Az óra sorszáma |
Az óra témája |
Új fogalmak |
A kerettantervben megjelölt fejlesztési feladatok, ismeretek, tanulási eredmények |
Javasolt tevékenységek, munkaformák |
|
I. Algoritmizálás és blokkprogramozás |
|
||||
1. |
Ismerkedés algoritmustervező eszközzel |
Algoritmustervező eszköz, változó deklarálása, változó típusa, szövegek összefűzése |
Az algoritmikus gondolkodást segítő informatikai eszközök és szoftverek használata. A problémamegoldó tevékenység tervezési és szervezési kérdései. A problémamegoldáshoz tartozó algoritmuselemek megismerése. Algoritmus leírásának egy lehetséges módja. Az elemi adatok megkülönböztetése, kezelése és használata. Változók, értékadás. |
Játékos kvízekkel ismételjük át a korábban bevezetett fogalmakat. Ismerkedjünk meg egy olyan algoritmustervező eszközzel, amellyel egyszerűen készíthetünk folyamatábrákat és tesztelhetjük annak végrehajtását. Deklaráljunk változót, olvassunk be adatot változóba, majd írassuk ki a változót. A kiírás során használjunk összefűzést is. |
|
2. |
Ciklusok és elágazások. Típusalgoritmusok |
Lépésenkénti végrehajtás, változó értékének figyelése, töréspont, típusalgoritmus, megszámlálás, ciklus lépésköze, tesztelés, elemzés, hibajavítás |
Az algoritmus végrehajtásához szükséges adatok és az eredmények kapcsolata. Példák típusalgoritmus használatára. Tesztelés, elemzés. |
Készítsünk egyszerű algoritmusokat, ciklusok, elágazások felhasználásával. Lépésenként hajtsuk végre az algoritmust, közben figyeljük a változók értékét. Állítsunk be töréspontot. Használjuk típusalgoritmust (pl. megszámlálás) a feladatmegoldás során. |
|
3. |
|||||
4. |
|||||
5. |
Függvények használata
|
Függvény, beépített függvény, függvény hívása, függvény paraméterei, függvény visszatérési értéke, eljárás, forráskód, mondatszerű leírás |
Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján. Eljárások, függvények alkalmazása. |
Csoportosítsuk a kódrészleteket függvény alkalmazásával! Módosítsuk a korábban létrehozott algoritmust saját függvény segítségével. Paraméterezzük a függvényt. Készítsünk függvényt visszatérési értékkel. A lépésenkénti végrehajtás funkcióval ellenőrizzük a végrehajtás módját. |
|
6. |
|||||
7. |
Összetett feladatok Lego Mindstorms EV3-mal |
|
|
|
|
8. |
|||||
9. |
|||||
10. |
Programozzunk micro:bitet! |
|
A program megtervezése, kódolása. A vezérlési szerkezetek megfelelői egy programozási környezetben. |
Készítsünk programokat micro:bitre, saját készítésű függvény felhasználásával, visszatérési érték megadásával. |
|
11. |
|
||||
12. |
Gyakorlás |
|
Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján. A program megtervezése, kódolása. |
Oldjunk meg feladatokat pármunkában, csoportmunkában. |
|
13. |
|
||||
14. |
Az ismeretek ellenőrzése |
|
Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján. A program megtervezése, kódolása.
|
Oldjunk meg feladatokat pármunkában, csoportmunkában. |
|
II. Táblázatkezelés |
|
||||
15. |
A táblázatkezelés alapfogalmai |
Táblázatkezelési alapfogalmak, cella, oszlop, sor, munkalap, munkafüzet. Adatbevitel, javítás |
Táblázatkezelési alapfogalmak: cella, oszlop, sor, munkalap, munkafüzet, cellahivatkozás, adattípus. Adatok táblázatos formába rendezése, feldolgozása. Adatbevitel, javítás, másolás, mozgatás elsajátítása. |
Mérési eredmények, nyomtatott és online adathalmazok, táblázatok elemzése. Az iskolai élethez és más tantárgyakhoz kapcsolódó, valamint közérdekű adatok gyűjtése különböző forrásokból. Összegyűjtött adatok táblázatos elrendezése táblázatkezelő alkalmazással. |
|
16. |
Táblázat formázása |
Adatok táblázatos formába rendezése. Másolás, mozgatás |
Az adatok csoportosítási, esztétikus megjelenítési lehetőségei. |
Az iskolai élethez és más tantárgyakhoz kapcsolódó, valamint közérdekű adatok gyűjtése különböző forrásokból. Összegyűjtött adatok táblázatos elrendezése táblázatkezelő alkalmazással. |
|
17. |
Cellahivatkozások |
Cellahivatkozások. Relatív és abszolút cellahivatkozás. |
Feladatok a cellahivatkozások használatára. Relatív és abszolút cellahivatkozás. Saját képletek szerkesztése. |
Az iskolai élethez és más tantárgyakhoz kapcsolódó, valamint közérdekű adatok gyűjtése különböző forrásokból. Összegyűjtött adatok táblázatos elrendezése táblázatkezelő alkalmazással. |
|
18. |
Diagramkészítés I. |
Diagram létrehozása, diagram szerkesztése, diagramtípusok |
Az adatok grafikus ábrázolási lehetőségei. Diagram létrehozása, szerkesztése. Diagramtípusok. |
Egy-egy adatsorból többféle diagram készítése, az adatok megtévesztő ábrázolásának felismerése. |
