SZTE BTK Klasszikus Magyar Irodalom Tanszék
2007/2008. tanév őszi félév
Szeminárium klasszikus magyar irodalomból
Hász-Fehér Katalin

 

Felvilágosodás és vizualitás
MAGIT044-2 (1126322)

Kedd, 8–10, Sík Sándor Irodalmi olvasó
Kredit: 2

Tájékoztató
A kurzuson a felvilágosodás kori szövegek vizualitásának különböző típusaival, elméleti, esztétikai kérdéseivel foglalkozunk. Kitérünk a korabeli hazai és európai esztétikáknak a kérdést tárgyaló fejezeteire, valamint a képzőművészeti irányzatoknak a költészetre gyakorolt hatására.

Követelmények
A Hallgatók órai látogatása kötelező. Két hiányzás után a Hallgató vizsgázik az adott órák anyagából. Négy hiányzás esetén a szeminárium érvénytelen.
A szemináriumi jegy az órai aktivitás, a referátum és a szemináriumi dolgozat értékeléséből áll.
A min. 10 000 karakteres, számítógéppel írott, szakszerűen jegyzetelt, bibliográfiával ellátott szemináriumi dolgozat leadási határideje: 2007. november 6.
A különböző forrásokból átmásolt-összemásolt dolgozat nem értékelhető.
A következő oldalak nem számítanak szakmai oldalaknak, ezért kérem a Hallgatókat, ne használják sem a felkészülés, sem a dolgozatírás során: sulinet, palya.hu.
A dolgozatokat az utolsó két órán tartalmi, formai szempontból részletesen és közösen értékeljük és elemezzük.

Tematika

Egyes versek lelőhelye: Magyar költők, 18. század. Szerk. Mezei Márta. Bp. 1983.

 

1.

 

 

Óramegbeszélés.

 

Referálók

 

2.

 

 

Bevezető előadás: Vizualitás és irodalom (Elméleti és irodalomtörténeti szövegek olvasása és értelmezése.)

 

 

Előadás

 

3.

 

Bevezető előadás: Vizualitás és irodalom (Elméleti és irodalomtörténeti szövegek olvasása és értelmezése.)

Az előadások hivatkozott irodalma:

– Crary, Jonathan: A megfigyelõ módszerei (Fordította: Lukács Ágnes), Osiris, Budapest, 1999.

– Gombrich, E. H.: A látható kép = Horányi Ö. (szerk.), Kommunikáció I–II. Budapest: General, Press, 203, 92–107. [The Visual Image. Scientific American 1972:227:3:85–96.] Fordította Pléh Csaba.

– Mitchell, W. J. Thomas:  Mi a kép? (Ford. Szécsényi Endre) = Kép fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 338–369.

– Szőnyi György Endre: Ut pictura poesis = Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei, Ikonológia és műértelmezés, 10, Szeged, 2004, 5–22.

– Martin Jay: A modernitás látásrendszerei (Ford. Végső Roland = Vulgo 2. évf. 1-2. sz. 2000. 204–214.

– Max Imdahl: Ikonika. Képek és szemlélésük (Ford. Hegyessy Mária) = Kép fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 254–273.

– Kibédi Varga Áron: A szó-és-kép viszonyok leírásának ismérvei (Ford. Somlyó Bálint) = Kép fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 300–320.

– Jay David Bolter: Ekphraszisz, virtuális valóság és az írás jövője, Helikon, 2004/3, 349–365.

– Orosz Magdolna: A nyelv elégtelensége. Képleírás a német romantikában = Jelenkor, 2004, 7–8. szám.

– Mike Bal: A leírás mint narráció = Thomka Beáta szerk: Történet és fikció. Narratívák 2. Kijárat Kiadó, Pécs, 1998, 135–171.

– Kibédi Varga Áron: A realizmus alakzatai. (ford. Házas Nikoletta) In: Az irodalom elméletei IV. Jelenkor, Pécs, 1997, 131-148.

– Wolfgang Kemp: A festők terei. Képi elbeszélés Giotto óta, Kijárat Kiadó, Pécs, 2003.

– Nemes Péter: A táj esztétikája. A picturesque mint esztétikai elmélet és gyakorlat = A kultúra átváltozásai. Kép, zene, szöveg, szerk. Jeney Éva–Szegedy Maszák Mihály, Balassi Kiadó, Budapes, 2006.

