletünk negatív gyökének a megtalálásához is.
Ehhez, ne hagyjuk abba az a/2 hosszúságú befogó átfogóra történő átkörzését
az első elmetszésnél, hanem „haladjunk tovább”, és metsszük el az átfogó
meghosszabbítását az M pontnál (lásd a 4. ábra jobb oldali részét!).
A gyökvonás kétértékűsége miatt most az átfogót negatívnak tekintjük, így
a (- a/2 -
x) hosszúságúnak gondolt átfogó és a rá
felmért a/2 szakasz összege adja meg a hiperbolikus
egyenlet másik, a negatív előjelű megoldását: (- a/2 -
x) + a/2 = - x º - x2 (º MN).
5. ábra. Az a× x – x2 = - b2
alakú elliptikus szümptóma geometriai megoldásának lépései. A
megoldhatóságnak nincs feltétele
Az
a× x – x2 = b2
és az a× x + x2 = b2
alakú egyenletek geometriai megoldásának általánosításaként engedjük meg
az egyenletek jobb oldalán a „- b2”
alakú tag fellépését is. Természetesen ezt a görögök meg nem engedhető
dolognak tartották. Ekkor az a× x – x2 = - b2 elliptikus szümptóma geometriai
megoldásának felismeréséhez a fenti
kifejezésben
az a× x – x2
helyére „- b2”-et kell behelyettesíteni, ekkor
adódik,
amelyből látható, hogy az a/2,
a b és az (a/2
- x) mennyiségek között pitagorászi összefüggés
áll fenn. Az a/2 és a b befogókkal a derékszögű háromszög
megszerkeszthetőségének nincsen semmilyen akadálya, ezért az (a/2 -
x) hosszúságú átfogó előállítható (lásd az 5.
ábrát!). Most az átfogó hosszát a gyökvonás kétértékűsége miatt (a/2 -
x)-nek,
illetve (-a/2 + x)-nek kell tekinteni. Azonnal látszik,
hogy az a/2 hosszúságú befogó levonó átkörzésével, (a/2
- x) - a/2 = - x1, negatív megoldást kapunk; a hozzáfűző átkörzéssel pedig, (-a/2 +
x) + a/2 = x2 º MN, pozitív megoldás adódik.
Az
a× x + x2 = - b2 hiperbolikus szümptóma geometriai
megoldásának felismeréséhez a fenti
kifejezésben
az a× x + x2
helyére „- b2”-et kell behelyettesíteni, ekkor
adódik,
amelyből látható, hogy az (a/2 + x)
, a b és az a/2
mennyiségek között pitagorászi
összefüggés áll fenn. Ha az a/2 átfogó nagyobb mint a b
befogó, akkor a derékszögű háromszög megszerkeszthető, így az (a/2 + x) hosszúságú befogó előállítható és ez a
távolság magába foglalja a kereset ismeretlen távolságot (lásd a 6. ábrát!).
Most e befogó hosszát a gyökvonás kétértékűsége miatt (a/2 + x)-nek, illetve (- a/2 -
x)-nek kell
tekinteni. Azonnal látszik, hogy a befogó átfogóból történő levonó
átkörzésével, a/2 - (a/2 + x) = - x º - x1, negatív megoldást kapunk; de a hozzáfűző átkörzéssel is, a/2
+ (-
a/2 - x) = - x2 º MN, negatív megoldás adódik. De ennek így is kell lennie,
az a · x + x2 = - b2
alakú hiperbolikus szümptómának pozitív megoldása nyílván nem is lehet,
hiszen ekkor a bal oldala pozitív, a jobb oldala viszont negatív volna.
