Ringler András                        

 

Másodfokú egyenletek görög megoldása

és

a módszer általánosítása

 

A matematika fejlődésének nyomon követése, az emberi gondol­ko­dás tör­ténetének bemutatása nagyon fontos és érdekes feladat. Annak ellenére, hogy min­den tanár tudja, hogy tudománytörténeti kérdések felvetésével számos érde­kes és hasznos ismeretet adhatunk át diákjainknak, mégis kevés időt áldo­zunk erre az iskolai munka során. Ez különösen igaz a matematika tanítására, pedig a ma­­te­matikai gondolkodás fejlődésének bemutatása számos intellektuális ö­röm forrása. A görögök ezeréves matematikája mindenkit elbűvöl, nem győ­zünk e­le­get csodálkozni azon, hogy Eukleidész korában körzővel és vonalzóval oldot­ták meg a másodfokú egyenleteket, és hogy geometriailag igazolták pl. az

(a + b)× (a -  b) = a2 -  b2

 nevezetes szorzatot is. Ezen persze nem kelle­ne cso­dálkoz­nunk, hi­szen a „görögök idejében” a matematikában jelentkező, gyak­ran válságot okozó prob­lé­mákat egyszerűen áttolták a geo­metria körébe. Nem csoda hát, hogy 2000 év­vel ezelőtt a geometria volt a legfontosabb tudomány. Ezt a gondo­latot tükrözi a platoni Akadémia kapuja fölötti felirat is: „Ne lépjen be ide az, aki nem ismeri a geo­metriát”.

Az  a× x – x2 = b2  alakú egyenletek körzővel és vonalzóval történő megol­dásának leírásával már találkoztam, és mondhatom, roppant tanulságos volt a 2000 éves módszerrel való találkozás ([1]). A do­log megértése után kíváncsi lettem arra, vajon hogyan old­hatták meg a görögök az

a× x + x2 = b2,  az  a× x = b2,  és az  a× b = x2

alakú, sőt az

a× x – x2 = - b2  és az  a× x + x2 = - b2

alakú egyenlete­ket. Megoldást bárki találhat, én is találtam, ezért ezeket kellő előkészítés után közreadom. (Figyelem! Az utóbbi két egyenletet a görögök nem tudták megoldani.)

 

Filep László „A tudományok királynője” című könyvéből megtudhatjuk, hogy a görögök miért, és hogyan geometrizálták a matematikát, és hogy ­­ -  Euklei­dész módszerét követve  -  hogyan oldották meg geometriailag az

a× x – x2 = b2

a­la­kú egyenleteket. E kifejezésben lévő  a  és  b  betűk előre megadott számok, az akkori szóhasználattal: mennyiségek, általában szakaszok. Az ilyen alakú kifeje­zéseket a görögök elliptikus sumptoma-nak, elliptikus felté­telnek, mai szóhasz­ná­lat­tal elliptikus egyenletnek nevezték. Ezen furcsa elneve­zés hátterében a görögök min­dent átható geometriai szemlélete, a kifejezésben lévő tagok geometriai megjele­ní­tése áll. A görögök gondolkodása szerint ugyanis az  a× x, az  x2  és a  b2  tagok rendre egy  a  és  x  oldalú téglalap, egy  x  oldalú négyzet, és egy  b  oldalú négyzet területeit képviselik. Az egyenlet megoldásakor keresték az  a  ol­dalhoz illeszt­he­tő téglalapok közül azt, amelynek  x  magasságával számolt  a× x  területéből el­hagy­va az  x  oldalú négyzet  x2  területét, maradékként éppen a  b  oldalú négyzet  b2  területe adódik. Igen-igen valószínű, hogy Eukleidész ezt vala­hogy így mond­hat­ta: az  a× x  területű téglalap területét,  x2  terület-hiánnyal,  b2  te­rü­letű négy­zetté ala­kítom. Ezt a terület-hiánnyal történő téglalapillesztést a görö­gök ellipti­kus il­lesz­tésnek nevezték el (az elleipsis szó hiányt jelent!).

Az  a× x + x2 = b2  alakú egyenlet megoldásánál a következő problémával ál­lunk szemben: az  a  oldalhoz illeszthető téglalapok közül keressük annak a ma­gas­ságát, amelynek  a× x  területéhez adva az  x  oldalú négyzet  x2  területét, meg­kapjuk a  b  oldalú négyzet  b2  területét. Eukleidész ezt valahogy így mond­hatta: az  a× x  területű téglalap területét,  x2  terület-többlettel,  b2  területű négyzetté alakítom. Ezt a terület-többlettel történő illesztést a görögök hiperbolikus illesztésnek ne­vez­ték (a hiperbole szó többletet jelent!).

