SZTE
BTK Klasszikus Magyar Irodalom
2015/2016.
tanév I. félév
Hász-Fehér
Katalin
Kurzuskód: MAGMAT-NIT14-2
Kredit:3
Kurzuscím: Szövegolvasás
és interpretáció
Időpont, helyszín: Csütörtök, 8,30-10, Dézsi L. szeminárium
Az
irodalmi képalkotás változatai a 19–20. századi lírai költészetben – Various Arts of Image-making Poetry in
19th-20th Century Hungarian Literature
A szemináriumon a
19–20. századi magyar költészet képalkotási technikáit tanulmányozzuk. A
középpontban Arany János költészete áll, az ő szövegeiből kiindulva,
összehasonlító elemzések segítségével vizsgáljuk egyes alkotók műveinek
képteremtő retorikai és poétikai eszközeit.
A hallgatók egy-egy
órára referátumot, a szeminárium végére pedig választott szöveg elemzéséből
prezentációt készítenek.
A hallgatók egy-egy órára referátumot, a szeminárium végére pedig választott szöveg elemzéséből prezentációt készítenek.
A szeminárium
látogatása kötelező, engedélyezett hiányzás: 3. Efelett még két hiányzás orvosi
igazolással engedélyezett, a kihagyott órák anyagából pedig a hallgató külön
vizsgát tesz.. 5 hiányzáson túl a kurzus nem ismerhető el.
Arról az óráról, melyre referátumot vállalt, a
hallgató nem hiányozhat. Betegség
esetén orvosi igazolás szükséges. Ebben az esetben is 24 órával az adott óra
előtt köteles e-mailben jelezni a várható hiányzását. Amennyiben a hallgató –
bármilyen okból – nem tudja megtartani a referátumot, minimum 12 oldalas
szemináriumi dolgozattal pótolhatja.
A félév végi jegy a
referátumra és a félév végi prezentációra kapott osztályzatokból alakul ki.
Óraterv
Bevezető óra. A
képekről. (Tanári előadás és beszélgetés.)
Kötelező irodalom
– Gombrich, E. H.: A
látható kép = Horányi Ö. (szerk.), Kommunikáció I–II. Budapest:
General, Press, 203, 92–107. [The Visual Image. Scientific American 1972:227:3:85–96.]
Fordította Pléh Csaba.
– Mitchell, W. J. Thomas: Mi a kép? (Ford. Szécsényi Endre) = Kép
fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 338–369.
– Max Imdahl: Ikonika.
Képek és szemlélésük (Ford. Hegyessy Mária) = Kép fenomén valóság,
szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 254–273.
– Kibédi Varga Áron: A szó-és-kép viszonyok
leírásának ismérvei (Ford. Somlyó Bálint) = Kép fenomén valóság,
szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 300–320.
Ajánlott irodalom:
– Crary, Jonathan: A
megfigyelõ módszerei (Fordította: Lukács Ágnes), Osiris, Budapest,
1999.
– Panofsky, Ervin.: A jelentés a vizuális művészetekben,
Tanulmányok, Budapest, Gondolat, 1984. (ford. Tellér Gyula, Beke László
utószavával)
– Szőnyi György Endre: Ut
pictura poesis = Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális
reprezentációk huszadik századi elméletei, Ikonológia és műértelmezés, 10,
Szeged, 2004, 5–22. (részlet: http://magyar-irodalom.elte.hu/palimpszeszt/zemplenyi/Utpict-Zempl02.htm
)
– Martin Jay: A modernitás
látásrendszerei (Ford. Végső Roland = Vulgo 2. évf. 1-2. sz. 2000. 204–214.
http://www.c3.hu/scripta/vulgo/2/1-2/jay.htm
)
– Jay David Bolter: Ekphraszisz,
virtuális valóság és az írás jövője, Helikon, 2004/3, 349–365.
– Orosz Magdolna: A nyelv
elégtelensége. Képleírás a német romantikában = Jelenkor, 2004, 7–8. szám (http://www.jelenkor.net/archivum/cikk/589/a-nyelv-elegtelensege
)
– Wolfgang Kemp: A festők
terei. Képi elbeszélés Giotto óta, Kijárat Kiadó, Pécs, 2003.
– Nemes Péter: A táj
esztétikája. A picturesque mint esztétikai elmélet és gyakorlat = A
kultúra átváltozásai. Kép, zene, szöveg, szerk. Jeney Éva–Szegedy Maszák
Mihály, Balassi Kiadó, Budapes, 2006.
