Ringler András és Füvesi István

 

 

A szabályos ötszög szerkesztése egyenlő oldalú háromszögből

 

Kulcsszavak: szabályos pentagon, szabályos ötszög szerkesztése, pitagóreusok szimbóluma.

 

            Az előadó azt mutatja meg, hogy kiindulva egy szabályos háromszögből, olyan adatok­hoz jutunk, amelyek segítségével a pitagóreusok titkos szimbóluma, a szabályos ötszög, körzővel és vonalzóval, könnyedén meg­szerkeszthető.

 

            A derékszögű háromszögekkel kapcsolatosan gyakran használt magasság-tételt szinte mindenki ismeri. Azt azonban már kevesebben tudják, hogy ez a tétel egy általánosabb tétel­nek, a szelőszakaszok-tételének csupán egy speciális esete. Könnyű megmutatni, hogy ezen állítások hátterében a kör tulajdonsága, „a kör e­gyenlete áll”.

1. ábra. Egy kör két húrja a  P  pontban metssze egymást (az ábra bal oldali része). Speciális esetként, az egyik húr lehet a kör átmérője, a másik húr (a  CD  húr) pedig legyen merőleges az  AB  átmérőre

 

            Egy körben két egymást metsző  AB  és  CD  szelőszakasz, két húr közös pontja legyen  P.  Az  1. ábra  bal oldali részét nézve könnyű belátni, hogy az  ADP D  hasonló a  PBC D-höz,  Þ  ,  Þ  ;  és ez minden, a  P  ponton átmenő szelőszakaszra igaz. Ha az  AB  szelőszakasz (speciális esetként) átmegy a kör középpontján, (vagyis, ha az  AB  húr éppen átmérő, lásd az  1. ábra  jobb oldali részét), és a  CD  szelőszakasz merőleges az  AB  szelősza­kasz­ra, akkor az  ABC D  derékszögű háromszög lesz, ekkor    miatt  .  E kifejezés éppen a magasság-tétel, amely szerint a derékszögű háromszög átfo­gó­jához tartozó  m  magasság mértani közepe az átfogó megfelelő két részének, a  c1  és a  c2  tá­volságoknak.

2. ábra.  Az  a  oldalú szabályos háromszög köré rajzolt körrel kapott ábra érdekessége, hogy a kör berajzolásával adódó  x  távolság és az    távol­ság aranyarányban vannak egymással. E két távolsággal a szabályos ötszög, például a szabályos ötágú csillag könnyedén megszerkeszt­hető (lásd a  3. ábra  jobb oldali részét!)

 

            A szelőszakaszok-tételének ismerete hasznos dolog, hiszen segítségével válaszolhatunk a kö­vetkező kérdésre: mi köze van egy szabályos háromszögnek a szabályos ötszöghöz? E kér­dés megválaszolásához egy  a  oldalú szabályos háromszög köré rajzolt körön, az  a  oldalú,  DEC  háromszög  CD  és  CE  oldalainak  P  és  R  felezőpontjait összekötő húr körrel közös pontjait jelölje  A  és  B,  (lásd a 2. ábrát!).  Mivel  AP = RB = x,  PB =   és   CP = PD = ,  ezért az  AB  és  CD  húrok megfelelő részeivel felírva az előbb említett szelőszakaszok tételét, a következő kifejezéshez jutunk:

.           (*)

