Filozófia
Tanulmányok
A szabadság-szükséglet néhány elvi kérdése.
Pszichológiai tanulmányok, IV. Akadémiai Kiadó. Bp. 9-24. Hipotézis egy,
az antropogenezisben előállott specifikusan emberi alapszükségletről,
amelynek struktúrája a
munkatevékenység szerkezetét követi: új cél kitűzésére és a kitűzött cél
megvalósítására ösztönöz. |
|
b. |
A szép pszichológiája. Magyar Filozófiai
Szemle. 4. 488-511. F62a
alkalmazása az esztétikum
specifikusan emberi jelenségvilágára: a szépélmény a szabadság-szükséglet
szimbolikus megnyilvánulása. |
c. |
A vallási elidegenedés pszichológiája. Magyar
Pszichológiai Szemle. 19. 213-221. F62a
alkalmazása a vallás
specifikusan emberi jelenségvilágára: a vallási élmény a szabadság-szükséglet
fiktív megnyilvánulása. |
1964
|
Modern szerelem vagy cinizmus? Magyar
Filozófiai Szemle. 4. 777-791. F62a
alkalmazása a szerelem
specifikusan emberi jelenségvilágára: a szexuális szükséglettel
összekapcsolódó szabadság-szükséglet bifokális megnyilvánulása. |
1965
|
Beszélgetés az emberről, az ösztönről meg
az alkalmazkodásról. Valóság.
8:8. 12-23. A behaviorizmus,
a kognitivizmus (intellektualizmus) és a pszichoanalízis embermodelljének
ütköztetése egymással, ill. egy termelés-elvű modellel (Ps79b) egy platóni dialógusban. |
1967a.
|
Személyiségdinamika és társadalmi lét. Magyar
Filozófiai Szemle. 1. 1-34. Mo69 hipotézisének
történetfilozófiai összefüggéseiről. |
b. |
A marxista pszichológia antropológiai
előfeltevései. Magyar Filozófiai Szemle. 5.
791-826. Mo69 egyik
fejezetének előzetes közlése. |
1971a.
|
Az önfejlődő rendszerek két
formális feltételéről. Magyar Filozófiai Szemle, 15. 213-215. Az általános
rendszerelmélet módszere szerint levezetett bizonyítás: csak az a
Neumann-féle rendszer képes önfejlődésre, amely a., önmaga struktúráját
reprodukálva megőrzi a struktúrában kialakulásának előtörténetét
is; b., az önreprodukció feltételeit
tartalmazó környezettel olyan interakcióban van, amelyet e környezet hátterével való jövendő kölcsönhatásra előre beállít. |
Hypothesis on the Motivation of
Scientific Creativity. XIII International Congress of the History of Science.
USSR, Moscow, August 18-24, 1971. "Nauka" Publishing House. M.,
224-233. A 13. Nemzetközi
Tudománytörténeti Kongresszus (Moszkva, 1971) "A tudós személyisége a
tudománytörténetben" c. kollokviumára meghívott előadás. kísérlet Mo69 tétel alkalmazására. Bolyai és Lobacsevszkij
párhuzamos felfedezésének elemzésével bizonyítja, hogy még az absztrakt
matematika fejlődése is ugy megy vébe, hogy az egyén kreatív ötlete
történelmileg determinált. |
|
c. |
Gipoteza o motivacii naucsnogo
tvorcsesztva. 13-yj Mezsdnarodnüj
kongressz po isztorii nauki. SzSzSzR, Moszkva, 18-24-go avguszta 1971-go
goda. Izdatelsztvo "Nauka". M. Ps71b orosznyelvű
változata |
d. |
Hipotézis a tudományos kreativitás
motivációjáról. Valóság, 14:7.
27-35. F71b tétel magyar fordítása. |
1973
|
O ponjatyii informacii v isszledovanyii
zsivych szisztyem. In: Filoszofszkie problemy biologii. Izd.