6. ábra. Az a× x + x2 = - b2
alakú hiperbolikus szümptóma geometriai megoldásának lépései. A
megoldhatóság feltétele: az a/2 hosszúságú átfogó legyen nagyobb, mint a b
hosszúságú befogó. Az ilyen egyenletnek pozitív megoldásai nem lehetnek
A
másodfokú egyenletek megoldásának diszkussziója során a görögök a negatív
megoldásokkal nem törődtek, nem is keresték őket, Ők nem ismerték a negatív
számokat, nem tudtak nekik szemléletes jelentést adni: gondolatilag nem tudtak
mit kezdeni például egy negatív kecske, vagy egy negatív szakasz fogalmával. A
negatív szám, a negatív mennyiség nem létezett a számukra. A negatív szám
fogalma csírájának nyomait csakis a valódinak tekintett mennyiségek
csökkenéseinél, kiadásoknál, valamiféle hiány, vagy valamilyen adósság
fellépteként ismerhetjük fel. Bár a görögöknek volt külön jelük a kivonás
műveletére, de ezt nem előjelnek, hanem műveleti jelnek tekintették. Ez, és
túlzott geometriai szemléletük az oka annak, hogy a másodfokú egyenleteket nem
algebrailag, hanem geometriailag oldották meg. A görögök matematikáján való
töprengés érdekes gondolati lavinát indíthat el az emberben. Bárkiben
felmerülhet a kérdés, vajon hogyan és milyen irányban fejlődött volna a
görögök matematikája, ha ezeréves matematikai kultúrájuk továbbfejlődését
a kereszténység és az iszlám terjeszkedése nem akadályozta volna. Mi lett
volna akkor, ha 529-ben a keresztény bizánci Justinianus nem záratta volna be
az athéni Akadémiát; vagy mi lett volna
akkor, ha az arab terjeszkedés alatt, 641-ben Omár kalifa nem gyújtatta volna
fel az alexandriai könyvtárat és egyetemet. Sajnálatos tény, de ezen
események után számos okos ember nézet más haza után, a görög tudósok
„szétszéledtek”. Nem véletlen, hogy a tudománytörténészek éppen ettől az
időszaktól számítják a történelmi középkort.
A
másodfokú egyenletekkel kapcsolatosan az elliptikus, a hiperbolikus és a
parabolikus illesztések gondolatát Eukleidész vetette fel és oldotta meg, de az
ellipszis, a hiperbola és a parabola matematikába történő bevezetése Appolóniusz
nevéhez fűződik. Dolgozatommal, a több mint 2000 éves gondolatok felelevenítésével,
tisztelettel adózom valamennyiünk görög mestereinek, a geometria óriásainak,
Eukleidésznek és Appolóniusznak.
A dolgozatban bemutatott módszer
érdekessége abban „áll”, hogy használatával geometriai úton kapjuk meg a
bemutatott másodfokú egyenlet(ek) második megoldását is; az általánosított módszer olyan
szümptómák megoldására is használható, amilyeneket a görögök nem tudtak
megoldani.
Irodalom
[1] Filep László: A tudományok
királynője, 1997, TYPOTEX Kft. - Budapest, Bessenyei Kiadó - Nyíregyháza, ISBN
963 7546 83 9.
[2] Simonyi Károly: A fizika
kultúrtörténete, 1998, Akadémiai Kiadó, ISBN 963 05 7651 2.
[3]
Ringler András: Mi köze van a szabályos háromszögnek a szabályos ötszöghöz,
2004, A Matematika Tanítása, Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, XII. évfolyam, 4.
szám, 3-7.
[4] Ringler András: A , 2003, A Matematika Tanítása, Mozaik Oktatási Stúdió,
Szeged, XI. évfolyam, 2. szám, 17-23.
[5] Ringler András: Gondolkozzunk
„görögül”, 2003, A Matematika Tanítása, Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, XI.
évfolyam, 5. szám, 3-8.
1. Oldja meg
geometriailag a 16·x = 64 parabolikus egyenletet! (x = 4).
2. Oldja meg
geometriailag a 20·x – x2 = 64 elliptikus egyenletet! (x1
= 4 és x2 = 16).
3. Oldja meg
geometriailag a 12·x + x2 = 64 hiperbolikus egyenletet! (x1
= 4 és x2 = -16).
6. Oldja meg
geometriailag Brahmagupta (598, 660) híres, 10×x + x2 = 39 alakban
megadott (hiperbolikus) egyenletét is! (x1 = 3 és x2
= -13).
Brahmagupta, a teljes négyzetté történő kiegészítéssel, csak az x1 =
3 megoldást találta meg.