Az óra sorszáma |
Az óra témája |
Új fogalmak |
A kerettantervben megjelölt fejlesztési feladatok, ismeretek, tanulási eredmények |
Javasolt tevékenységek, munkaformák |
I. Szövegszerkesztés |
||||
1. |
Ismétlés, gyakorlófeladatok |
|
Szövegszerkesztési alapelvek. A szöveg tipográfiája, tipográfiai ismeretek Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése Iskolai, hétköznapi problémák közös megoldása, a csoportmunka támogatása |
Kész minta alapján szöveges dokumentumok önálló létrehozása Hétköznapi problémához, az iskolai élethez kapcsolódó, szöveget, képet tartalmazó dokumentum készítése önállóan vagy projektmunka keretében, például plakát készítése az erdőtűz megelőzéséről |
2. |
Táblázatok készítése, tabulátorok alkalmazása |
táblázat tulajdonságai, szegélyvonalak, háttérszín, sorok és oszlopok beszúrása, törlése, cellák egyesítése, felosztása, tartalmának igazítása, tabulátorok, tabulátorok igazítása |
Táblázat beszúrása a szövegbe A táblázat formázása Szöveget, képet, táblázatot tartalmazó dokumentumok létrehozása, formázása Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése |
Az iskolai élethez, hétköznapi problémákhoz kapcsolódó adatok táblázatos elrendezése például órarend, menü Más tantárgyakhoz, hétköznapi problémákhoz kapcsolódó szöveget, képet, táblázatot tartalmazó dokumentum készítése, például szórólap Kész minta alapján szöveges dokumentumok önálló létrehozása az iskolai élethez, hétköznapi problémákhoz kapcsolódóan, például árjegyzék, adatlap és egyéb nyomtatványok készítése |
3. |
Ábrák beillesztése, nagyobb dokumentum formázása |
ábrák beillesztése, tulajdonságainak beállítása élőfej, élőláb, címsorok, tartalomjegyzék, táblázat szövegben |
Szöveget, képet, ábrát tartalmazó dokumentumok létrehozása, formázása Szöveges dokumentumok szerkezete, objektumok Élőfej és élőláb Az információforrások etikus felhasználásának kérdései Szöveget, képet, ábrát, táblázatot tartalmazó dokumentumok létrehozása, formázása Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése |
Más tantárgyakhoz kapcsolódó, magyarázó ábrákat tartalmazó dokumentumok készítése például a biológia, matematika, fizika területéről Adott tanórai vagy más tantárgyakhoz kapcsolódó problémához, az iskolai élethez, hétköznapi problémához kapcsolódó szöveget, képet, ábrát, táblázatot tartalmazó dokumentum készítése önállóan vagy projektmunka keretében, például tanulmány a hulladékkezelésről |
4. |
Ismeretek ellenőrzése |
|
Feladatleírás, illetve minta alapján dokumentumok szerkesztése |
Részletes feladatleírás alapján dokumentumok önálló szerkesztése |
II. Az e-világ és az online kommunikáció |
||||
5. |
Felhőszolgáltatások, felhőalkalmazások |
felhő, felhőalkalmazás, adattárolás |
Adattárolás és megosztás felhőszolgáltatások használatával |
Kötetlen megbeszélés a tankönyvi kérdések vagy egyéb vezérfonal mentén Meséljék el a tanulók a témával kapcsolatos saját tapasztalataikat, hagyjunk teret a saját élmények megfogalmazásának, a felmerülő kételyeket, bizonytalanságokat kezeljük |
6. |
Hatékony és etikus kommunikáció az interneten |
csevegés, levelezés, véleménynyilvánítás |
Etikus és hatékony online kommunikáció a csoportmunka érdekében Online kommunikációs csatornák használata, online kapcsolattartás |
|
7. |
Hatékony és etikus kommunikáció az interneten II. |
csevegés, levelezés, véleménynyilvánítás |
||
8. |
Adatvédelem az interneten |
személyes adat, adatvédelem, adathalászat |
||
9. |
Projektfeladat |
|
|
|
10. |
Ismeretek ellenőrzése |
|
|
|
III. Algoritmizálás, programozás, robotika |
||||
11. |
Ismétlés. Programozzunk micro:biteket! |
|
Az algoritmikus gondolkodást segítő informatikai eszközök és szoftverek használata Szekvencia, elágazások és ciklusok Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján |
Korábban tanult fogalmak átismétlése, kvízek megoldása A micro:bit LED-jeinek felkapcsolása koordináta alapján adott mintának megfelelően, véletlenszerűen, illetve adott feltételeknek megfelelően |
12. |
Programozzunk micro:biteket! - Animáció szomszédos pontok fel- és lekapcsolásával |
számlálós ciklus, ciklusváltozó, animáció, grafika programozása |
