Gazdaságpszichológiai
tézisek
Garai
László
0. A gazdaságpszichológia a pszichikus jelenséget
gazdasági hatótényezôként kezelô tudomány.
1. A klasszikus kapitalista rendszer
mûködésének tökéletesen megfelelt a klasszikus gazdaságtani szemlélet,
amelynek számára a pszichikus jelenség csak kíséri, de nem befolyásolja
gazdasági hatótényezôk mûködését: e szerkezetben a termelés egyre
kevésbé függ attól, hogy milyen képességek
mûködnek az emberekben, és egyre inkább attól, hogy milyen gépek egy automatizálódó nagyüzemi
rendszerben – s hogy mennyi az, amit a rendszer felhalmozásra fordít, egyre
kevésbé függ attól, hogy valaminek az elfogyasztására van-e szükséglet a populációban, és egyre
inkább attól, hogy van-e rá pénz a
tôkeviszony rendszerében.
2. A klasszikus gazdaságtani szemlélet
ezzel összhangban úgy tekinti, hogy a lelki jelenségek – amelyeket a klasszikus
pszichológiai szemlélet egyének
megnyilvánulásának tart – a gazdasági folyamatokban kölcsönösen kiküszöbölik
egymást a nagy számok törvényének
megfelelôen.
3. A klasszikus gazdaságtani szemlélet
a pszichológiai megközelítést akkor is feleslegesnek tartja, amikor nem
makro-, hanem mikrofolyamatokat vizsgál, mert ezekben emberek helyett a homo œconomicus absztrakciójával
számol, amely lény – társadalmi viszonyaitól és történelmi átalakulásaitól
függetlenül – mindenkor a maga hasznát
maximalizálja.
4. A pszichológiától elvonatkoztató gazdaságtan szemlélete hosszú idôn keresztül nem érintette a modernizáció gyakorlatát, amely kiteljesíti azt a tendenciát, hogy a maga mûködési feltételeinek javítása végett a társadalom mesterségesen beavatkozik
természetes folyamatokba. XIX. századi elsô szakaszában a modernizáció másképp
kezeli a mûködés anyagi, és megint
másképp az emberi
feltételeit. Az anyagi
feltételeket, amelyektôl a társadalmi-gazdasági rendszer
mûködése függ, egyre
inkább maga ez a rendszer
gyártja le – az emberi
feltételektôl viszont, amelyek
ekkor nem tartoznak egy gyártott világhoz, a rendszer egyre inkább függetleníti a
maga mûködését.
5. A függetlenítést az 1.
tézisben megjelölt tendenciák teszik lehetôvé, amelyeket azonban egy idô
után (a XIX. század végére) maga a rendszer hatástalanít: a képességektôl
függetlenítô gépek mûködtetéséhez új képességeknek kell szükségképp
elôállniuk – a szükségletek kordában tartását helyettesítô pénzelvonást pedig
olyan szervezetek végzik, amelyek személyzetében új szükségletek állnak
szükségképp elô.
6. Ettôl fogva a kapitalista gazdasági rendszernek,
minthogy mûködése immár emberi feltételektôl sem független, ezeket,
hogy rendelkezésre álljanak, ugyanúgy le kell gyártania, ahogyan az anyagi
feltételeket a modernizáció paradigmája szerint gyártás alá vonta. A
modernizációnak a 4.
tézisben megjelölt gyakorlatát felváltja egy második modernizációé, amely a gazdasági rendszer
mûködésének anyagi feltételeivel együtt immár az emberi feltételeket is gyártási folyamatban állítja elô.
7. A
modernizáció paradigmájának szerves
része, hogy a rendszer ahhoz,
hogy a maga mûködésének feltételeit legyártsa, úgy alakít
ki hatékony technológiát, hogy ehhez alkalmazza a modern tudományok eredményeit. Azok a szolgáltatások, amelyek
révén a második
modernizáció a paradigmát az anyagi feltételekrôl kiterjeszti az emberi
feltételekre, amikor ez utóbbiakat termelik, allokálják, üzemeltetik, igazgatják, karbantartják stb., a maguk hatékony technológiájának kimunkálásához a megfelelô tudományt a pszichológiában találják meg.
