SZTE BTK Magyar Irodalmi Tanszék
2013/2014. tanév I. félév
Hász-Fehér Katalin
Kurzuskód: MAG-KMI-S22-1
Kredit:3
Kurzuscím:Az irodalmi műfajok elmélete és története a
klasszikus magyar irodalomban
Időpont, helyszín: Kedd, 12–14 óra, Dézsi L. szeminárium
Az irodalmi képalkotás változatai a 19.
századi lírai és epikus költészetben – Various Arts of Image-making poetry in
19th-century Hungarian Literature
A szemináriumon a
19. századi magyar költészet képalkotási technikáit tanulmányozzuk. A
középpontban Arany János költészete áll, az ő szövegeiből kiindulva,
összehasonlító elemzések segítségével vizsgáljuk Csokonai, Kölcsey, Vörösmarty,
Petőfi műveinek képteremtő retorikai és poétikai eszközeit.
A hallgatók egy-egy
órára referátumot, a szeminárium végére pedig választott szöveg elemzéséből
prezentációt készítenek. A szeminárium látogatása kötelező, engedélyezett
hiányzás: 3.
I/1.
Bevezető óra. A képekről. (Tanári előadás és beszélgetés.)
Ajánlott irodalom:
– Crary, Jonathan: A megfigyelõ módszerei
(Fordította: Lukács Ágnes), Osiris, Budapest, 1999.
– Panofsky, Ervin.: A jelentés a vizuális művészetekben, Tanulmányok, Budapest,
Gondolat, 1984 (ford. Tellér Gyula, Beke László utószavával)
– Gombrich, E. H.: A látható kép =
Horányi Ö. (szerk.), Kommunikáció I–II. Budapest: General, Press, 203,
92–107. [The Visual Image. Scientific American 1972:227:3:85–96.]
Fordította Pléh Csaba.
– Mitchell, W. J. Thomas: Mi a kép? (Ford. Szécsényi Endre) = Kép
fenomén valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 338–369.
– Szőnyi György Endre: Ut pictura poesis
= Pictura & scriptura. Hagyományalapú kulturális reprezentációk huszadik
századi elméletei, Ikonológia és műértelmezés, 10, Szeged, 2004, 5–22.
(részlet: http://magyar-irodalom.elte.hu/palimpszeszt/zemplenyi/Utpict-Zempl02.htm )
– Martin Jay: A modernitás látásrendszerei
(Ford. Végső Roland = Vulgo 2. évf. 1-2. sz. 2000. 204–214. http://www.c3.hu/scripta/vulgo/2/1-2/jay.htm )
– Max Imdahl: Ikonika. Képek és
szemlélésük (Ford. Hegyessy Mária) = Kép fenomén valóság, szerk.
Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 254–273.
– Kibédi Varga Áron: A szó-és-kép
viszonyok leírásának ismérvei (Ford. Somlyó Bálint) = Kép fenomén
valóság, szerk. Bacsó Béla, Kijárat Kiadó, Pécs, 300–320.
– Jay David Bolter: Ekphraszisz, virtuális
valóság és az írás jövője, Helikon, 2004/3, 349–365.
– Orosz Magdolna: A nyelv elégtelensége.
Képleírás a német romantikában = Jelenkor, 2004, 7–8. szám (http://www.jelenkor.net/archivum/cikk/589/a-nyelv-elegtelensege )
– Wolfgang Kemp: A festők terei. Képi
elbeszélés Giotto óta, Kijárat Kiadó, Pécs, 2003.
– Nemes Péter: A táj esztétikája. A
picturesque mint esztétikai elmélet és gyakorlat = A kultúra
átváltozásai. Kép, zene, szöveg, szerk. Jeney Éva–Szegedy Maszák Mihály,
Balassi Kiadó, Budapes, 2006.
– Lyka Károly: Magyar művészet 1800–1850,
Budapest, Singer és Wolfner Irodalmi Intézet Rt. kiadása, é. n.
