Institute of Education

Selected publications

Tibor Baráth


1987

  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1987): Az iskolatanácsok megalakulásának ta¬pasztalatai egy megyei felmérés tükrében. [Experiences of the birth of school councils in light of a county-wide survey] Oktatáskutató Intézet [Hungarian Institute for Educational Research], manuscript (OKKFT-TS/4 programme).
  • Baráth, Tibor (1987): Hit, illúziók nélkül. Iskolafejlesztések - fejlesztõ iskolák, [Faith without illusions. School developments – developing schools] No. 2.

1988

  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1988): A Vas megyei iskolatanácsok megala¬kulásának és kezdeti mûködésének tapasztalatai. [The birth of the Vas-county school council and its initial operational experiences] Oktatáskutató Intézet, manuscript [Hungarian Institute for Educational Research] (OKKFT-TS/4 programme).
  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1988): Az iskolatanácsok koncepcionális kérdései. [Conceptional issues of school councils] Oktatáskutató Intézet [Hungarian Institute for Educational Research] (OKKFT-TS/4 programme).
  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1988): Kell-e az iskolának iskolatanács? Hogyan? [Does a school need a school council? How?] No. 3. pp. 7-9.
  • Baráth, Tibor (1988): Hatékony(talan)ság. [(In)efficiency] In: Művelődésügyünk, No. 3. pp. 5-15.
  • Baráth, Tibor (1988): Magyar törvény - magyar valóság. [Hungarian law – Hungarian reality] In: Tantervelméleti füzetek, No. 20. pp. 21-32.

1989

  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1989): Az iskolatanácsok megalakulásának ta¬pasztalatai egy megyei felmérés tükrében. [Experiences of the birth of school councils in light of a county-wide survey] In: Pedagógiai Szemle, No. 3. pp. 216-225.
  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1989): A pedagógusok érdekérvényesítésének lehetõségei az iskolatanácsban. [Interest representation opportunities in a school council] Oktatáskutató Intézet [Hungarian Institute for Educational Research], manuscript (OKKFT-TS/4 programme)
  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1989): Válaszúton - múltunkat örököltük, a jelen¬ben magunk formáljuk jövőnket. [Point of no return – the past we inherited, the future we shape] Komárom-Esztergom County Pedagogical Institute, Tatabánya.

1991

  • Baráth, Tibor (1991): Belsõ értékelési rendszerek. [Internal evaluation systems] Published in the publication of the Nógrád County Pedagogical Institute.
  • Baráth, Tibor (1991): Need for educational management training in the mirror of the present changes in educational policy in Hungary. In: Dirigenti Scuola, No. 4. pp. 39-43.

1993

  • Baráth, Tibor (1993): Possibilities for adapting and implementing the Western European educational management training models in the Central European countries. International Congress for School Effectiveness and Improvement, Norrköping.
  • Baráth, Tibor (1993): Programme for improving an educational management training system on regional level in Hungary. Spring Conference of Dutch and Hungarian Educational Support Institutes, Rotterdam.
  • Baráth, Tibor (1993): Endeavour to renew the Hungarian educational management training system in Hungary in the framework of an international collaboration. 3rd NESA Conference, Budapest.
  • Baráth, Tibor & Golnhofer, Erzsébet (eds., 1993) Közoktatási menedzser. [Public Education Manager], JATE Press, Szeged. (experimental course material)
  • Baráth, Tibor (1993): Eredményes iskola. [Effective school] In: Baráth & Golnhofer (eds) Közoktatási menedzser [Public Education Manager]. JATE Press, Szeged, pp. C1-C44. (experimental course material)

1994

  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1994): Vélemények az iskolai menedzserképzésrõl egy regionális kutatás tükrében. [Opinions about school manager training in light of a regional research project] In: Kutatás közben, Educatio, Budapest.
  • Annási, Ferenc & Baráth, Tibor (1994): Az iskolai menedzserképzésrõl. [About school manager training] In: Educa¬tio, No 2. pp. 311-314. Educatio, Budapest.
  • Baráth, Tibor & Karstanje, Peter (1994): Implementation of a master's programme on educational management. In: Wieringen (ed) Reforming Educational Management in Europe. De Leir, Academisch Boeken Centrum. pp. 233-257.
  • Baráth, Tibor & Csapó, Judit (1994): PAL in Hungary: towards a new image of organisations. In: Wieringen (ed) Reforming Educational Management in Europe. De Leir, Academisch Boeken Centrum. pp. 270-272.

