Előadások a felvilágosodás korának irodalmából I. |
Óraterv |
Tájékoztató a BMI hallgatóinak
Kedves Hallgatók!
A tanév második, tavaszi szemeszterében az irodalomtörténet-írás elméleti kérdéseivel, a felvilágosodás kutatásának történetével, aktuális helyzetével, legújabb eredményeivel és a korszak néhány irodalmi, művelődés- és intézménytörténeti eseményével foglalkozunk.
A Hallgatók a kurzust felvehetik:
a) kollokviumra ebben az esetben a követelmény az
Tájékoztató a vizsgakövetelményekről
Az olvasáshoz célszerű MOST azonnal hozzálátni. Négy hónap éppen csak elegendő a felkészülésre. |
Itt hívom fel a kedves Hallgatók figyelmét, hogy középiskolás tankönyvekből és internetes portálokról (pl. sulinet) készülni kifejezetten tilos. A középiskolás tananyag az egyetemi vizsgán csak az elégtelen osztályzathoz elég (jómagam pedig minden ilyen tankönyvet és portált ismerek, de főképpen felismerek a felelet során). |
: Fórum |
Tájékoztató a szövegek lelőhelyéről
A nehezen fellelhető szövegeknek folyamatosan bővül a digitális kiadása, mely elérhető a honlapomról, a Szövegtárból (Digitális feldolgozás). Ugyanitt (Szövegközlés és Szöveggyűjtemény címszó alatt) további kötelező műveket találnak a Hallgatók.
Érdemes böngészni a Klasszikus Magyar Irodalom Tanszék honlapját, valamint a tanszék által gondozott Digitális Bibliothecát. Jól használhatók a Magyar Elektronikus Könyvtár szövegei.
Az olvasmánylistáról közvetlenül kapcsolhatók azok a szövegek, melyeknek internetes kiadásuk létezik.
Mindemellett mégis a "könyves olvasást" ajánlom. Meditatív olvasás véleményem szerint csak könyvből lehetséges.
Ahol internetes forrást vagy kapcsolási lehetőséget nem tüntettem fel, ott szerkezeti és narratológiai kérdések miatt a megadott kötetet kell olvasni.
Van néhány szöveg, melyet a Hallgatók csak egyes könyvtárak régi könyves gyűjteményében találnak meg. Ezeket kötelező megkeresni és olvasni. A feladat egyik célja ilyen esetekben e gyűjtemények felkeresése, megismerése.
Óraterv |
Kérem a Hallgatókat, minden órára töltsék le és hozzák magukkal a megjelölt szövegeket.
12. |
Bessenyei György Nyelvi és művelődésteremtő programja. A standard köznyelv és az irodalmi nyelv létrehozásának kísérletei. A "grammatika" mint a szépirodalom felettes fogalma. A nyelv "tökéletesítésének" fogalma (paradoxona). Az akadémia mint a nyelvteremtés és -tökéletesítés autoritatív intézménye ("francia modell"). Az iskolai (akadémiai) műveltség és a szépirodalmi műveltség viszonyának újragondolása. Az irodalom kultúra- és nyelvteremtő szerepének felértékelődése. Az olvasóközönség bővítése (női olvasókra való kiterjesztése) a szépirodalom népszerű műfajainak legalizálásával. Az irodalom társasági szerveződésének modellje. Bessenyei György írói köre. A Besenyei György Társasága c. kötet többközpontú szerkezete, lehetséges olvasási stratégiái. Az irodalom fogalmának attribútumai a kötetben: a szóbeliségírásbeliség kérdése; a publikáció mint az irodalom alapvető létformája; az irodalmi identitás prioritása a közéleti identitással szemben; az irodalom nemzetteremtő, kohéziós szerepének megfogalmazása (a "hasznos" és "gyönyörködtető" fogalmának átalakulása); az ízléskülönbségek legalizálása. A művelődéseszmény megújulása. A művelődés mint életforma-teremtő tényező ("a tükör-metafora" a korabeli irodalmi művekben). A (fél)műveltség negatívumai: a perspektívahiány (szokás, divat, individualizmus, szakmai bezárkózás, modortalanság). A műveltség pozitív formái: ismeretgazdagság; a perspektívák sokasága; közösségi tudat; arányérzék. A természetes embereszmény (a bölcsesség mint a valódi műveltség feltétele). Az olvasó bölcs ember eszménye: az irodalmi műveltség mint a kultúra legmagasabb foka. A hazai hagyományok és a modern művelődés egyeztetése A filozófusban. Művelődéseszmények szembesítése, a nézőpontok polifóniája a Tariménes útazásában. Az órára hozandó szövegek: B. Gy. G. B. Orczy ő Nagyságának, N. Abaúj Vármegye Fő-Ispánjának B. Gy. a' B. O. árnyékának, mely körülötte lebeg, és a' melytül súgároltatik Bessenyei György magához (Mindhárom vers lelőhelye: A Besenyei György Társasága. Béts, 1777.) :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom |
3. |
Orczy Lőrinc Az órára hozandó szövegek: Bugatzi tsárdának tiszteletére. (Költeményes Holmi egy nagyságos elmétől... Közre botsátotta Révai Miklós. Pozsonbann, 1787.) :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom : Fórum |
4.
|
Barcsay Ábrahám és Ányos Pál Életrajzok. Barcsay Ábrahám ellentmondásos irodalom- és tudományszemlélete, művelődéselmélete. A művelődés mint egyetemes történelemformáló tényező, és ennek tagadása. A művelődés mint nemzeti történelemformáló tényező. Ányos Pál kapcsolata a Bessenyei-körrel; Ányos Pál levelező hálózata; az érzékenység kérdése költészetében; kéziratos verseskötetei. Az irodalom mint a nemzettudat változatainak integrálója és szimbolikus tere. Az irodalmi historizmus szerepe a kulturális nemzettudat megteremtésében. Az órára hozandó szövegek: Midőn erdődi gróf Pálfi Károly Budán felséges Mária Terézia hagyásából a tudománymindenességnek erősítő levelét hirdetné A magyarországi tudományoknak fő-gyülekezetihez Scytháknak védelmök [Ültess jázmint... Ányos Pálnak] (Szira Béla szerk.: Barcsay Ábrahám költeményei. Bp. é. n.) Ányos Pál: :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom : Fórum |
5. |
Baróti Szabó Dávid, Révai Miklós, Rájnis József Az órára hozandó szövegek: T. Rájnis József úrhoz Egy ledőlt diófához Társaságkötés :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom : Fórum |
6. |
Batsányi János Az órára hozandó szövegek: Osszián utolsó éneke (az Orczyhoz szóló bevezetővel együtt) Várna és Mohács Bé-vezetés [a Magyar Museumhoz] (Batsányi János Összes Művei. I. k. S. a. r. Keresztury Dezső és Tarnai Andor. Budapest, Akadémiai Kiadó, 1953.) :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom : Fórum |
7. |
Intermezzo (1): Epikus költészet a 1819. század fordulóján A verses epika formai, tematikai gazdagsága a korszakban. A verses románok népszerűsége a 1819. század fordulóján, kiszorulásuk a 19. századi poétikai rendszerekből. A Gyöngyösi-kultusz. Zrínyi Szigeti veszedelmének újrafelfedezése. Az eposz 18. századi elméletei. :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom Arany János: Gvadányi János. (Koszorú, 1863.) (Bármely Arany-kötetben.) : Fórum |
8. |
Intermezzo (2): Regénytörténeti vázlat A regényműfaj legitimációjának érvei és irányai a korszak poétikai gondolkodásában. A paratextusok (előszavak, utószavak, ajánlások, címek, mottók stb.) műfajlegitimáló és narratológiai szerepe a regényekben. A fikcióval szembeni olvasói előítéletek kijátszása. Dugonics András Etelkájának poétikai, narratológiai kérdései. Az órára hozandó szövegek: :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom Endrődi Sándor: Dugonics András "Etelkája". Figyelő, VIII. k. 263275., és 343351. Heinrich Gusztáv: "Bácsmegyey levelei". Figyelő, 1878. 4. k. 321332, 5. k. 6371, 116122. Hász-Fehér Katalin: A kánon építésének és leépítésének stratégiái Kazinczynál. A Bácsmegyeinek gyötrelmei. In: A magyar irodalmi kánon a XIX. században. Szerk. Takáts József. Pécs, Kijárat Kiadó, 2000. 3756. Szilágyi Márton: „Elhervadott a szeretet édes melege alatt” (A Fanni hagyományai értelmezéséhez). ItK 1993/1. : Fórum |
9.