8. A pszichológia négy különbözô
elméletet fejlesztett ki, amelyek különbözô módon írják le az embernek egyebek
mellett gazdasági magatartását is, azokkal a szükségletekkel összefüggésben,
amelyek ebben a magatartásban (is) megnyilvánulnak:
a. a viselkedéspszichológia szerint a szükségletek eleve adottak és
meghatározzák, hogy egy-egy cselekvésnek mekkora a tényleges költsége és a
tényleges hozama az egyén számára, aki az elôbbinek a minimalizálására és az
utóbbinak a maximalizálására törekszik;
b. a kognitiv pszichológia szerint a szükségletek eredetileg nem döntik
el elôre, hogy egy cselekvésnek a várható költsége vagy a várható hozama lesz-e
nagyobb: az egyén megválasztja cselekvési irányát, s amit választott, utólag
arra támad nagyobb szükséglete, amirôl pedig eközben lemondott, arra lesz
kisebb a szükséglete;
c. a pszichoanalízis szerint
az ember az ösztön-énjénél (Es) fogva törekszik minimalizálni megnyilvánulásainak a költségét és maximalizálni a hozamát – felettes-énjénél (Über-Ich) fogva azonban bünteti magát minden engedményért, amelyet ösztön-énjének tesz,
így végsô soron
az én (Ich) által megkötött alkuk végsô egyenlege mindig nulla.
d. a szociálpszichológia szerint egy cselekvés költsége és hozama nem
összemérhetô egymással, sem egy alternatív cselekvés költségével, ill. Hozamával,
így a választás hermeneutikai, mint a nyelv-játék (Wittgenstein) esetében, és
célja az egyaránt kielégítô megoldások bármelyikének a megtalálása (H. Simon);
9. A gazdaságtan e négy pszichológiai elmélet közül legfeljebb egyedül a viselkedéspszichológiával számol.
Közös elméleti keretükbe illeszkedik a marginális paradigma, mely szerint a pótlólagos ráfordítások hozama egyre kisebb.
A többi
pszichológiai elmélet megállapításait tekintetbe véve alternatív paradigmák
írhatók le:
az újszülött paradigmája szerint a
pótlólagos ráfordítások hozama lehet ugyanakkora, mint volt a korábbiaké, mert
a hozam újabb kvantumainak mindig újabb személyek a haszonélvezôi;
a jó vég paradigmája szerint ha a
pótlólagos ráfordítások hozamai egy egészleges építménybe épülnek be ennek
építôelemeiként, akkor minél közelebb visz a ráfordítás az építkezés
befejezéséhez, annál nagyobb a hozama;
az öreg hölgy meglátogatott szeretôjének
(Dürenmatt) paradigmája szerint a mindenkori ráfordítás költségének és
hozamának a viszonya merôben másképp néz ki annak szemszögébôl, akit a költség
terhel, és azéból, aki a hozamnak a haszonélvezôje.
10. Hogy melyik pszichológiai elmélet, ill. melyik
gazdaságpszichológiai paradigma mikor milyen mértékben érvényes, ezt az
dönti el, hogy egy pszichológiai történés milyen helyet foglal el a
gazdasági történések téri-idôi rendszerében.
Ezen
belül elsô megközelítésben megállapítható, hogy
1. a piacgazdálkodás rendszerében
tevékenykedô ember gazdasági magatartását annál pontosabban írja le
a. a
viselkedéspszichológia, minél közelebb, illetve
b. a
kognitív pszichológia, minél távolabb áll ez a rendszer a tökéletes verseny absztrakciójától; s éppígy
2. a tervgazdálkodás rendszerében
tevékenykedô ember gazdasági magatartását annál pontosabban írja le
a. a
pszichoanalízis, minél közelebb, illetve
b. a
szociálpszichológia, minél távolabb áll ez a rendszer a tökéletes monopólium absztrakciójától.
11. A tökéletes,
azaz semmilyen versengés által nem korlátozott monopólium éppoly
nélkülözhetetlen feltétele egy tervgazdálkodási rendszer mûködésének,
mint a tökéletes, azaz semmilyen
monopólium által nem korlátozott verseny egy piacgazdálkodási rendszer
mûködése számára. Amikor a gazdasági-társadalmi rendszer hozzáfog, hogy a
maga mûködésének emberi feltételeit éppúgy termelje, mint e mûködés
anyagi feltételeit, akkor ez az egyik legfontosabb feltétel, amelyrôl ténylegesen
szó van.
12. Az emberi
feltételek tömegtermelésének gyártócsarnokaként alakulnak ki a totális
államok. A bennük
folyó gyártási folyamatok a maguk minden
förtelmével és a maguk minden
hatékonyságával csak azt a technológiai logikát viszik át a személyekkel való gazdálkodásra, melyet
a modernizáció elsô
korszakának húzó ágazata, a feldolgozóipar a dolgokkal való gazdálkodás tekintetében kialakított. E logika
megkülönbözteti a dolgok,
ill. a személyek három osztályát: a nyersanyagokét,
amelyeket hasznos hatásoknak kell kitenni, hogy ezek hasznos
tulajdonságokat alakítsanak ki bennük, és óvni kell a káros
hatásoktól, nehogy ezek káros tulajdonságokat alakítsanak ki bennük;
a hasznos tényezôkét, amelyek részarányát korlátlanul növelni kell;
és a káros tényezôkét, amelyek részarányát csökkenteni kell, végsô célkitûzésként nullára.