"Hayka". M. A Wiener-féle és
a Neumann-féle rendszerek összehasonlitása. Az előbbi általa nem rendezhető
környezetről kap információt, s részeinek teljes koordináltsága
közvetíti a müködéséről kapott visszajelzést. Az utóbbi rendszer csak
hozzárendezett környezetben tud reprodukálódni, viszont a különböző
nemzedékeket képviselő rész. |
1978 |
Marx' Social
Theory and the Concept of Man in Social Psychology. (Társszerző: Erős Ferenc)
Studia Psychologica. 20/1. 5-10. Marx
társadalomelmélete a társadalmi viszonyok kétszintű szerveződésével számolt,
szemben a Felvilágosodás modelljével, amelynek számára csak a tárgy-szintű,
és Hegel modelljével, amelynek számára csak a meta-szintű szerveződés
létezik. Az ember-fogalomnak azt a racionalizmusát, amely e két utóbbit
jellemzi, csak a kétszintű szerveződésböl adódó paradoxonok tekintetbevétele
mellett lehett fenntartani. |
Marx emberfelfogása és egy egységes
pszichológia lehetősége. In: Vereckei Lajos et al. (szerk.): Filozófia,
ember, szaktudományok. Akadémiai
Kiadó, Bp. 47-71. A
"Filozófia, ember, szaktudományok” című pécsi országos tanácskozás egyik
főreferátuma. A naturalista és a spiritualista elvből kiinduló
pszichológiákból elsikkad tárgyuknak az a fele, amely a másik elvnek felel
meg. A termelés elve, amelyből Marx antropológiája indul ki, minthogy
éppolyan téri-idői dimenzióhoz kötött, mint a természet, és éppolyan kreativ
és univerzális, mint a szellem, megalapozhat egy egységes és átfogó
pszichológiát. |
|
1979
|
Dialógus az emberről, génállományáról, meg
a szertelenségéről. Világosság. 20. 581-590. F79a tételben felidézett naturalista elv és
spiritualista elv következményeinek végiggondolása egy platoni dialógus
formájában, a termelés-elv "szokratészi" kérdéseivel szembesítve. |
1986 |
Hidd, hogy te mégy… Öninterjú. Valóság. 29:3.
54-65. Kisérlet olyan
szöveg előállítására, amilyennek – két szinten szerveződő, paradox –
szerkezetét az elmélet alkalmazásával vizsgálni lehet: a diszkurzív szöveg a
szerző azon tudattartalmának, amely szerint az egyén tudattartalmainak
fejlődését a történelem motiválja, az utolsó 25 év történelme által motivált
fejlődését mutatja be. |
1999a. |
Az interdiszciplinaritásról és halmozott
hátrányairól. Magyar Tudomány. XLIV:3. 339-346. Olyan (Kurt Lewin alapján kialakított) módszertani megfontolás bemutatása, amely lehetôvé tette a pszichológia, a közgazdaságtan, a filozófia, a politikatudomány, a József Attila-kutatás, az agykutatás vagy a meta-tudomány külön illetékességébe sorolt problémáknak nem polihisztor-típusú együttkezelését. ® Határtudomány |
b. |
Dialógus az emberrôl,
génállományáról, meg a szertelenségérôl. Kardos András, Radnóti Sándor és
Vajda Mihály (szerk.): Diotima: Heller Ágnes 70. születésnapjára.
Budapest: Osiris, 1999. 157-173. Platoni dialógus
a Természettudós, a Filozófus és az Ember között az ember természetének
változhatóságáról. A Természettudós az ember lényegét úgy tekinti, mint ami a
génállomány által egyszer és mindenkorra determinált, a tettekben
megnyilvánuló, de általuk nem változtatható. A filozófus amellett érel, hogy
az ember lényegét szabadon választott tettei konstituálják, amelyeket az
"emberi természet" csak megideologizál. |
Tudományos ismeretterjesztés, vita,
publicisztika
Létezik-e az
agyelmélet? (Megjegyzések a 16. Filozófiai Világkongresszus vitájához a
tudatról, az agyról és a külvilágról). Világosság. 19. (1978)
761-766.
A tudományos-technikai
forradalom és a kultúra. Valóság. 21/5. (1978) 115-117.
Egy szót arról,
amiről egy szót se. Élet és Irodalom. 1984. október 26. 4.
Karl Popper három
világa – és a negyedik Élet és Irodalom, 1994. szeptember 30. 3.
Monográfiák, tanulmánykötetek (Mo)
Pszichológia (Ps)
Agyelmélet (A)
Gazdaságtan (G)
Politikatudomány,
Totális szerveződések (P)
Kultúra, József
Attila-kutatás (K)
Meta-tudomány,
kibernetika (Mt)
Fontosabb reflexiók