– Lyka Károly: Magyar
művészet 1800–1850, Budapest, Singer és Wolfner Irodalmi Intézet Rt.
kiadása, é. n.
– A Képzőművészet Magyarországon c. adatbázis (http://www.hung-art.hu/).
Feladat:
2-3 oldalas írásos elemzés készítése a következő két versről: Bessenyei György:
Bécs, 6. Martii 1777. 9 órakor reggel; A Tiszának reggeli
gyönyörűsége
Az irodalmi képelemzés kérdései (Közös szövegelemzés)
Szövegek:
Bessenyei György: Bécs, 6. Martii 1777. 9 órakor
reggel; A Tiszának reggeli gyönyörűsége
Kötelező és ajánlott irodalom: (ld. fennebb)
Az irodalmi
képelemzés kérdései. A trópusok.
Szöveg:
Arany János: A lejtőn és Edgar Alan Poe A holló c. versének összehasonlító
elemzése
Irodalom:
Balázs Béla: A hasonlat metafizikája, Nyugat, 1919. 6. sz.
http://epa.oszk.hu/00000/00022/00264/07816.htm
(Ugyanott a "Metafora" c. fejezet is)
Szegedy-Maszák Mihály: Az átlényegített dal = Az el nem ért bizonyosság, Elemzések
Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó,
Budapest, 1972., 291–358.
Poe-fordítások: mek.oszk.hu/00400/00464/00464.htm
Elek Arthur, 1913: Poe „Holló”-jának
legújabb fordítása, Nyugat II.,
592–593. (a világhálón is)
Dávidházi Péter (2011), „Van-e
balzsam Gileádban?” Egy Poe-fordítás százéves vitájához = Ritka Mûvészet / Rare
Device. Írások Péter Ágnes tiszteletére / Writings in Honour of Ágnes Péter, Budapest,
ELTE BTK, Angol–Amerikai Intézet, Anglisztika Tanszék, 295–309.
Eisemann
György (2013), A zörejtől a próféciáig.
Poétika és fonotechnika Edgar Allan Poe The Raven című költeményében, Filológiai Közlöny, 2013/1,
5–33.
www.balassikiado.hu/BB/NET/Filologia/Filopdfek/Filologia2013_1.pdf
Benyovszky
Krisztián: Holló a hollónak,
Filológiai Közlöny, 2013/2., 216–229.
Kemény Gábor: A nyelvi kép mint "rendellenesség"
(Tudománytörténeti vázlat) – Nyelvőr 1999/2. 292–302. és
http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1233/123304.htm
és 1999/3–4., 395–403. http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1234/123404.htm
Ajánlott irodalom:
Thomka Beáta: Metafora, interpretáció, teória = Literatura, 1994. 2. 204-212.
mek.oszk.hu/05800/05839/pdf/irert09.pdf
Máthé Dénes: Kérdések a metafora körül = http://epa.oszk.hu/00400/00458/00057/metafor.htm
Kemény Gábor: A nyelvi kép mint "rendellenesség" (Tudománytörténeti vázlat) – Nyr 1999/2., 292–302.,
http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1233/123304.htm
és 1999/3–4., 395–403.
http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1234/123404.htm
Richards, Ivor Armstrong: A metafora, Ford. Rácz Judit, Helikon, 1977. 1., 120–128.
Paul de Man: Olvasás
és történelem, Ford. Nemes Péter, Vál. Szegedy-Maszák Mihály, Bp., Osiris,
2002.
Kövecses Zoltán: A
metafora, Typotex Kiadó, 2005.
Az irodalmi
képelemzés kérdései. A trópusok. A
metonímia.
Szövegek:
Arany János: Letészem
a lantot; Híd-avatás
Irodalom:
Korompay
H. János: A kompozíció harmóniateremtő
szerepe az elegico-ódában = Az el nem
ért bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh
G. Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 43–74.
Balázs Béla: A hasonlat metafizikája, Nyugat, 1919. 6. sz.
http://epa.oszk.hu/00000/00022/00264/07816.htm
(Ugyanott a "Metafora" c. fejezet is)
Kenneth Burke: A négy alapvető trópus, Helikon
1997/1–2., 46-57. http://www.c3.hu/~prophil/profi021/loboczky.html
Zalabai Zsigmond: Tűnődés a trópusokon, Kalligram Kiadó, Pozsony, 1998.
Leírás, nézőpont,
perspektíva. Elméleti kérdések és példák.