|
19. |
Diagramkészítés II. |
Diagramtípusok: kördiagram, oszlopdiagram, grafikon |
Az adatok grafikus ábrázolási lehetőségei. Diagram létrehozása, szerkesztése. Diagramtípusok. |
Egy-egy adatsorból többféle diagram készítése, az adatok megtévesztő ábrázolásának felismerése. |
|
20. |
Statisztikai függvények |
Saját képletek szerkesztése, függvények használata, paraméterezés, adatok csoportosítása |
Statisztikai adatelemzés, statisztikai számítások. Statisztikai függvények használata táblázatkezelőkben. |
Az osztály, évfolyam vagy az iskola adatainak statisztikai elemzése. Statisztikai adatok elemzése a KSH adatai alapján. |
|
21. |
Gyakorlás |
|
Adatok feldolgozását segítő számítási műveletek. Függvények használata, paraméterezés. |
Az osztály, évfolyam vagy az iskola adatainak statisztikai elemzése. Statisztikai adatok elemzése a KSH adatai alapján. |
|
22. |
Számformátumok I. |
Szám, pénznem, százalék formátum |
A tanuló problémákat old meg táblázatkezelő program segítségével. Más tantárgyaknál felmerülő problémák megoldása a táblázatkezelő program segítségével. |
A problémának megfelelő adattípusok, adatformátumok, képletek, függvények alkalmazása egy táblázatkezelő programban. |
|
23. |
Számformátumok II. |
Dátum és idő kezelése |
Problémákat old meg táblázatkezelő program segítségével. Más tantárgyaknál felmerülő problémák megoldása a táblázatkezelő program segítségével. |
A problémának megfelelő adattípusok, adatformátumok, képletek, függvények alkalmazása egy táblázatkezelő programban. |
|
24. |
Logikai kifejezések |
Logikai függvények |
Problémákat old meg táblázatkezelő program segítségével. Függvények használata, paraméterezés. |
A problémának megfelelő adattípusok, adatformátumok, képletek, függvények alkalmazása egy táblázatkezelő programban. |
|
25. |
Gyakorlás |
|
Cellahivatkozásokat, matematikai tudásának megfelelő képleteket, egyszerű statisztikai függvényeket használ táblázatkezelő programban. Az adatok szemléltetéséhez diagramot készít. Tapasztalatokkal rendelkezik hétköznapi jelenségek számítógépes szimulációjáról. |
Más tantárgyakhoz, az iskolai és a hétköznapi élethez kapcsolódó problémákban az adatok feldolgozása táblázatkezelő program segítségével. |
|
26. |
Az ismeretek ellenőrzése |
|
Cellahivatkozásokat, matematikai tudásának megfelelő képleteket, egyszerű statisztikai függvényeket használ táblázatkezelő programban. Az adatok szemléltetéséhez diagramot készít.
|
Más tantárgyakhoz, az iskolai és a hétköznapi élethez kapcsolódó problémákban az adatok feldolgozása táblázatkezelő program segítségével. |
|
III. Az e-világ és az online kommunikáció |
|
||||
27. |
Az információ értéke Az információ ára |
telemetria, adatgyűjtés, adathalászat, adattitkosítás, https, jelszóválasztás információ mérése, környezetterhelés, újrahasznosítás, visszaélés az információval |
Az információs technológiai fejlesztés gazdasági, környezeti, kulturális hatásainak felismerése. Információkeresési technikák, stratégiák, több szempontú keresés. Online identitás védelmében teendő lépések, használható eszközök. Az adatbiztonság és adatvédelem tudatos felhasználói magatartásának szabályai. |
Kötetlen megbeszélés a tankönyvi kérdések vagy egyéb vezérfonal mentén. Meséljék el a tanulók a témával kapcsolatos saját tapasztalataikat, hagyjunk teret a saját élmények megfogalmazásának, a felmerülő kételyeket, bizonytalanságokat kezeljük. |
|
28. |
Mindennapok az információs társadalomban Valós ember – virtuális személyiség |
ügyfélkapu, elektronikus menetrendek, útvonaltervezők, túraútvonal-tervezők, online portfóliók és életrajzok |
Az információs technológiai fejlesztés gazdasági, környezeti, kulturális hatásainak felismerése. Az információ szerepe a modern társadalomban. Az adatbiztonság és adatvédelem tudatos felhasználói magatartásának szabályai. A digitális eszközök egészségre és személyiségre gyakorolt hatásai. Az információs technológiai fejlesztés gazdasági, környezeti, kulturális hatásainak felismerése. |
|
|
virtuális személyiség, virtuális valóság, nyílt világú játék, lájkvadászat, elszigetelődés, influenszer |
|
||||
29. |
A virtuális világ és hatása az egészségünkre Az információ évezredei |
virtuális valóság, virtuális jutalmak, agresszió a virtuális térben számítógéptörténet, mesterséges intelligencia, felelős információhasználat |
|||
Az információ szerepe a modern társadalomban. Az információs technológiai fejlesztés gazdasági, környezeti, kulturális hatásainak felismerése.
