Vissza

 

SZTE BTK Magyar Irodalmi Tanszék

2013/2014. tanév I. félév

Hász-Fehér Katalin

 

 

Kurzuskód: MAG-KMI-S22-1

Kredit:3

Kurzuscím:Az irodalmi műfajok elmélete és története a klasszikus magyar irodalomban

Időpont, helyszín: Kedd, 12–14 óra, Dézsi L. szeminárium

 

 

Az irodalmi képalkotás változatai a 19. századi lírai és epikus költészetben – Various Arts of Image-making poetry in 19th-century Hungarian Literature

 

A szemináriumon a 19. századi magyar költészet képalkotási technikáit tanulmányozzuk. A középpontban Arany János költészete áll, az ő szövegeiből kiindulva, összehasonlító elemzések segítségével vizsgáljuk Csokonai, Kölcsey, Vörösmarty, Petőfi műveinek képteremtő retorikai és poétikai eszközeit.

A hallgatók egy-egy órára referátumot, a szeminárium végére pedig választott szöveg elemzéséből prezentációt készítenek. A szeminárium látogatása kötelező, engedélyezett hiányzás: 3.

 

I. Néhány elméleti kérdés

 

I/1. Bevezető óra. A képekről. (Tanári előadás és beszélgetés.)

 

Ajánlott irodalom:

– Crary, Jonathan: A megfigyelõ módszerei (Fordította: Lukács Ágnes), Osiris, Budapest, 1999.

– Panofsky, Ervin.: A jelentés a vizuális művészetekben, Tanulmányok, Budapest, Gondolat, 1984 (ford. Tellér Gyula, Beke László utószavával)

– Gombrich, E. H.: A látható kép = Horányi Ö. (szerk.), Kommunikáció I–II. Budapest: General, Press, 203, 92–107. [The Visual Image. Scientific American 1972:227:3:85–96.] Fordította Pléh Csaba.

– Mitchell, W. J. Thomas:  Mi a kép? (Ford. Szécsényi Endre) = Kép fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 338–369.

– Szőnyi György Endre: Ut pictura poesis = Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik századi elméletei, Ikonológia és műértelmezés, 10, Szeged, 2004, 5–22. (részlet: http://magyar-irodalom.elte.hu/palimpszeszt/zemplenyi/Utpict-Zempl02.htm )

– Martin Jay: A modernitás látásrendszerei (Ford. Végső Roland = Vulgo 2. évf. 1-2. sz. 2000. 204–214. http://www.c3.hu/scripta/vulgo/2/1-2/jay.htm )

– Max Imdahl: Ikonika. Képek és szemlélésük (Ford. Hegyessy Mária) = Kép fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 254–273.

– Kibédi Varga Áron: A szó-és-kép viszonyok leírásának ismérvei (Ford. Somlyó Bálint) = Kép fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 300–320.

– Jay David Bolter: Ekphraszisz, virtuális valóság és az írás jövője, Helikon, 2004/3, 349–365.

– Orosz Magdolna: A nyelv elégtelensége. Képleírás a német romantikában = Jelenkor, 2004, 7–8. szám (http://www.jelenkor.net/archivum/cikk/589/a-nyelv-elegtelensege )

– Wolfgang Kemp: A festők terei. Képi elbeszélés Giotto óta, Kijárat Kiadó, Pécs, 2003.

– Nemes Péter: A táj esztétikája. A picturesque mint esztétikai elmélet és gyakorlat = A kultúra átváltozásai. Kép, zene, szöveg, szerk. Jeney Éva–Szegedy Maszák Mihály, Balassi Kiadó, Budapes, 2006.

– Lyka Károly: Magyar művészet 1800–1850, Budapest, Singer és Wolfner Irodalmi Intézet Rt. kiadása, é. n.

– A Képzőművészet Magyarországon c. adatbázis (http://www.hung-art.hu/).

 

––––––––––––––––––––––––

I/2. Bevezető óra. A képelemzés kérdései (Tanári előadás és beszélgetés). Példa az irodalmi képelemzésre.  (Közös szövegelemzés).

 

Szövegek:

Bessenyei György: Bécs, 6. Martii 1777. 9 órakor reggel; A Tiszának reggeli gyönyörűsége

Ajánlott irodalom: (ld. fennebb)

 

––––––––––––––––––––––––

 

II. A képalkotás retorikai és poétikai eszközei

 

II/1. Trópusok. A metafora; a hasonlat; a megszemélyesítés; a körülírás (30–45 perces referátum; feladatkidolgozás, beszélgetés)

 

Szöveg:

Arany János: A lejtőn

 

Irodalom:

Szegedy-Maszák Mihály: Az átlényegített dal = Az el nem ért bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 291–358.

Thomka Beáta: Metafora, interpretáció, teória = Literatura, 1994. 2. 204-212.

mek.oszk.hu/05800/05839/pdf/irert09.pdf

Máthé Dénes: Kérdések a metafora körül = http://epa.oszk.hu/00400/00458/00057/metafor.htm

Kemény Gábor: A nyelvi kép mint "rendellenesség" (Tudománytörténeti vázlat) – Nyr 1999/2., 292–302.,

http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1233/123304.htm

és 1999/3–4., 395–403.

http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1234/123404.htm

Richards, Ivor Armstrong: A metafora, Ford. Rácz Judit, Helikon, 1977. 1., 120–128.

Paul de Man: Olvasás és történelem, Ford. Nemes Péter, Vál. Szegedy-Maszák Mihály, Bp., Osiris, 2002.

Ajánlott irodalom:

Kövecses Zoltán: A metafora, Typotex Kiadó, 2005.