– A Képzőművészet Magyarországon c. adatbázis
(http://www.hung-art.hu/).
––––––––––––––––––––––––
I/2.
Bevezető óra. A képelemzés kérdései (Tanári előadás és beszélgetés). Példa az
irodalmi képelemzésre. (Közös szövegelemzés).
Szövegek:
Bessenyei György: Bécs, 6. Martii 1777. 9 órakor reggel; A
Tiszának reggeli gyönyörűsége
Ajánlott irodalom: (ld. fennebb)
––––––––––––––––––––––––
II/1. Trópusok. A metafora; a hasonlat; a
megszemélyesítés; a körülírás (30–45 perces referátum; feladatkidolgozás,
beszélgetés)
Szöveg:
Arany János: A lejtőn
Irodalom:
Szegedy-Maszák Mihály: Az átlényegített dal = Az el
nem ért bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk.
Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 291–358.
Thomka Beáta: Metafora, interpretáció, teória = Literatura,
1994. 2. 204-212.
mek.oszk.hu/05800/05839/pdf/irert09.pdf
Máthé Dénes: Kérdések a metafora körül = http://epa.oszk.hu/00400/00458/00057/metafor.htm
Kemény Gábor: A
nyelvi kép mint "rendellenesség" (Tudománytörténeti vázlat) – Nyr 1999/2.,
292–302.,
http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1233/123304.htm
és 1999/3–4., 395–403.
http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1234/123404.htm
Richards, Ivor Armstrong: A metafora, Ford. Rácz Judit, Helikon, 1977. 1., 120–128.
Paul de Man: Olvasás és
történelem, Ford. Nemes Péter, Vál. Szegedy-Maszák Mihály, Bp., Osiris, 2002.
Ajánlott irodalom:
Kövecses Zoltán: A metafora, Typotex Kiadó, 2005.
––––––––––––––––––––––––––
II/2. Trópusok. A metonímia; a szinekdoché; a
szinesztézia; a körülírás; az eufémizmus (30–45 perces referátum;
feladatkidolgozás, beszélgetés)
Szövegek:
Arany János: Letészem a lantot;
Tengeri-hántás
Irodalom:
Korompay H. János: A kompozíció harmóniateremtő szerepe az elegico-ódában = Az el nem ért bizonyosság, Elemzések
Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó,
Budapest, 1972., 43–74.
Kenneth Burke: A négy alapvető trópus, Helikon 1997/1–2., 46-57.
http://www.c3.hu/~prophil/profi021/loboczky.html
Zalabai Zsigmond: Tűnődés a trópusokon, Kalligram Kiadó, Pozsony, 1998.
–––––––––––––––––––––––––––
III/1. Leírás,
nézőpont, perspektíva. Elméleti kérdések és példák.
Irodalom:
Hayter, John: Bevezetés a perspektíva, a gyakorlati geometria, a rajz
és a festészet világába a színkeverés új és tökéletes magyarázata gyakorlati
útmutatással a miniatûrrajzhoz és az olajképfestéshez – családi
dialógusokban, melyek a szerzõ gyermekei között folytak, valamint tanítványokhoz
írott levelekben.
Illusztrálta és számos fametszettel ellátta John Hayter tekintetes úr London,
Samuel Bagster and Sons, Paternoster Row, 1845.
További irodalmi gyűjtemény: http://www.c3.hu/perspekt/adatbazis/adhemar.html
Uszpenszkij,
Borisz: A kompozíció poétikája (A művészi szöveg szerkezete és a
kompozíciós formák tipológiája). Ford. Molnár István, Budapest, Európa
Könyvkiadó, 1987.
Mike Bal: A leírás mint narráció =
Thomka Beáta szerk: Történet és fikció. Narratívák 2. Kijárat Kiadó, Pécs,
1998, 135–171.
Kibédi Varga Áron: A realizmus alakzatai.