Az  a× x = b2  alakú egyenlet megoldásánál nincs szükség a terület-hiánnyal vagy a terület-többlettel történő illesztésre. Itt az  a  oldalhoz, hiány és többlet nélkül, vagyis megegyezésben  -  görögül parabolikusan  -  illesztjük a  b2-tel meg­egyező területű,  x  magas­ságú téglalapot. Ezt a megegyezésben történő téglalap­illesztést a görögök para­bolikus illesztésnek nevezték (a parabole szó sem hiányt, sem többletet jelent, a görögök ezzel a szóval a megegyezésben történő illesztésre utaltak!).

Az  a× b = x2  alakú egyenlet megoldásához meg kell keresni annak a négy­zetnek az  x  oldalát, amelynek  x2  területe megegyezik az  a  és a  b  oldalakból „készített” téglalap  a× b  területével. Az ilyen illesztés geometriai végrehajtása, az ismeret­len  x  oldal  -  körzővel és vonalzóval történő  -  megszerkesztése roppant egyszerű, e­zért ezzel kezdem a megoldások bemutatását. Mivel  x  mértani közepe  a-nak és  b-nek, ezért  x  megszerkesztéséhez a magasság-tételt kell csak felidézni. Az  a  és a  b  sza­kaszok összeadása után megszerkesztjük az  a + b  szakasz köré rajzolható kört, és a derékszögű háromszög  x  magassága megadja a keresett négyzet oldalának hosszát (lásd az 1. ábrát!).

 

 

1. ábra.  Az  x2 = a ·b  egyenlet geometriai megoldásának lépései: az adott  a  és a  b  sza­kaszokból megszerkeszthető az  a  + b  szakasz köré rajzolható kör. A magas­ság-­tétel szerint a berajzolt  x  magasság a keresett illesztő négyzet ol­dala

 

A parabolikus, az elliptikus és a hiperbolikus illesztések menetét, az ilyen egyenletek geometriai megoldását a 2., a 3. és a 4., majd az 5. és 6. ábrák szemléltetik.

 

 

2. ábra.  A parabolikus illesztés megoldásának lépései: az adott  a  és a  b  szaka­szok­­ból megszerkeszthető a berajzolt kör közép­pontja, a kör megrajzolásával adódik a parabolikusan illesztő téglalap  x  magassága, hiszen a magasság-tétel szerint:  b2 = a · x

 

3. ábra.  Az elliptikus illesztés és a keresett  x  oldal szerkesztésének lépései. A megoldhatóság feltétele: az  a/2  hosszúságú átfogó legyen nagyobb, mint a  b  hosszúságú befogó. Az  a× x – x2 = b2  alakú elliptikus szümptómának negatív megoldása nem lehet

 

Az  a× x – x2 = b2 alakú elliptikus szümptóma geometriai megoldásának felismeréséhez a 3. ábrán az előre megadott  a  oldalhoz  x  magasságú téglalapot rajzolunk (ne zavarjon senkit, hogy  x-et nem ismerjük!), és az  a  oldal jobb­oldali végéről visszamérjük a nem ismert  x  távolságot. Rajzoljunk az  a  szakasz jobb ol­dali végé­hez egy  a/2  oldalhosszúságú négyzetet, lásd a 3. ábra baloldali részét! A berajzolt szaggatott vonalakkal kapott kis négyszögek megfelelő oldalai­nak a hosszát az ábra mutatja, segítségükkel bármelyik kis négyszög területe kiszá­mol­ható. Ép­pen ezekre lesz szükségünk. Számítsuk ki a berajzolt  a/2  oldal­hosszúságú négy­zet területét az őt alkotó kis négyszögek területeinek összegeként, és használjuk fel, hogy  a · x -  x2 = b2:

 

.

