Neveléselmélet előadás

2007. tavasz,  kedd 8-10

SZTE BTK Pedagógiai Tanszék

Lesznyák Márta

 

E-mail: mlesz@sol-cc.u-szeged.hu

Web: http://www.staff.u-szeged.hu/~mlesz

Tel.: 544 356

Fogadóóra: kedd 12-13h

 

A kurzus célja az intézményes nevelés körülményeinek, feladatainak és lehetőségeinek vizsgálata. A nevelő és a nevelt egymásra hatásának megismerése, elemzése. A neveléssel kapcsolatos motívumok és képességek fejlesztése.

 

1.       A nevelés értelmezése és szükségessége. A nevelési cél fogalma. (Előadás, Németh 9-28, 47-69.).

2.       A nevelés kontextusa: a kultúra fogalma, az egyes kultúrák közötti különbségek (előadás)

3.       A személyiség mint komponensrendszer és a nevelés (Előadás, N 21-50.).

4.       A szociális kompetencia fejlődése és fejlesztése (Előadás, N 178-206., Zsolnai (2003) 95-120).

5.       Szocializáció és a nevelés (SZ 165—188.).

6.       Kötődés és nevelés ( N 207-217., Zsolnai 25-47.).

7.       Csoportjelenségek és kooperatív tanulás (előadás; Kagan, 2001)

8.       Az oktatás társadalmi meghatározottsága (F 45-76.).

9.       Motiváció és nevelés (SZ 301-350., Józsa 239-249.).

10.   Multikulturális nevelés (Előadás, Lesznyák-Czachesz).

11.   A tanárrá fejlődés (Előadás, F.80-101; F 489-513.).

12.   A tanári szerep és etikai kérdései (Zrinszky, 1997 és 2002).

13.   A fegyelem értelmezései az iskolában (Előadás, SZ 411-426., SZ 427-441.).

14.   Iskolai konfliktusok (Előadás, Szekszárdi (2001), Gordon 147-242.)).

15.   Kommunikáció az iskolában (Előadás, M 13-22.).

16.   A különleges bánásmódot igénylő gyerekek I. - magatartászavarok (Előadás, Sz. 469-486. F 435-464)

17.   A különleges bánásmódot igénylő gyerekek II. A tehetséges gyerekek nevelési problémái. (Előadás)

 

RÖVIDÍTÉSEK

F:    Falus Iván (1998, szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

M:   Mészáros Aranka (1997, szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Eötvös Kiadó, Budapest.

N:    Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest.

SZ: Csapó Benő, Csirikné Czachesz Erzsébet, Pukánszky Béla és Vidákovich Tibor (1994, szerk.): Neveléselméleti szöveggyűjtemény. JATEPress, Szeged.

 

IRODALOM

Megj.: Az irodalomlistában a Pedagógiai - Pszichológia szigorlatnak is részét képező tételeket (*) jelöli.

 

Bandura, A.  (1994): Szociális tanulás utánzás útján. In: SZ 165—188.

Biehler, R.F. és Snowman, J. (1994): A fegyelmezetlenség okainak elemzése. In: SZ 443—460.

Biehler, R. F. és Snowman, J. (1994): Motiváció. In: SZ 300–350. (*)

Buda Béla (1997): Kommunikáció az osztályban. In: Mészáros Aranka (szerk.): Az iskola szociálpszichológiai jelenségvilága. Eötvös Kiadó, Budapest. 13–22.

Csapó Benő, Csirikné Czachesz Erzsébet, Pukánszky Béla és Vidákovich Tibor (1994, szerk.): Neveléselméleti szöveggyűjtemény. JATEPress, Szeged.

Cs. Czachesz Erzsébet (1998, szerk.): Multikulturális nevelés. Mozaik Oktatási Stúdió, Szeged.

Falus Iván (1998, szerk.): Didaktika: Elméleti alapok a tanítás tanulásához. Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest.

Falus I. (1998) A pedagógus. In F. 80-101. (*)

Gordon, T. (1994) T.E.T. A tanári hatékonyság fejlesztése. Studium Effektive Kiadó

Józsa Krisztián (2002): Tanulási motiváció és humán műveltség. In: Csapó Benő (szerk.): Az iskolai műveltség. Osiris, Budapest. 239-249.

Kagan, S. (2001) Kooperatív tanulás. Ökonet Kft. Budapest.

Katona Nóra és Szitó Imre (1994): Az iskolai fegyelem pszichológiai kérdései. In: SZ 411—426.

Kósáné Ormai Vera (1994): Magatartási zavarok – szociális inadaptáció. In: SZ 469–486.

Kozéki Béla (1994): Fegyelem és jellem. In: SZ 427-441

Lesznyák Márta és Cs. Czachesz Erzsébet (1998): Multikulturális oktatáspolitikai koncepciók. In: Cs. Czachesz (szerk.): 7–17.

Nagy József (2000): XXI. század és nevelés. Osiris Kiadó, Budapest. 21-50; 178-191 (*), 192-206; 207-217; 248-275.

Nahalka István (1998): Az oktatás társadalmi meghatározottsága. In: F 45–76. (*)

Németh András (1997): Nevelés, gyermek, iskola. Eötvös Könyvkiadó, Bp. 9–28.; 47–69. (*)

Szekszárdi Júlia (2001) A konfliktuskezelés gyakorlata. In: Új Pedagógiai Szemle 2001/5

Szivák Judit (1998): A kezdő pedagógus. In: F 489–513. (*)

Zrinszky, L. (1997) A pedagógusszerep modelljei. In: Bábosik I. (szerk) A modern nevelés elmélete. Telosz Kiadó, Bp., 131-149.

Zrinszky, L. (2002) Neveléselmélet, Műszaki Könyvkiadó, Bp. 286-305.

Zsolnai Anikó (2001): Kötődés és nevelés. Eötvös Könyvkiadó, Budapest. 25-47 (*);

Zsolnai Anikó (2003) Szociális kompetencia – társas viselkedés. Gondolat, Budapest. 95-120.

 

KÖVETELMÉNYEK

Írásbeli kollokvium, melynek keretében az előadásokon elhangzottakról és a kijelölt szakirodalom feldolgozásáról kell számot adni. A kollokvium két részből tevődik össze:

(1)    30 perces beugró dolgozat a tananyag legfontosabb fogalmaiból, összefüggéseiből. A sikeres vizsgához a beugrón legalább 70%-ot kell teljesíteni.

(2)    60 perces esszé, melyben a tematika egyik (a vizsgán megjelölésre kerülő) témáját kell összefoglalni. Az esszének meggyőzően kell bemutatni az adott téma elmélyült, minden lényeges pontra kiterjedt ismeretét, emellett tükröznie kell a vizsgázó saját meglátásait, értékelő megállapításait.

 

 

A tervezett előadások témája és sorrendje

 

2007. február 6. Megbeszélés.

2007. február 13. A nevelés értelmezése. A nevelési cél.

2007. február 20. A kultúra fogalma és jelentősége a nevelés szempontjából..

2007. február 27. Multikulturális nevelés

2007. március 6. A személyiség mint kompononesrendszer. A szociális kompetencia és fejlesztése.

2007. március 13. Csoportjelenségek és kooperatív tanulás

2007. március 20. Fegyelmezés 1.

2007. március 27. Fegyelmezés 2.

2007. április 10. Pedagógiai kommunikáció

2007. április 17. ELMARAD!

2007. április 24. A különleges bánásmódot igénylő gyerekek

2007. május 8. A tanárrá fejlődés