|
Csokonai Vitéz Mihály Csokonai epikus és drámai műveinek tematikus, poétikai és műfajtörténeti kérdései. A Csokonai-recepció; Kölcsey és Kazinczy Csokonai-bírálatai. Az órára hozandó szövegek: :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom : Fórum |
10. |
Kazinczy Ferenc Kazinczy ízlés- és stílusforradalmának, nyelvújításának elemei. A kanti szépségeszmény előtérbe kerülése. Az "ízlés" fogalmának központba kerülése. Az irodalom etikai (nemzeti közösségteremtő) dimenzióinak kiiktatása, illetve átértelmezése. Az "érzékeny neoklasszicizmus" fogalma. A német neoklasszicizmus hatása irodalomszemléletében. A művészet mimetikus funkciójának átértelmezése. A lírai formákkal való kísérletezései. Az irodalmi nyelvújítás német modelljének érvényesítése. Az irodalmi rendszerről szóló elképzelései: a kritika műfajának hazai megteremtése; akadémiaellenessége; kanonizációs törekvései. Vitái a dunántúli és debreceni irodalmi körrel, Kisfaludy Sándorral és Kölcsey Ferenccel. Az önéletírás műfajának modernizálása. :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom : Fórum |
11. |
Berzsenyi Dániel Az órára hozandó szövegek: Gr. Török Sophie Az én Múzsám A Múzsához A Sonetthez Virág Benedekhez :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom Csetri Lajos: Nem sokaság hanem lélek. Bp. 1984. Csetri Lajos: Berzsenyi irodalmi nézeteiről. In: CS. L.: Egység vagy különbözőség? Budapest, Akadémiai Kiadó, 1990. 332361. Szegedy-Maszák Mihály: A Poétai harmonistica európai háttere. ItK 1974. 5. sz. 582588. : Fórum |
12. |
Kölcsey Ferenc I. Az órára hozandó szövegek: :Kötelező szövegek az olvasmánylistán Ajánlott irodalom Kölcsey Ferenc: Hymnus. Nemzeti hagyományok. Parainesis. Szerk. Szabó G. Zoltán. Bp. 1997. (Matúra sorozat).166. Csetri Lajos: Kazinczy baráti körének irodalomszemlélete; Kölcsey lasztóci levelei. In: Egység vagy különbözőség? Bp. 1990. 218278; 285290. S. Varga Pál: "...az ember véges állat..." (A kultúrantropológia irányváltása a felvilágosodás után Herder és Kölcsey. Fehérgyarmat, 1998. Kölcsey Társaság füzetei 10. 5080. Szörényi László: A Hymnus helye a magyar és világirodalomban. In: A Hymnus költője. Tanulmányok Kölcseyről. Szerk. Lukácsy Sándor. Bp. 1974. 1114. Dávidházi Péter: A Vanitatum vanitas és a magyar kritika. In: “A mag kikél.” Előadások Kölcsey Ferenc születésének 200. évfordulójára. Szerk. Taxner-Tóth Ernő. BudapestFehérgyarmat, 1990. 139158. Csetri Lajos: A Vanitatum vanitas értelmezéséhez. Uo. 5358. : Fórum |