 

Ebből máris látszik  x  szerkeszthetősége, hiszen eredményünk azt mutatja, hogy az  a/2, az  (a/2 – x)  és a  b  mennyiségek között pitagorászi összefüggés áll fenn. Ha az  a/2  átfogó nagyobb mint a  b  befogó, akkor velük a 3. ábrán látható derékszögű háromszög mindig megszerkeszthető, így a szerkesztéssel előáll az  (a/2 -  x)  hosszúságú befogó, amely „tartalmazza” a keresett  x  távolságot (lásd a 3. ábra jobboldali részét!). Ezt a szerkesztéssel kapott  (a/2 - x)  távolságot (a gyökvonás kétértékűsége miatt először pozitívnak, majd negatívnak kell tekinteni!). Az  a/2 -  x  hosszúságú befogót levonva az  a/2  hosszúságú átfogóból, az ún. levonó átkörzéssel megkapjuk az elliptikusan illesztő téglalap nem ismert  x  magas­ságát: a/2 - (a/2 -  x) = x.  Ez a pozitív megoldás lesz az elliptikus egyenlet első megoldása, az  x1. Az ábráról az is látszik, hogy a „le­ol­va­sott megoldás”  a/2-nél kisebb lesz. A szerkesztő ábra azonban az  a/2-nél na­gyobb meg­oldás meg­találásá­hoz is felhasználható. Ehhez az  (a/2 -  x)  befogót negatívnak gondoljuk (bár a görögök nem tudtak vol­­­na mit kez­deni az­zal, hogy az  (a/2 -  x)  szakasz előjele negatív), így értéke (- a/2 + x). Az egyenlet má­sodik meg­oldásának megta­lá­lásához az  (a/2 -  x)  befogó átkörzését ne hagyjuk abba az  a/2  hosszúságú átfogó el­ső elmetszé­sé­nél, hanem „haladjunk tovább”, és metsszük el az átfogó meg­hosszab­bítását az  M  pontnál (lásd a 3. ábra jobb oldalát!), így a második megoldást az  a/2  hosszúságú átfogó és a  (- a/2 + x)  hosszúságú befogó összege adja; az  a/2 + (– a/2 + x)  összeg tehát „megadja” az elliptikus egyenlet második megoldását, az  x2-őt (x2 º MN) és ez a megoldás is pozitív lesz. De ennek így is kell lennie, az  a× x – x2 = b2 alakú elliptikus szümptóma geometriai megoldásánál mindig két pozitív gyököt kell kapni; hiszen az ilyen egyenletnek negatív megoldása nem is lehet; negatív  x  esetén a szümptóma bal oldala negatív lenne, a jobb oldala viszont pozitív.

 

4. ábra.  A hiperbolikus illesztés és a keresett  x  oldal szerkesztésének lépései. A megoldhatóságnak nincs feltétele

 

 

Az  a× x + x2 = b2  alakú hiperbolikus szümptóma geometriai megoldásának felismeréséhez a 4. ábrán az előre megadott  a  oldalt meghosszabbítjuk a nem ismert illesztő téglalap  x  ma­gas­­ságával (nem baj, hogy nem ismerjük!), és megrajzoljuk az  a + x  szakaszhoz az  x  magasságú illesztő téglala­pot. Rajzoljunk az  a + x  szakasz jobb oldali végéhez egy  a/2 + x  oldalhosszúságú négyzetet, lásd az ábra bal oldali részét! A berajzolt szaggatott vonalakkal kapott kis négy­szö­­gek megfelelő ol­dalai­nak a hosszát az ábra mutatja, segítségükkel bármelyik kis négyszög területe ki­­­szá­mol­ható. Éppen ezekre lesz szükségünk. Számítsuk ki a berajzolt  a/2 + x  ol­dal­­hosszúságú négyzet területét az őt alkotó kis négyszögek te­rü­leteinek össze­geként, és használjuk fel, hogy  a · x + x2 = b2:

.

Ebből máris látszik  x  szerkeszthetősége, hiszen eredményünk azt mutatja, hogy az   (a/2 + x), az  a/2 és a  b mennyiségek között pitagorászi összefüggés áll fenn: a  b  és az  a/2  befogókkal derékszögű háromszöget szerkesztve megkapjuk az  (a/2 + x)  hosszúságú átfogót (lásd a 4. ábra jobb oldali részét!). A szerkesztéssel kapott  (a/2 + x)  át­fo­gó­ra az  a/2  hosszúságú befogót átkörözve, levonó átkörzéssel, levonással megkapjuk a hiperbolikusan illesztő tég­­lalap nem ismert  x  magas­ságát: (a/2 + x) - a/2 = x º x1; és az így előállt távolság lesz a hiperbolikus egyenlet első gyöke, mégpedig pozitív gyöke. A kapott szerkesz­tő ábra azonban használható egyenletünk negatív gyö­kének a megtalálásához is. Ehhez, ne hagyjuk abba az  a/2  hosszúságú befogó átfogóra történő át­kör­zé­sét az első el­metszésnél, hanem „haladjunk tovább”, és metsszük el az átfogó meghosszabbí­tá­sát az  M  pontnál (lásd a 4. ábra jobb oldali részét!). A gyökvonás kétértékűsége miatt most az átfogót negatívnak tekintjük, így a  (- a/2 -  x)  hosszúságúnak gondolt átfogó és a rá felmért  a/2  szaka­sz összege adja meg a hi­perbolikus egyenlet másik, a negatív elő­jelű megoldását: (- a/2 -  x) + a/2 = - x º - x2 (º MN).