 

––––––––––––––––––––––––––

II/2. Trópusok. A metonímia; a szinekdoché; a szinesztézia; a körülírás; az eufémizmus (30–45 perces referátum; feladatkidolgozás, beszélgetés)

 

Szövegek:

Arany János: Letészem a lantot; Tengeri-hántás

 

Irodalom:

Korompay H. János: A kompozíció harmóniateremtő szerepe az elegico-ódában = Az el nem ért bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 43–74.

Kenneth Burke: A négy alapvető trópus, Helikon 1997/1–2., 46-57.

http://www.c3.hu/~prophil/profi021/loboczky.html

Zalabai Zsigmond: Tűnődés a trópusokon, Kalligram Kiadó, Pozsony, 1998.

 

–––––––––––––––––––––––––––

 

III. A leírás kérdései

III/1. Leírás, nézőpont, perspektíva. Elméleti kérdések és példák.

 

Irodalom:

Hayter, John: Bevezetés a perspektíva, a gyakorlati geometria, a rajz és a festészet világába a színkeverés új és tökéletes magyarázata gyakorlati útmutatással a miniatûrrajzhoz és az olajképfestéshez – családi dialógusokban, melyek a szerzõ gyermekei között folytak, valamint tanítványokhoz írott levelekben. Illusztrálta és számos fametszettel ellátta John Hayter tekintetes úr London, Samuel Bagster and Sons, Paternoster Row, 1845.

További irodalmi gyűjtemény: http://www.c3.hu/perspekt/adatbazis/adhemar.html

Uszpenszkij, Borisz: A kompozíció poétikája (A művészi szöveg szerkezete és a kompozíciós formák tipológiája). Ford. Molnár István, Budapest, Európa Könyvkiadó, 1987.

Mike Bal: A leírás mint narráció = Thomka Beáta szerk: Történet és fikció. Narratívák 2. Kijárat Kiadó, Pécs, 1998, 135–171.

Kibédi Varga Áron: A realizmus alakzatai. (ford. Házas Nikoletta) In: Az irodalom elméletei IV. Jelenkor, Pécs, 1997, 131–148.

Gottfried Boehm: A képleírás, Ford. Rózsahegyi Edit = Narratívák 1. Képleírás. Képi elbeszélés. 19–37.

 

–––––––––––––––––––––––

III/2. A leírás változatai

 

Szobor – másolat – kép – vers (Kazinczy és a képzőművészetek)

 

Szövegek:

Kazinczy Ferenc: Psyche, a lepével, Canovától; Madonna – Carlo Dolcétól; Laokoon; Ferenczy' graphídionára; Io és Jupiter Corregiótól; Ámor az oroszlánon; Egy gyermek sírkövére.

 

Irodalom:

Lessing: Laokoón, VII–XIX. rész = Lessing: Laokoón – Hamburgi dramaturgia, S. a. r. Vajda György Mihály, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1963, 89–151.

Csatkai Endre: Kazinczy és a képzőművészetek (1925), Budapest, 1983.

Bán Imre: Kazinczy Ferenc klasszicizmusának kérdéséhez, ItK 1960/1., 40–50.

Pál József: Canova és Kazinczy, ItK 1978/2., 187–194.

Szabó Péter: A másolás feladatköre és tematikája a felvilágosodás korának művészetszemléletében, ItK 1986/3., 294–298.

Szabó Péter: Kazinczy portré-esztétikája, Ars Hungarica, 1981/2., 277–283.

Jay David Bolter: Ekphraszisz, virtuális valóság és az írás jövője Ford. Krommer Balázs = Helikon 2004/3. 349-366.

Milián Orsolya: Képes beszéd, JAK-füzetek 159., JAK-Prae.hu, Budapest, 2009.

 

–––––––––––––––––––––––––––

III/3. Leírás és topográfia – a vándorlás, "andalgás" és "bolyongás" esztétikája (összehasonlító elemzés)

 

Szövegek:

Csokonai Vitéz Mihály: Gróf Erdődyné Ő nagyságához

Kölcsey Ferenc: Andalgások

Arany János: Az örök zsidó

 

Irodalom:

A kritikai kiadások megfelelő kötetei.

 

––––––––––––––––––––––

III/4. A leírás változatai – Az ekphrasztikus költészet

 

Szövegek:

Petőfi Sándor: Vándorélet (1844) és Barabás Miklós: Vándorcigányok c. festménye

Arany János: A képmutogató

 

Irodalom:

Szajbély Mihály: Intermediális randevúk a 19. században, Pro Pannonia Kiadó, 2008.

Barabás Miklósról: http://mek.oszk.hu/01500/01531/html/eletrajz.htm

A Petőfi kritikai kiadás megfelelő kötetének jegyzetei.

 

–––––––––––––––––––––––––––

 

IV. Az allegória (Tanári előadás, kb. 15 perc; referátum – szövegelemzés)

 

Szövegek:

Arany János: Reményem

Arany János: Ráchel; Ráchel siralma

 

Irodalom:

Zemplényi Ferenc: Az allegória és a jelkép határán (Reményem) = Az el nem ért bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 75–104.

Vajda András: Látomásteremtés – jelképátformálás (Ráchel) = Az el nem ért bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 161–201.

Loboczky János: Az allegória W. Benjamin és Gadamer művészetfelfogásában, http://www.c3.hu/~prophil/profi021/loboczky.html

Paul de Man: A temporalitás retorikája = Az irodalom elméletei I., szerk. Thomka Beáta, Jelenkor Kiadó, Pécs, 1996.

 

––––––––––––––––––––––––––––––––

V. Az Arany-versek képi dinamizmusa

Szövegek:

Arany János: A bajusz (1854)

Arany János: A lepke (1877)

––––––––––––––––––––––––––

 

VI.

Applikáció. Szabadon választott szövegek elemzése.

 

 

Vissza