Ez az összefüggés azt „mondja”, hogy az    távolság mértani közepe az    és az  x  távol­ságoknak.  (*)  jobb oldalának rendezésével az    hiperbolikus szümptómához (egyen­lethez) jutunk, amelynek algebrai megoldásával    és    adódik. Ez a tény roppant érdekes, hiszen arról tájékoztat, hogy az  x  és az    távolságok aranyarányban vannak egymással; az ilyen tulajdonságú távolságokat aranyszomszédoknak nevezzük. Vegyük észre, hogy  (*)  bal oldalán a szabályos ötágú csillagból is jól ismert arany-arány látható. Tudjuk, hogy a szabályos ötszög, körzővel és vonalzóval történő megszerkesztéséhez arany-arányban lévő távolságokra van szükség; hiszen ezek segítségével, például a  72o-os  szög, a szabályos ötszög középponti szöge megszerkeszthető. A görögök idején az    alakú, ún. hiperbolikus szümptómákat (egyenleteket) még nem algebrailag, hanem geometriailag, tehát körzővel és vonalzóval oldották meg; de mivel a görögök a negatív számokat nem ismerték, ezért a negatív megoldás nem is érdekelhette őket. A görögök mára már majdnem elfelejtett ge­o­metriai módszere nagyon érdekes, felidézésével, a megoldó képlet használa­ta, tehát algebrai ismeretek nélkül jöhetünk rá, hogy mi köze a szabályos há­rom­szögnek a szabályos ötszöghöz: a  2. ábrán  olyan adatok vannak, amelyek segít­sé­gével a szabályos ötszög, például a szabályos ötágú csillag megszerkeszthető.

            Az    alakban adott hiperbolikus szümptóma geometriai megol­dása önmagában is ér­dekes tanárnak-diáknak egyaránt  ([1], [2], [3] és [4]).  Az ilyen szümptómák geometriai megoldásával adódó  x  és az    távol­ságok aranyarányban vannak egymással, ezért e távolságok ismeretében a szabályos ötszög, például a pitagóreusok titkos szimbóluma, a szabályos ötágú csillag, körzővel és vonalzóval megszerkeszthető.

3. ábra. Az ábra bal oldali részén előállított  x  és    távolságok segítségével a szabályos öt­ágú csillag, „lépésről-lépésre”, körzővel és vonalzóval megszer­keszt­hető: "az ábra jobb oldali része önmagáért beszél"

 

            Ha az    kifejezésben  az    távolság lenne az ismeretlen és az    távolság lenne az előre ismert távolság, akkor a    kifejezésből adódó    alakú elliptikus szümptómát kellene körzővel és vonalzóval megoldani. Az ilyen alakú egyenleteket, a    alakú tag „fellépése” miatt a görögök nem tudták megoldani, pedig az ilyen alakú elliptikus szümptómáknak mindig létezik egy pozitív és egy negatív megoldása ([1], [3] és [4]).

A másodfokú egyenletek körzővel és vonalzóval történő megoldása megtekinthető on-line, vagy a tanári munka segítése céljából szabadon letölthető a MOZAIK honlapjáról:

 

www.mozaik.info.hu/homepage/mozaportal/matematika.php

 

A program népszerűségét mi sem bizonyítja jobban, hogy a letöltések száma, már 8000 fölött van.

 

 

 

Összefoglalás

Egy  a  oldalú szabályos háromszögből, a  2.  vagy a  3. ábrán  előállított  x  és    távol­ságok segítségével a pitagóreusok titkos szimbóluma, a szabályos ötszög, a szabályos ötágú csillag, körzővel és vonalzóval, „lépésről-lépésre”, könnyedén megszerkeszt­hető (lásd a  3. ábra  jobb oldali részét, az ábra önmagáért beszél!).

 

 

Irodalom

[1] RINGLER A., 2003, Gondolkozzunk görögül, A Matematika Tanítása, Mozaik, XI. évfo­lyam, 5. szám, 3-8.

[2] RINGLER A., 2004, Mi köze van a szabályos háromszögnek a szabályos ötszöghöz? A Matematika Tanítása, Mozaik, XII. évfo­lyam, 4. szám, 3-7.

[3] RINGLER A., 2006, Másodfokú egyenletek görög megoldása és a módszer általánosítása, A Matematika Tanítása, Mozaik, XIV. évfo­lyam, 4. szám, 8-14.

[4] www.mozaik.info.hu/homepage/mozaportal/matematika.php