 

5. ábra.  Az  a× x – x2 = - b2  alakú elliptikus szümptóma geometriai megoldásának lépései. A megoldhatóságnak nincs feltétele

 

 

A módszer általánosítása

 

            Az  a× x – x2 = b2  és az  a× x + x2 = b2  alakú egyenletek geometriai megoldásának általánosításaként engedjük meg az egyenletek jobb oldalán a  - b2  alakú tag fellépését is. Természetesen ezt a görögök meg nem engedhető dolognak tartották. Ekkor az  a× x – x2 = - b2 elliptikus szümptóma geometriai megoldásának felismeréséhez a fenti

kifejezésben az  a× x – x2  helyére  - b2-et kell behelyettesíteni, ekkor 

 

adódik, amelyből látható, hogy az  a/2, a  b  és az  (a/2 -  x)  mennyiségek között pitagorászi összefüggés áll fenn. Az  a/2  és a  b  befogókkal a derékszögű háromszög megszerkeszthetőségének nincsen semmilyen akadálya, ezért az  (a/2 -  x)  hosszúságú átfogó előállítható (lásd az 5. ábrát!). Most az átfogó hosszát a gyökvonás kétértékűsége miatt  (a/2 -  x)-nek, illetve  (-a/2 + x)-nek kell tekinteni. Azonnal látszik, hogy az  a/2  hosszúságú befogó levonó átkörzésével, (a/2 -  x) - a/2 = - x1, negatív megoldást kapunk; a hozzáfűző átkörzéssel pedig, (-a/2 +  x) + a/2 = x2 º MN, pozitív megoldás adódik.

            Az  a× x + x2 = - b2 hiperbolikus szümptóma geometriai megoldásának felismeréséhez a fenti

kifejezésben az  a× x + x2  helyére  - b2-et kell behelyettesíteni, ekkor 

adódik, amelyből látható, hogy az  (a/2 + x) , a  b  és az  a/2  mennyiségek között pitagorászi összefüggés áll fenn. Ha az  a/2  átfogó nagyobb mint a  b  befogó, akkor a derékszögű háromszög megszerkeszthető, így az  (a/2 + x)  hosszúságú befogó előállítható és ez a távolság magába foglalja a kereset ismeretlen távolságot (lásd a 6. ábrát!). Most e befogó hosszát a gyökvonás kétértékűsége miatt  (a/2 + x)-nek, illetve  (- a/2 -  x)-nek kell tekinteni. Azonnal látszik, hogy a befogó átfogóból történő levonó átkörzésével, a/2 -  (a/2 + x) = - x º - x1, negatív megoldást kapunk; de a hozzáfűző átkörzéssel is, a/2 + (- a/2 -  x) = - x2 º MN, negatív megoldás adódik. De ennek így is kell lennie, az  a · x + x2 = - b2  alakú hiperbolikus szümptómának pozitív megoldása nyílván nem is lehet, hiszen ekkor a bal oldala pozitív, a jobb oldala viszont negatív volna.

 

6. ábra.  Az  a× x + x2 = - b2  alakú hiperbolikus szümptóma geometriai megoldásának lépései. A megoldhatóság feltétele: az  a/2  hosszúságú átfogó legyen nagyobb, mint a  b  hosszúságú befogó. Az ilyen egyenletnek pozitív megoldásai nem lehetnek

 