|
|
IV. A digitális eszközök használata |
||||
30. |
Séta a földi hálózatokban és a felhőben Képek és térképek |
hálózat, kliens, szerver, hitelesítés, hozzáférés, erőforrások, jogosultság, adatközpont, többfaktoros azonosítás RGB-kód, felbontás, veszteségmentes tömörítés, veszteséges tömörítés, digitális térképek |
Az informatikai eszközök, mobileszközök operációs rendszerei. Az operációs rendszer segédprogramjai. Az állományok és könyvtárak tömörítése. Az operációs rendszerek, helyi hálózatok erőforrásainak használata, jogosultságok ismerete. Tudatos felhasználói magatartás erősítése, a felelős eszközhasználat kialakítása, tudatosítása; etikus információkezelés. Felhőszolgáltatások igénybevétele, felhasználási területei, virtuális személyiség és a hozzá tartozó jogosultságok szerepe, kezelése. Alkalmazások a virtuális térben. Állományok tárolása, kezelése és megosztása a felhőben. |
Ennek a témakörnek a tartalmi elemeit kisebb részletekben a többi témakör oktatásában javasoljuk feldolgozni akkor, amikor az adott eszköz használata szükségessé teszi azt. Az itt leírtak nem önálló tanulási egységei a tananyagnak. |
V. Szövegszerkesztés, prezentációkészítés |
||||
31. |
Ismétlés, gyakorlófeladatok |
|
Szövegszerkesztési alapelvek. A szöveg tipográfiája, tipográfiai ismeretek Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése Iskolai, hétköznapi problémák közös megoldása, a csoportmunka támogatása |
Kész minta alapján szöveges dokumentumok önálló létrehozása Hétköznapi problémához, az iskolai élethez kapcsolódó, szöveget, képet tartalmazó dokumentum készítése önállóan vagy projektmunka keretében, például plakát készítése az erdőtűz megelőzéséről |
32. |
Táblázatok készítése, tabulátorok alkalmazása |
táblázat tulajdonságai, szegélyvonalak, háttérszín, sorok és oszlopok beszúrása, törlése, cellák egyesítése, felosztása, tartalmának igazítása, tabulátorok, tabulátorok igazítása |
Táblázat beszúrása a szövegbe A táblázat formázása Szöveget, képet, táblázatot tartalmazó dokumentumok létrehozása, formázása Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése |
Az iskolai élethez, hétköznapi problémákhoz kapcsolódó adatok táblázatos elrendezése például órarend, menü Más tantárgyakhoz, hétköznapi problémákhoz kapcsolódó szöveget, képet, táblázatot tartalmazó dokumentum készítése, például szórólap Kész minta alapján szöveges dokumentumok önálló létrehozása az iskolai élethez, hétköznapi problémákhoz kapcsolódóan, például árjegyzék, adatlap és egyéb nyomtatványok készítése |
33. |
Ábrák beillesztése, nagyobb dokumentum formázása |
ábrák beillesztése, tulajdonságainak beállítása élőfej, élőláb, címsorok, tartalomjegyzék, táblázat szövegben |
Szöveget, képet, ábrát tartalmazó dokumentumok létrehozása, formázása Szöveges dokumentumok szerkezete, objektumok Élőfej és élőláb Az információforrások etikus felhasználásának kérdései Szöveget, képet, ábrát, táblázatot tartalmazó dokumentumok létrehozása, formázása Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése |
Más tantárgyakhoz kapcsolódó, magyarázó ábrákat tartalmazó dokumentumok készítése például a biológia, matematika, fizika területéről Adott tanórai vagy más tantárgyakhoz kapcsolódó problémához, az iskolai élethez, hétköznapi problémához kapcsolódó szöveget, képet, ábrát, táblázatot tartalmazó dokumentum készítése önállóan vagy projektmunka keretében, például tanulmány a hulladékkezelésről |
34. |
Ismeretek ellenőrzése |
|
Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése |
Részletes feladatleírás alapján dokumentumok önálló szerkesztése |
35. |
Tantárgyi prezentáció |
anyaggyűjtés, vázlat, vizuális tagolás, kivitelezés |
Automatikusan és az interaktívan vezérelt lejátszás beállítása a bemutatóban Iskolai, hétköznapi problémák közös megoldása, a csoportmunka támogatása |
Önálló munka, szükség esetén vezetve |
36. |
Projektfeladat, az év zárása |
|
|
|