1995

  • Baráth, Tibor (1995): Problems of school management and management training in Hungary. 8th Intervisitation Programme of EFEA, Budapest.
  • Baráth, Tibor (1995): Iskolavezetés – vezetőképzés. [School leadership – leadership training] In: Fejlesztő pedagógia, No. 4. pp. 58-60.
  • Baráth, Tibor & Cseh, Györgyi (1995): A pedagógiai program és a helyi tanterv. [Pedagogical Programme and Local Curriculum] Qualitas, Szeged. (course aid)

1996

  • Baráth, Tibor (1996): Dutch-Hungarian Leader Training Programme. In: Szabó (ed.) Vezetésfejlesztés és vezetőképzés a közoktatásban. [Leadership Development and Leader Training in Public Education] OKKER, Budapest. pp. 63-68.
  • Baráth, Tibor (1996): Egy változó szakma: az iskolavezetés. [A Changing Profession] In: Szabó (ed.) Vezetésfejlesztés és vezetõképzés a közoktatásban. [Leadership Development and Leader Training in Public Education] OKKER, Budapest. pp. 76-78.

1997

  • Baráth, Tibor & Golnhofer, Erzsébet (eds., 1997): Közoktatási menedzser [Public School Manager]I-III. OKKER, Budapest.
  • Baráth, Tibor (1997): Eredményes iskola [Effective school] In: Baráth & Golnhofer (ed.) Közoktatási menedzser [Public Education Manager]. II. Oktatás – Nevelés – Fejlesztés [Teaching – Educating – Developing]. OKKER, Budapest. pp. 5-59.
  • Baráth, Tibor & Golnhofer, Erzsébet (ed., 1997): Isko¬lavezetés és fejlesztés [School Leadership and Development] I-II. JATE, Szeged
  • Baráth, Tibor (1997): Hatékony iskola. [Successful school] In: Baráth & Golnhofer (ed.): Isko-lavezetés és fejlesztés [School Leadership and Development] I. JATE, Szeged. pp. B1-B85.
  • Baráth, Tibor (1997): Iskolafilozófia és pedagógiai program. [School Philosophy and Pedagogical Programme] In: Baráth & Golnhofer (szerk.): Iskolavezetés és fejlesztés [School Leadership and Development]I. JATE, Szeged. pp. M1-M83.
  • Baráth, Tibor (1997): Beszámoló a “Vezetőképzés és szervezetelemzés” szekció munkájáról [Report on the work of the “Leadership Training and Organisation Analysis” focus group]. In: Novák & Szabó (ed.): Vezetés és tartalmi fejlesztés a közok¬tatásban. [Leadership and Content Development in Public Education] OKKER, Budapest. pp: 129-135.

1998

  • Baráth, Tibor (1998): Hatékonyságmodellek a közoktatásban [Effectiveness Models in Public Education]: In: Budai & Varga (ed.) Közoktatás-kutatás 1996-1997 [Public Education Research]. Budapest. pp. 44-85.
  • Baráth, Tibor (1998): A közoktatás hatékonysága – vezetői értelmezések és mo¬dellek. In: Balázs (szerk.): Iskolavezetők a ’90-es években. OKKER, Budapest. pp. 135-172.
  • Baráth, Tibor (1998): Pedagógus-továbbképzés az iskola szintjén [Teacher Training at School Level]. In: Sapsál (ed.) Pedagógus-továbbképzés: befektetés a jövőbe. [Teacher Further Training: An Investment in the Future] Pedagógus-továbbképzési Módszertani és Információs Központ [Teacher Training Methodological and Information Centre], Pilisborosjenő. pp. 129-132.

1999

  • Baráth, Tibor (ed., 1999): Minőség és közoktatás. [Quality and Public Education], Qualitas, Szeged.
  • Baráth, Tibor (1999): TQM az iskolában – a TQM gyökereitől az iskolai TQM-ig. [TQM at School – TQM from its Roots to the School] In: Baráth (ed.): Minőség és közoktatás [Quality and Public Education]. Qualitas, Szeged., 243-264.

2000

  • Baráth, Tibor (2000): Effectiveness in public education: Models and aspects of leadership. In: (Balázs, Wieringen): Quality in educational management. Műszaki Könyvkiadó, member of Wolters Kluwer Group, Budapest. pp. 147-168.