A másodfokú egyenletek megoldásának diszkussziója során a görögök a negatív megoldásokkal nem törődtek, nem is keresték őket, Ők nem ismerték a negatív számokat, nem tudtak nekik szemléletes jelentést adni: gondolatilag nem tudtak mit kez­deni például egy negatív kecske, vagy egy negatív szakasz fogalmával. A ne­ga­tív szám, a negatív mennyiség nem létezett a számukra. A negatív szám fogal­ma csí­­rájának nyomait csakis a valódinak tekintett mennyiségek csökkenéseinél, ki­adásoknál, valamiféle hiány, vagy valamilyen adósság fellépteként ismer­het­jük fel. Bár a görögöknek volt külön jelük a kivonás műveletére, de ezt nem előjel­nek, hanem mű­veleti jelnek tekintették. Ez, és túlzott geometriai szemléletük az oka annak, hogy a másodfokú egyenleteket nem algebrailag, hanem geometriai­lag oldották meg. A görögök matematikáján való töprengés érdekes gondolati lavinát indíthat el az emberben. Bárkiben felmerülhet a kérdés, vajon hogyan és milyen i­rányban fejlődött volna a görögök matematikája, ha ezeréves mate­ma­tikai kultú­rájuk to­vább­fej­lődését a keresz­ténység és az iszlám terjeszkedése nem akadá­lyoz­­ta vol­na. Mi lett volna akkor, ha 529-ben a keresztény bizánci Jus­tinianus nem zárat­ta volna be az athéni Akadémiát; vagy mi lett volna akkor, ha az arab terjesz­kedés alatt, 641-ben Omár kalifa nem gyújtatta volna fel az alex­and­riai könyv­tárat és egyetemet. Sajnálatos tény, de e­zen események után számos o­kos ember nézet más haza után, a görög tudó­sok „szétszéledtek”. Nem véletlen, hogy a tu­do­mánytörténészek éppen ettől az időszaktól számítják a történelmi közép­kort.

A másodfokú egyenletekkel kapcsolatosan az elliptikus, a hiperbolikus és a parabolikus illesztések gondolatát Eukleidész vetette fel és oldotta meg, de az el­lipszis, a hiperbola és a parabola matematiká­ba történő bevezetése Appoló­ni­usz nevéhez fűződik. Dolgozatom­mal, a több mint 2000 éves gondolatok felele­vení­tésével, tisztelettel adózom valamennyiünk görög mestereinek, a geometria óriásainak, Eukleidésznek és Appolóniusznak.

            A dolgozatban bemutatott módszer érdekessége abban „áll”, hogy használatával geometriai úton kapjuk meg a bemutatott másodfokú egyenlet(ek) második megoldását is; az általánosított módszer olyan szümptómák megoldására is használható, amilyeneket a görögök nem tudtak megoldani.

 

Irodalom

[1] Filep László: A tudományok királynője, 1997, TYPOTEX Kft. - Budapest, Bessenyei Kiadó - Nyíregyháza, ISBN 963 7546 83 9.

[2] Simonyi Károly: A fizika kultúrtörténete, 1998, Akadémiai Kiadó, ISBN 963 05 7651 2.

[3] Ringler András: Mi köze van a szabályos háromszögnek a szabályos ötszöghöz, 2004, A Matematika Tanítása, Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, XII. évfolyam, 4. szám, 3-7.

[4] Ringler András: A , 2003, A Matematika Tanítása, Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, XI. évfolyam, 2. szám, 17-23.

[5] Ringler András: Gondolkozzunk „görögül”, 2003, A Matematika Tanítása, Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged, XI. évfolyam, 5. szám, 3-8.

 

 

 

 

Feladatok

 

1. Oldja meg geometriailag a 16·x = 64 parabolikus egyenletet! (x = 4).

 

2. Oldja meg geometriailag a 20·x – x2 = 64 elliptikus egyenletet! (x1 = 4 és x2 = 16).

 

3. Oldja meg geometriailag a 12·x + x2 = 64 hiperbolikus egyenletet! (x1 = 4 és x2 = -16).

 

4. Oldja meg geometriailag a  12·x – x2 = – 64  (elliptikus) egyenletet! (x1 = 16  és  x2 = – 4 ).

 

5. Oldja meg geometriailag a  20·x + x2 = – 64  (hiperbolikus) egyenletet! (x1 = – 4  és  x2 =  –16).

 

6. Oldja meg geometriailag Brahmagupta (598, 660) híres, 10×x + x2 = 39 alakban megadott (hiperbolikus) egyenletét is! (x1 = 3  és  x2 = -13). Brahmagupta, a teljes négyzetté történő kiegészítéssel, csak az x1 = 3 megoldást találta meg.

 

http://www.your-counter.be/re.gif

-->