– Szabó Júlia: A történeti tájfestészet = Uő: A mitikus és történeti táj, Balasi Kiadó, Budapest, 2000, 113–152.

– Peters, Jürgen H.: Mimesis – Imitatio – Nachahmung, Wilhelm Fink Verlag, München, 2000.

– Vörös Imre: Természetszemlélet a felvilágosodás kori magyar irodalomban, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1991.

– Garas Klára: Magyarországi festészet a XVIII. században, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1955.

– Lyka Károly: Magyar művészet 1800–1850, Budapest, Singer és Wolfner Irodalmi Intézet Rt. kiadása, é. n.

A Képzőművészet Magyarországon c. adatbázis

A Web Gallery of Art c. adatbázis.

 

 

Előadás

4.

 

Ablakkeret–képkeret: látvány és emlékkép

– a) 20 perces előadás Bessenyei Györgyről
– b) Szövegelemzés

Szöveg
Bessenyei György: Bécs, 6. Martii 1777. 9 órakor reggel; A Tiszának reggeli gyönyörűsége. (Összehasonlító elemzés)

Irodalom

Hayter, John: Bevezetés a perspektíva, a gyakorlati geometria, a rajz és a festészet világába a színkeverés új és tökéletes magyarázata gyakorlati útmutatással a miniatûrrajzhoz és az olajképfestéshez – családi dialógusokban, melyek a szerzõ gyermekei között folytak, valamint tanítványokhoz írott levelekben. Illusztrálta és számos fametszettel ellátta John Hayter tekintetes úr London, Samuel Bagster and Sons, Paternoster Row, 1845.

Gergye László: Bevezetés. In: Bessenyei György Összes Művei. Költemények. S.a.r. Gergye László. Bp. 1991.

– Mezei Márta: A költő Bessenyei. In: : A szétszórt rendszer. Tanulmányok Bessenyei György életművéről. Nyíregyháza, 1998. 124–130.

– Bíró Ferenc: Bessenyei György. In: A felvilágosodás korának magyar irodalma. Bp. 1994., vagy 1995. 75–91.

 

 

Referáló:

Sztanojev Mercédesz

5.

 

Kép és perspektíva – A moralizáló leírás.

– a) 20 perces előadás Orczy Lőrincről.
– b) Szövegelemzés

Szöveg
Orczy Lőrinc: A bugaci csárdának tiszteletére;
Kazinczy
Ferenc: A bugaci csárdához – Orczy Lőrinc.
(Összehasonlító elemezés).

Irodalom

Barthes, Roland: A kép retorikája (Fordította: Angyalosi Gergely) = Filmkultúra, 26. évf. 5. sz. 1990. 64–72.

– Arany János: Orczy Lőrinc (bármely Arany-kiadásban)

– Horváth János: Orczy Lőrinc. In: Irodalom és felvilágosodás. Szerk. Szauder József és Tarnai Andor. Bp. 1974.

– Bíró Ferenc: A luxus magyar apologétája – Orczy Lőrinc. In: A felvilágosodás korának magyar irodalma. Bp. 1994., vagy 1995. 71–75.

 

 

Referáló:

Hajdú Róbert

6.

 

Leírás mint meditáció

– a) 20 perces előadás Barcsay Ábrahámról.
– b) Szövegelemzés

Szöveg
Barcsay Ábrahám: Télnek közelgetése;
Berzsenyi
Dániel: Közelítő tél
Dayka Gábor: Téli dal
(Összehasonlító elemzés.)

Irodalom

Bíró Ferenc: Barcsay Ábrahám. In: A felvilágosodás korának magyar irodalma. Bp. 1994., vagy 1995. 91–95.

– Egyed Emese: Levevék fejemről Múzsák sisakomat. Barcsay Ábrahám költészete. Kolozsvár, 1998. (Erdélyi Tudományos Füzetek) 14–39.

– Bécsy Ágnes: "Halljuk, miket mond a lekötött kalóz..." Berzsenyi-versek elemzése, értelmezése, Korona Nova, Budapest, 1998 (Bővített kiadás).

 

 

Referáló:

Berze Nóra

7.