Szöveg:
Irodalom:
Barabás Miklós:
A festészeti távlatról (1859),
http://www.c3.hu/perspekt/dokumentumokframe.html
További irodalmi
gyűjtemény: http://www.c3.hu/perspekt/adatbazis/adhemar.html
Mike Bal: A leírás mint
narráció = Thomka Beáta szerk: Történet és fikció. Narratívák 2. Kijárat
Kiadó, Pécs, 1998, 135–171.
Kibédi Varga Áron: A
realizmus alakzatai. (ford. Házas Nikoletta) In: Az irodalom elméletei IV.
Jelenkor, Pécs, 1997, 131–148.
Gottfried
Boehm: A képleírás, Ford. Rózsahegyi
Edit = Narratívák
1. Képleírás. Képi
elbeszélés. 19–37.
Ajánlott irodalom:
Uszpenszkij, Borisz: A
kompozíció poétikája (A művészi szöveg szerkezete és a kompozíciós formák
tipológiája). Ford. Molnár István, Budapest, Európa Könyvkiadó, 1987.
Az ekphrasztikus
költészet
Szövegek:
a) Petőfi Sándor: Vándorélet
(1844) és Barabás Miklós: Vándorcigányok
c. festménye;
(összevetésül): Kányádi Sándor: Éjfél utáni nyelv (a Vannak
vidékek c. sorozatból), http://mek.niif.hu/02600/02673/html/vers10.htm#09
b) Arany János: A
képmutogató
Irodalom:
Szajbély Mihály: Intermediális
randevúk a 19. században, Pro Pannonia Kiadó, 2008.
Barabás Miklósról: http://mek.oszk.hu/01500/01531/html/eletrajz.htm
A Petőfi kritikai kiadás megfelelő kötetének
jegyzetei.
Ekphrasztikus
betétek és a plein-air irodalmi változata az európai regényben
Szöveg:
Émile Zola: A
mestermű
Sérullaz, Maurice: Encyclopédie de
l'impressionnisme – Az impresszionizmus enciklopédiája, közrem. Georges Pillement,
Bertrand Marret, Francois Duret-Robert; [ford. Berényi Gábor; utószó: Székely
András]. – [Budapest], Corvina, 1978.
Szövegek:
Arany János: Ráchel; Ráchel siralma
Irodalom
Vajda András: Látomásteremtés – jelképátformálás (Ráchel)
= Az el nem ért bizonyosság,
Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai
Kiadó, Budapest, 1972., 161–201.
Loboczky János: Az allegória W. Benjamin és Gadamer
művészetfelfogásában, http://www.c3.hu/~prophil/profi021/loboczky.html
Gyulai Pál: Petőfi Sándor és a lyrai költészet = Gy. P.: Kritikai dolgozatok 1854–1861, Budapest, MTA, 1908, 1–68, itt:
49–57. (világhálón
is)
Gyulai Pál: Szépirodalmi szemle III = Gy. P.: Kritikai dolgozatok 1854–1861, Budapest, MTA, 1908, 137–240. (világhálón is)
Erdélyi János: A
legujabb magyar lyra, 1859. = Erdélyi János: Irodalmi tanulmányok és pályaképek, S. a. r. és jegyzetek: T.
Erdélyi Ilona, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1991, 298–381. (A magyar
irodalomtörténet forrásai 14.)
Erdélyi
János: A legujabb magyar lyra. 1863. =
Erdélyi János: Irodalmi tanulmányok és
pályaképek, S. a. r. és jegyzetek: T. Erdélyi Ilona, Akadémiai Kiadó,
Budapest, 1991, 406–446.
Arany János: Irányok, Szépirodalmi Figyelő I/I. 26. sz. és II/II. 11. sz.; AJÖM XI. 154–170, itt: 164–165.
Szilágyi Márton: Lisznyai
Kálmán. Egy 19. századi írói életpálya társadalomtörténeti tanulságai Budapest,
Argumentum, 2001;
Tarjányi Eszter: Irodalmi viaskodások – Arany János és az
1850-es évek költői csoportosulásai, ItK 2004/3. 292–333. (világhálón is)
Tarjányi Eszter: Egy epigon-diskurzus körvonalai. Az epigonalitás mint kulturális emlékezet, mint újfajta szubjektivitáskritika és mint önmagára reflektáló történeti tudat, Literatura, 2013/4, 325–337. (világhálón is)
Szabadon választott
szövegek elemzése.
Szabadon választott
szövegek elemzése.