13. A totális államok feldolgozandó
nyersanyagként kezelik azokat a készen talált állapotokat is, amelyekben
verseny és monopólium úgy elegyedik egymással, hogy egymást korlátozzák, s így
a 11.
tézisben említett két feltétel egyike sem valósulhat meg.
14. A totális államokat ideológiai
különbözôségeiken (orosz bolsevizmus, olasz fasizmus, német nemzeti
szocializmus) túl alapvetôen az állította szembe egymással, hogy utóbbi kettô a
nyersanyagból egy piacgazdaságnak, a korábban említett viszont egy tervgazdálkodásnak
kívánta a feltételét legyártani. Ennek érdekében a fasiszta, ill. a nemzeti
szocialista totális állam a monopóliumnak, a bolsevik típusú totális állam
viszont a versenynek a radikális eltávolítását célozta meg a társadalomból.
15. Verseny és monopólium (akárcsak
együttmûködés és hierarchia): viszonyok.
Az emberi feldolgozóipar azonban az anyagi feldolgozóipartól olyan logikát
örökölt (vö. 12. tézissel), amely tulajdonságokkal
számol. Ez utóbbiakat a személy éppúgy a maga bensejében hordozza, mint
bármely dolog a magáéit, s az ilyen tulajdonságokat más személyek, illetve dolgok
tulajdonságai a maguk hatásával kívülrôl tudják megváltoztatni. Ezzel szemben
a viszonyok nem egy személy bensejében
állnak fenn, de nem is reá kívülrôl
ható tényezôként, hanem személyek között.
16. Egy szükséges tulajdonság egy személyen, éppúgy mint egy
dolgon úgy alakítható ki, ha meghatározott tulajdonságot hordozó más
személyekkel, illetve dolgokkal ütköztetjük. E célszerû
technológiai megmunkálás helyett a hiányzó tulajdonság úgy is elôállítható a
rendszerben, hogy a személyt vagy a dolgot, amely nem hordozza ezt, kicserélhetô
olyanra, amely a kérdéses tulajdonságnak hordozója. A viszony kialakítására ezzel
szemben gyakran nem
szükséges egy, a kiképezésére fordított technológiai eljárást lefuttatni – elégséges lehet
pusztán a személy
bekerülése a kiképezés társadalmi alakzatába. Másfelôl gyakran nem elégséges, hogy a viszony egyik pólusa csere
révén kerüljön kapcsolatba a másik pólussal – szükséges lehet együttes történetük teljességére,
amelyet épp a csere szakít meg.
17. A személyek közötti viszony feldolgozásának eljárása
a szociális kategorizáció: a
többé-kevésbé hasonló, ugyanakkor többé-kevésbé különbözô egyedek
populációjának olyan szociális kategóriákra tagolása, amelyeken belül az
egyedek a hasonlóságukat, míg a kategóriahatárok mentén a különbözôségüket
hangsúlyozzák túl, árnyalatnyiból kategorikussá.
18. A viszony árnyalatainak kategórikussá túlzását ezzel izomorf feldolgozási folyamatok segítik
a
populáció életterén belül kitagolódik egy territórium, amelyet a populációból
kitagolódódó szociális kategória a tulajdonába
vesz;
a személyek úgy dolgozzák fel
tudati és testi
megnyilvánulásaikat, hogy a maguk viszonyának túlhangsúlyozásával párhuzamosan ezeknek izomorf viszonyát is túlhangsúlyozzák; az ekképpen feldolgozott megnyilvánulások, miközben eredeti
technikai funkciójuk mentén lefutnak, szociális funkciót is nyernek mint
a kategorizáció jelölôi;
19. A 17
és a 18.
tézisben leírt feldolgozás együttes terméke az emberek szociális identitása.
20. A szociális identitás a gazdasági folyamatok legfontosabb pszichológiai
közvetítôje: bizonyos tranzakciók feltétele a személynek reájuk való diszpozíciója a társadalmi azonossága
által, ez utóbbinak a feltétele pedig bizonyos tranzakciókra vonatkozó tabu betartása.
21. A gazdaságosság menedzseléséhez
nemcsak a tranzakciókban részt vevô áruknak van szükség az összemérésére,
hanem maguknak a tranzakcióknak is. Ha az összemérés az elidegenített,
illetve a tulajdonba vett áruk
értékét a pénz közvetítésével
fejezi ki, akkor a tabu által ellehetetlenített, illetve a diszpozíció által
lehetôvé tett tranzakciókét pedig az identitáséval.
22. Összehasonlító értékmérésre a
szociális identitás a maga exkluzivitásának
mértékénél fogva alkalmas.