 

Leírás, allegória

– a) 20 perces előadás Baróti Szabó Dávidról.
– b) Szövegelemzés

Szöveg
Baróti Szabó Dávid: A Dunának nagy áradásáról; Egy ledőlt diófához
(Összehasonlító elemzés)

Irodalom

Max Imdahl: Ikonika. Képek és szemlélésük (Ford. Hegyessy Mária) = Kép fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 254–273.

– Kibédi Varga Áron: A realizmus alakzatai, (ford. Házas Nikoletta) = Az irodalom elméletei IV. Jelenkor, Pécs, 1997, 131-148.

– Bíró Ferenc: Baróti Szabó Dávid = A felvilágosodás korának magyar irodalma. Bp. 1994., vagy 1995. 266–268.

– Arany János: Baróti Szabó Dávid (bármely Arany-kiadásban)

– Tőzsér Árpád: Egy diófa és környéke. Baróti Szabó Dávid költészetének leíró elemei egy vers és egy régi vita tükrében = Tőzsér Árpád: Egy diófa és környéke. Irodalomtörténeti tanulmányok. Nap Kiadó, Dunaszerdahely, 1995. 99–138.

 

 

Referáló:

Mártha Flóra

8.

 

Leírás és típusalkotás

– a) 20 perces előadás Dayka Gáborról és Gvadányi Józsefről.
– b) Szövegelemzés

Szöveg
Dayka Gábor: A nemzeti öltözet
Gvadányi József: Egy falusi nótárius budai utazása, IV. rész
(Összehasonlító elemzés)

 

Referáló:

Bodó Andrea

9.

 

Leírás és topográfia Csokonai költészetében

– a) 20 perces előadás Csokonairól.
– b) Szövegelemzés

Szöveg
Csokonai Vitéz Mihály: Gróf Erdődyné Ő Nagyságához; Marosvásárhelyi gondolatok

Irodalom

Alexander Honold: Ströme, Züge, Richtungen. Wandern und Wanderungen bei Hölderlin = Hartmut Böhme (Hg.): Topographien der Literatur. Deutsche Literatur im transnationalen Kontext. DFG-Symposion 2004, J. B. Metzler Verlag, Stuttgart 2005, 433–456.

– Csokonai Vitéz Mihály Összes Művei. Költemények 4. 1797–1799. [Kritikai kiadás] S. a. r. Szilágyi Ferenc. Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994, 575–590.

– Csokonai Vitéz Mihály Összes Művei. Költemények 5. 1800–1805. [Kritikai kiadás] S. a. r. Szilágyi Ferenc. Akadémiai Kiadó, Budapest, 2002, 737–743.

– Szauder József: Sententia és pictura (A fiatal Csokonai verstípuasiról; Az estve és Az álom keletkezése = Uő: Az estve és Az álom. Bp. 1970, 156–198, 220–270.

 

Referáló:

Bánáti Lilla

10.

 

Kép-leírás

– a) 20 perces előadás Kazinczyról.
– b) Szövegelemzés

Szövegek
Kazinczy Ferenc: Psyche, a lepével, Canovától; Madonna – Carlo Dolcétól; Laokoon; Ferenczy' graphídionára; Io és Jupiter Corregiótól; Ámor az oroszlánon.

Irodalom

Lessing: Laokoón, VII–XIX. rész = Lessing: Laokoón – Hamburgi dramaturgia, S. a. r. Vajda György Mihály, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1963, 89–151.

– Csatkai Endre: Kazinczy és a képzőművészetek (1925), Budapest, 1983.

 

 

Referáló:

Hauzer Edina

11.

 

 

A költészet tájai

– a) 20 perces előadás Kölcsey Ferencről.
– b) Szövegelemzés

Szöveg
Kölcsey Ferenc: Andalgások

Irodalom

Kölcsey Ferenc Minden munkái. Versek és versfordítások. S. a. r. Szabó G. Zoltán, Universitas Kiadó, Budapest, 2001, 411–431.

– Kornelija Farago: Perspektivna pitanja geokulturalne naracije, Polja, 445, 2007. máj–jún.

 

 

Referálók:

Papp Zita

Kovács Violetta

12.

 

A dolgozatok közös megbeszélése és értékelése.

 

13.

 

A dolgozatok közös megbeszélése és értékelése.