2001

  • Baráth, Tibor (szerk., 2001): Peer Assisted Leadership. Közoktatási Vezetőképző Intézet, Szeged [Szeged Public School Leadership Training Institute]. (training aid).
  • Baráth, Tibor (2001): Felsőoktatás és minőségfejlesztés. [Higher Education and Quality Development] In: Csapó-Vidákovich (ed.): Neveléstudomány az ezredfordulón. [Education Science at the Turn of the Millenium] Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest. pp. 353-363.
  • Baráth, Tibor; Élesztős, László; Golnhofer, Erzsébet (eds., 2001): Hatékony iskolavezetés [Effective School Management] (Everard-Morris (1992): Effective School Management, ford.: Teski). Közoktatási Vezetőképző Intézet, Szeged [Szeged Public School Leadership Training Institute].
  • Baráth, Tibor (ed., 2001): „Érdekem, hogy remeket csináljak” [Producing Top Quality is in My Interest]. Qualitas, Szeged.
  • Baráth, Tibor (ed., 2001): A pedagógiai program és a minőségfejlesztés kapcsolata. [The Link between Pedagogical Programme and Quality Development] www.kmtp.hu, Közoktatási Minőségfejlesztési Rendszer/E-könyvtár/Segédanyagok

2002

  • Baráth, Tibor (ed., 2002): Bevezetési és értelmezési útmutató: A Comenius I. intézményi modell megvalósítása. [Introduction and Interpretation Guide: The Realisation of a Comenius I Institutional model], Hungarian Ministry of Education, Budapest.
  • Baráth, Tibor & Szabó, Mária (2002): Stratégiai vezetés. [Strategic Leadership] In: Baráth & Golnhofer (eds.): Iskolavezetés és fejlesztés I-II. [School Leadership and Development I-II (2nd corrected and extended issue). SZTE, Szeged.
  • Baráth, Tibor (ed., 2002): Bevezetési és értelmezési útmutató: A Comenius II. intézményi modell megvalósítása. [Introduction and Interpretation Guide: The Realisation of a Comenius II Institutional model NSZI, Budapest. www.kmtp.hu, Közoktatási Minőségfejlesztési Rendszer/E-könyvtár/Segédanyagok

2003

  • Baráth, Tibor & Cseh, Györgyi (2003): Az intézményi autonómia feltételrendszere – szervezeti és jogi jellemzők. [The Condition System of Institutional Autonomy – Organisational and Legal Characteristics] Background study. OKI, Budapest.
  • Baráth, Tibor (2003): Szervezeti és vezetési jellemzők vizsgálata az OKI “Intézményi változások elemzése” c. kutatás alapján. [Organisational and Leadership Characteristics on the Basis of the Project Entitled “An Analysis of Institutional Changes”], Background Study. OKI, Budapest
  • Bálint, Júlianna & Baráth, Tibor (eds., 2003): Útközben. Minőségfejlesztés a tanulásfejlesztésért. [On the Way. Quality Development for Learning Development], Qualitas. Szeged.
  • Baráth, Tibor (2003): Mitől jó az iskola? [What makes a Good School?] In: Bálint&Baráth (eds., 2003): Útközben. Minőségfejlesztés a tanulásfejlesztésért. [On the Way. Quality Development for Learning Development], Qualitas. Szeged. pp. 87-110.

2004

  • Baráth, Tibor (2004): A közoktatás hatékonysága, eredményessége és az iskolavezetés. [The Efficiency and the Effectiveness of Public Education and School Leadership], a background study for the educational political analysis entitled “A fenntartható-e a magyar közoktatás” [“Is Hungarian Public Education Sustainable”]. OKI, Budapest.

2005

  • Baráth, Tibor (2005): A szakértők és a szaktanácsadók szerepe az intézmények és az intézményi programok értékelésében és fejlesztésében. [The Role of Experts and Consultants in the Evaluation and Development of Institutional Programmes] In: Balogh (ed., 2005): Intézményvezetés és közoktatási értékelés. [Institution Leadership and Public Education Evaluation] OKKER Kiadó, Budapest. pp. 85-102.
  • Baráth, Tibor (2005): Az iskola szervezeti jellemzői és eredményessége. [The Organisational Characteristics and Effectiveness of the School], Research report.
  • Baráth, Tibor (2005): Tanulási stratégiák és attitűd, szervezeti eredményesség. [Learning Strategies, Attitudes and Organisational Effectiveness], In: Baráth&Várady (eds., 2005): Értékelés: a tanulás minősége – a minőség tanulása. [Evaluation: The Quality of Learning – Learning Quality] OKI-Qualitas, Szeged. pp. 49-78.
  • Baráth, Tibor & Várady, Eszter (eds., 2005): Értékelés: a tanulás minősége – a minőség tanulása. [Evaluation: The Quality of Learning – Learning Quality] OKI-Qualitas, Szeged.