A program megtervezése, kódolása. Animáció, grafika programozása Szekvencia, elágazások és ciklusok Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján Példák típusalgoritmus használatára Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok A problémamegoldáshoz tartozó algoritmuselemek megismerése Algoritmus leírásának egy lehetséges módja |
A micro:bit szomszédos LED-jeinek felkapcsolása számlálós ciklus segítségével Számlálós ciklus megjelenése az algoritmus folyamatábrájában és mondatszerű leírásában Számlálós ciklus visszafelé számlálással |
13. |
Programozzunk micro:biteket! - Animáció szomszédos pontok fel- és lekapcsolásával (gyakorlás) |
tesztelés, elemzés, hibajavítás |
A program megtervezése, kódolása Animáció, grafika programozása. Szekvencia, elágazások és ciklusok. Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján. Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok. |
Gyakorló feladatok megoldása egyéni, illetve csoportmunkában |
14. |
Programozzunk micro:biteket! – Egymásba ágyazott ciklusok |
egymásba ágyazott ciklusok |
A program megtervezése, kódolása. Animáció, grafika programozása Szekvencia, elágazások és ciklusok Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok |
Egymásba ágyazott ciklust tartalmazó kód kipróbálása, tesztelése Gyakorló feladatok megoldása egyéni, illetve csoportmunkában |
15. |
Programozzunk micro:biteket! - Rádiókapcsolat a micro:bitek között |
rádiókapcsolat, rádiócsoport, adat küldése, adat fogadása, elemi adat |
A program megtervezése, kódolása Mások által készített alkalmazások paramétereinek a program működésére gyakorolt hatásának vizsgálata |
Micro:bitek közti rádiós kommunikációs lehetőség bemutatása példák segítségével Gyakorló feladatok megoldása egyéni, illetve csoportmunkában |
16. |
Programozzunk micro:biteket! - Rádiókapcsolat a micro:bitek között (gyakorlás) |
|
A program megtervezése, kódolása Szekvencia, elágazások és ciklusok Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok. |
Gyakorló feladatok megoldása egyéni, illetve csoportmunkában Saját ötletek megvalósítása |
17. |
Programozzunk micro:biteket! – Téma lezárása |
|
A program megtervezése, kódolása. Szekvencia, elágazások és ciklusok. Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján. Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok |
Gyakorló feladatok megoldása egyéni, illetve csoportmunkában Saját ötletek megvalósítása Az elkészült munkák bemutatása, kipróbálása, értékelése |
18. |
Robotika ismétlés |
|
A program megtervezése, kódolása Szekvencia, elágazások és ciklusok Egyszerű algoritmusok tervezése az alulról felfelé építkezés és a lépésenkénti finomítás elvei alapján Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok |
Korábban tanult fogalmak átismétlése, kvízek megoldása Ismétlő feladatok megoldása csoportmunkában a rendelkezésre álló készletekkel, illetve szimulátorban |
19. |
Útvonalkövetés valós robotok segítségével |
vonalkövető robot, vonalkövetés egy vagy több érzékelővel |
A program megtervezése, kódolása. Mozgások vezérlése Példák típusalgoritmus használatára Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok Mások által készített alkalmazások paramétereinek a program működésére gyakorolt hatásának vizsgálata |
Vonalkövető robot felépítésének megismerése Vonalkövetési megoldások egy vagy több érzékelővel Vonalkövetési algoritmus(ok) megismerése |
20. |
Útvonalkövetés valós robotok segítségével – Gyakorlás. |
|
A program megtervezése, kódolása Mozgások vezérlése Példák típusalgoritmus használatára Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok |
Útvonalkövetéssel kapcsolatos gyakorló feladatok megoldása egyéni, illetve csoportmunkában Vonalkövetés megvalósítása szimulátorban, vagy vizuális programozási környezetben |
21. |
Útvonalkövetés valós robotok segítségével – Gyakorlás III. |
|
A program megtervezése, kódolása Mozgások vezérlése Példák típusalgoritmus használatára Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok |
Gyakorló feladatok megoldása egyéni, illetve csoportmunkában Saját ötletek megvalósítása Tesztpálya elkészítése, robotok közti verseny megvalósítása
|
22. |
Robotika – Téma lezárása |
|
A program megtervezése, kódolása Mozgások vezérlése Példák típusalgoritmus használatára Elágazások, feltételek kezelése, többirányú elágazás, ciklusok Mások által készített alkalmazások paramétereinek a program működésére gyakorolt hatásának vizsgálata.