(ford. Házas Nikoletta) In: Az irodalom elméletei IV. Jelenkor, Pécs, 1997,
131–148.
Gottfried
Boehm: A képleírás, Ford. Rózsahegyi
Edit = Narratívák 1. Képleírás. Képi elbeszélés.
19–37.
–––––––––––––––––––––––
III/2. A
leírás változatai
Szobor – másolat – kép – vers (Kazinczy és a
képzőművészetek)
Szövegek:
Kazinczy Ferenc: Psyche, a lepével, Canovától; Madonna – Carlo
Dolcétól; Laokoon; Ferenczy' graphídionára; Io és Jupiter
Corregiótól; Ámor az oroszlánon; Egy
gyermek sírkövére.
Irodalom:
Lessing: Laokoón, VII–XIX. rész = Lessing: Laokoón – Hamburgi dramaturgia,
S. a. r. Vajda György Mihály, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1963, 89–151.
Csatkai Endre: Kazinczy és a
képzőművészetek (1925), Budapest, 1983.
Bán Imre: Kazinczy Ferenc
klasszicizmusának kérdéséhez, ItK 1960/1., 40–50.
Pál József: Canova és Kazinczy,
ItK 1978/2., 187–194.
Szabó Péter: A másolás feladatköre és
tematikája a felvilágosodás korának művészetszemléletében, ItK 1986/3.,
294–298.
Szabó Péter: Kazinczy
portré-esztétikája, Ars Hungarica, 1981/2., 277–283.
Jay David Bolter: Ekphraszisz,
virtuális valóság és az írás jövője Ford. Krommer Balázs = Helikon 2004/3. 349-366.
Milián
Orsolya: Képes beszéd, JAK-füzetek
159., JAK-Prae.hu, Budapest, 2009.
–––––––––––––––––––––––––––
III/3. Leírás
és topográfia – a vándorlás, "andalgás" és "bolyongás"
esztétikája (összehasonlító elemzés)
Szövegek:
Csokonai Vitéz Mihály: Gróf Erdődyné Ő nagyságához
Kölcsey Ferenc: Andalgások
Arany János: Az örök zsidó
Irodalom:
A kritikai kiadások megfelelő kötetei.
––––––––––––––––––––––
III/4. A
leírás változatai – Az ekphrasztikus költészet
Szövegek:
Petőfi Sándor: Vándorélet
(1844) és Barabás Miklós: Vándorcigányok
c. festménye
Arany János: A képmutogató
Irodalom:
Szajbély Mihály: Intermediális
randevúk a 19. században, Pro Pannonia Kiadó, 2008.
Barabás Miklósról: http://mek.oszk.hu/01500/01531/html/eletrajz.htm
A Petőfi kritikai kiadás megfelelő kötetének jegyzetei.
–––––––––––––––––––––––––––
IV. Az
allegória (Tanári előadás, kb. 15 perc; referátum – szövegelemzés)
Szövegek:
Arany János: Reményem
Arany János: Ráchel; Ráchel siralma
Irodalom:
Zemplényi Ferenc: Az allegória és a jelkép határán (Reményem) = Az el nem ért
bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első szakaszából, Szerk. Németh G.
Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 75–104.
Vajda András: Látomásteremtés – jelképátformálás (Ráchel) = Az el nem ért bizonyosság, Elemzések Arany lírájának első
szakaszából, Szerk. Németh G. Béla, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1972., 161–201.
Loboczky János: Az allegória W. Benjamin és Gadamer művészetfelfogásában, http://www.c3.hu/~prophil/profi021/loboczky.html
Paul de Man: A temporalitás retorikája = Az
irodalom elméletei I., szerk. Thomka Beáta, Jelenkor Kiadó, Pécs, 1996.
––––––––––––––––––––––––––––––––
Szövegek:
Arany János: A bajusz (1854)
Arany János: A lepke (1877)
––––––––––––––––––––––––––
VI.
Applikáció.
Szabadon választott szövegek elemzése.