2006

  • Baráth, Tibor & Cseh, Györgyi (2006): Szerepközpontú megközelítés. Pedagóguskompetencia fejlesztése a RaDAr kompetenciamérő modell segítségével. Role Diagrammatic Approach. Developing Teacher Competencies with the RDA Model] In: Korszerű iskolavezetés. [Modern School Leadership] RAABE Kiadó, Budapest. L3.3. 1-24.
  • Baráth, Tibor (ed., 2006): Önértékelés az európai iskolákban – egy változás története. Self-evaluation in European Schools: A story of change (MacBeath et al, 2000: Self-evaluation in European Schools: A story of change; transl.: Tóth). KÖVI-OKI, Szeged.
  • Baráth, Tibor (2006): Az intézményi önértékelés hazai előzményei és modelljei. The Hungarian Background to Self-evaluation and its Models, In: (MacBeath et al, 2000: Self-evaluation in European Schools: A story of change). KÖVI, OKI. Szeged. pp.225-234.
  • Baráth, Tibor (2006): Az Európai Önértékelési Modell alkalmazása a hazai iskolákban. [The Application of the European Self-Evaluation Model in Hungarian Schools] In: MacBeath et al (2006): Self-evaluation in European Schools: A story of change). KÖVI-OKI, Szeged. pp. 235-268.
  • Baráth, Tibor (2006): Az iskolavezetés jellemzői és az intézmény eredményessége, hatékonysága. [The Organisational Characteristics and Effectiveness of the School] In: Új Pedagógiai Szemle. No. 7-8. pp. 56-72.

2007

  • Baráth, Tibor & Cseh, Györgyi (2007): Az intézményi autonómia feltételrendszere – szervezeti és jogi jellemzők I. [The Condition System of Institutional Autonomy – Organisational and Legal Characteristics I] In: Új Pedagógiai Szemle. No. 9. pp. 3-30.
  • Baráth, Tibor (2007): Az iskola szervezeti és vezetési jellemzői. [The Organisational Characteristics and Effectiveness of the School] In: Új Pedagógiai Szemle. No. 11. pp. 3-16.
  • Baráth, Tibor; Cseh, Györgyi; Kristóf, Lajosné (2007): Q7 – egy intézményértékelési modell bemutatása. [Q7 – An Institution Evaluation Model] In: Minőségfejlesztés az oktatásban. Gyakorlati útmutató oktatási intézmények számára. [Quality Development in Education. A Practical Guide to Educational Institutions], Verlag Dashöfer Szakkiadó Kft., Budapest.
  • Bálint, Julianna; Baráth, Tibor; Cseh, Györgyi; Kristóf, Lajosné (2007): Intézményértékelési módszerek, eszközök – a Q7 modell bemutatása, felhasználható táblázatokkal, ábrákkal és magyarázatokkal. [Institution Evaluation Methods, Tools – The Q7 Model with Charts, Graphs and Explanations] In: Minőségfejlesztés az oktatásban. [Quality Development in Education. A Practical Guide to Educational Institutions], [CD] Verlag Dashöfer Szakkiadó Kft., Budapest.
  • Baráth, Tibor (2007): A versenyképesség dimenziói. [Competitive Dimensions] In: Simon&Kósa (eds., 2007): Közoktatás és versenyképesség. Hatékonyság és minőség: aktuális kérdések a hazai közoktatásban. [Public Education and Competitiveness. Effectiveness and Quality: Topical Issues in Hungarian Public Education] OFI, Budapest. pp. 97-107.

2008

  • Baráth, Tibor (2008): Változás – vállalkozás versengés. Vállalkozói kulcskompetencia a globalizálódó világban. [Change – Competition of Enterprises. Entrepreneurial Key Competences in a Globalising World] In: Fókusz. No. 2. pp. 39-57.
  • Baráth, Tibor (2008): Közoktatási vezetők értékelése – kihívás és kötelezettség. [Evaluation of Public Education Leaders – Challenge and Responsibility] In: Korszerű iskolavezetés. [Modern School Leadersip] RAABE Kiadó, Budapest. H 5.3
  • Baráth, Tibor (2008): Sustainability – ECO/ESD schools – leadership. The case of Hungary. In: Hansson, Malmberg (eds., 2008): Education with a moral purpose. Educational leadership, management and governance for the sustainable future. Univerity of Uppsala, Uppsala. pp. 13-28.
  • Baráth, Tibor (2008): Et@lon: internet alapú értékelési rendszer fejlesztése és alkalmazás az oktatásban. [Et@lon: The Development of an Internet-based Evaluation System and its Educational Application] In: Magiszter 2008/3-4., Magiszter Kiadó, Csíkszereda. pp. 72-78.