|
Az elkészült munkák bemutatása, kipróbálása, értékelése |
IV. Bemutatókészítés, multimédiás elemek készítése |
||||
23. |
Ismétlés, animációs történet készítése |
mozzanatok, mozgásvonalak, animáció, áttűnés, az objektumok egymás mögöttisége |
Feladatleírás, illetve minta alapján prezentáció szerkesztése Az információforrások etikus felhasználásának kérdései Automatikusan vezérelt lejátszás beállítása a bemutatóban |
A bemutatókészítésről tanultak megbeszélése, ha van mód, akkor a régi munkák felidézésével Önálló munka, szükség esetén vezetve |
24. |
Digitális témahét |
|
|
|
25. |
A bemutató vizualitása, történetmesélése |
a tekintet vezetése, az alkotórészek hangsúlyozása, a jó elrendezés kritériumai |
Bemutatószerkesztési alapelvek A mondandóhoz illeszkedő megjelenítés |
Kötetlen beszélgetés, egyes bemutatók megtekintése, hibák felismertetése, tanulságok kimondása |
26. |
Tantárgyi prezentáció, interaktív bemutató |
anyaggyűjtés, vázlat, vizuális tagolás, kivitelezés, interaktivitás |
Automatikusan és az interaktívan vezérelt lejátszás beállítása a bemutatóban Iskolai, hétköznapi problémák közös megoldása, a csoportmunka támogatása
|
Önálló munka, a könyvben bemutatott vagy egyéb témáról, szükség esetén vezetve Az alkotás folyamán felmerülő kérdések megbeszélése. Igyekezzünk a bemutatókészítést mint alkotó folyamatot, „mesterséget” bemutatni |
27. |
Kép, hang és video digitális rögzítése és javítása |
képek szkennelése, digitális fotózás, videofelvétel-készítés, fotó, hang, video készítése, szerkesztése, felhasználása, |
Kép, hang és video digitális rögzítése (képek szkennelése, digitális fotózás, videofelvétel-készítés) és javítása |
A mindennapi, az iskolai élethez és más tantárgyakhoz kapcsolódó kép, hang és video rögzítése szkennerrel, digitális fényképezőgéppel, okostelefonnal |
28. |
Multimédia alapelemek |
|
Multimédia alapelemek: fotó, hang, video készítése, szerkesztése, felhasználása előadásokhoz és bemutatókhoz |
Rögzített, illetve rendelkezésre álló multimédia-alapelemek: fotó, hang, video szerkesztése és felhasználása előadásokhoz, bemutatókhoz |
29. |
Raszter- és vektorgrafikai ábra |
rasztergrafika, vektorgrafika, görbék, csomópontok, csomópontműveletek |
Raszter- és vektorgrafikai ábra összehasonlítása, szerkesztése és illesztése különböző típusú dokumentumokba |
Feladatleírás, illetve minta alapján raszter- és vektorgrafikai ábra készítése, szerkesztése, módosítása különböző dokumentumokba, előadásokhoz és bemutatókhoz |
30. |
Vektorgrafikai ábra készítése |
|
Feladatleírás, illetve minta alapján vektorgrafikus ábra készítése. Görbék, csomópontok felhasználása rajzok készítésében. Csomópontműveletek |
Feladatleírás, illetve minta alapján raszter- és vektorgrafikai ábra készítése, szerkesztése, módosítása különböző dokumentumokba, előadásokhoz és bemutatókhoz |
31. |
Összetett feladat |
|
Feladatleírás, illetve minta alapján ábra készítése |
Ábrakészítés során egyszerű transzformációs műveletek, igazítások, csoportműveletek használata Olyan grafikai feladatok megoldása, amelyek algoritmikus módszereket igényelnek: másolás, klónozás, tükrözés, geometriai transzformációk |
32. |
Ismeretek ellenőrzése |
|
Feladatleírás, illetve minta alapján ábra készítése |
|
VI. A digitális eszközök használata |
||||
33. |
Ergonomikus operációs rendszer és ergonomikus szoftverek |
Ergonómia, tudatos eszköz- és szoftverválasztás, szoftverergonómia |
Az informatikai eszközök egészségre gyakorolt hatásai Az informatikai eszközök működési elveinek megismerése és használata Tudatos felhasználói magatartás erősítése, a felelős eszközhasználat kialakítása, tudatosítása |
Ennek a témakörnek a tartalmi elemeit kisebb részletekben a többi témakör oktatásában javasoljuk feldolgozni akkor, amikor az adott eszköz használata szükségessé teszi azt. Az itt leírtak nem önálló tanulási egységei a tananyagnak. |
34. |
Hardverergonómia és az ergonomikus munkahely |
ergonomikus munkakörnyezet, a billentyűzet és az egér ergonómiája, az okostelefon-használat ergonómiája |
||
35. |
Ismeretek ellenőrzése |
|
|
|
36. |
Az év zárása |
|
|
|