2009

  • Baráth, Tibor (2009): Fókuszban a vezetés – feladat, felelősség, felhatalmazás. [Leadership in Focus – Task, Responsibility, Authorisation] In: Fókusz. No. 2. pp. 39-57.
  • Baráth, Tibor (ed., 2009): RaDAr – iránytű a sikerhez. [RDA – A Compass to Success] NSZFI, Budapest. http://www.szakma.hu/letoltheto_anyagok/index.php
  • Baráth, Tibor (2009): Kompetenciafejlesztés – alkalmazkodás a jövőhöz. [Competence Development – Adaptation to the Future], In: Baráth (ed., 2009): RaDAr – iránytű a sikerhez. [RDA – A Compass to Success] [NSZFI, Budapest. 5-10. http://www.szakma.hu/letoltheto_anyagok/index.php
  • Baráth, Tibor (2009): Szervezeti siker, egyéni boldogulás – a RaDAr alkalmazása az eredményesség fejlesztésében [Organisational Success, Individual Success – Applying RDA in Developing Effectiveness], Baráth (ed., 2009): RaDAr – iránytű a sikerhez. [RDA – A Compass to Success] NSZFI, Budapest. pp. 116-127. http://www.szakma.hu/letoltheto_anyagok/index.php
  • Baráth, Tibor (2009): Leadership in a Complex World. In: Mahieu, Paul (ed., 2009): Ways to professionalise school leadership in times of turbulence and complexity. Garant, Antwerpen-Apeldoom. pp. 9-28.

2010

  • Baráth, Tibor & Lőrinczi, János (2010): Az oktatási ágazatban vagy a tanulásiparban működő magánvállalkozások innovációs tevékenysége. [The Innovational Activities of Private Enterprises Operating in the Educational Sector or the Learning Industry] Study as part of the Hungarian Social Renewal Operational Programme no. 3.1.1. „21st century public education – development and coordination” key project 8.1. „An analysis of the educational R+D+I system and its strategic development. http://tamop311.ofi.hu/szakmai-program/8-piller/8-1#hatter_belul
  • Baráth, Tibor (2010): Az átértékelődött pedagógusszerpe és a pedagógusképzés megfelelése. [The Re-valued Teacher Role and the Suitability of Teacher Training] In: Fókusz. No. 2. pp. 57-71.
  • Abari-Ibolya, Emese & Baráth, Tibor (2010, eds.): Improving school leadership in Central Europe. Tempus Public Foundation, Budapest
  • Baráth, Tibor (2010): Introduction. In: Abari-Ibolya, Baráth (eds.): Improving school leadership in Central Europe. Tempus Public Foundation, Budapest. pp. 7-9.
  • Baráth (2010): Methodology applied in the project. In: Abari-Ibolya&Baráth (eds.): Improving school leadership in Central Europe. Tempus Public Foundation, Budapest. pp. 33-40.
  • Baráth, Tibor (2010): Workshops – concepts and results. In: Abari-Ibolya& Baráth (eds.): Improving school leadership in Central Europe. Tempus Public Foundation, Budapest. pp. 41-55.
  • Baráth, Tibor (2010): Defining and analysing leader competence profiles. In: In: Abari-Ibolya&Baráth (eds.): Improving school leadership in Central Europe. Tempus Public Foundation, Budapest. pp. 67-95.
  • Baráth, Tibor (2010): Competence expectations and school autonomy. In: Abari-Ibolya&Baráth (eds.): Improving school leadership in Central Europe. Tempus Public Foundation, Budapest. pp. 96-110.
  • Baráth, Tibor & Schratz, Michael (2010): Conclusions and recommendations for policy makers. In: Abari-Ibolya&Baráth (eds.): Improving school leadership in Central Europe. Tempus Public Foundation, Budapest. pp. 111-115.
  • Baráth, Tibor & Cseh, Györgyi (2010): PDA – the optimal way of organizational development. The role and responsibility of school leadership. In: Baráth-Szabó (2011, eds): Does leadership matter? SZTE KÖVI, NTK, Szeged. pp. 169-203.

2011

  • Baráth, Tibor & Szabó, Mária (2011, eds): Does leadership matter? SZTE KÖVI, NTK, Szeged.
  • Baráth, Tibor & Szabó (2011): Introduction. In: Baráth-Szabó (2011, eds): Does leadership matter? SZTE KÖVI, NTK, Szeged. pp. 11-16.
Note: The first part of Improving school leadership in Central Europehas been translated into Czech as well,
so publications from ’78 to ’83 are available both in English and Czech.