A diploma és a használt autó
Beszélgetés
Garai Lászlóval Identitásgazdaságtan címû könyvérõl
– Professzor úr pszichológia és filozófia szakon végzett az ELTE-n. Mikor kezdett el gazdasági témákkal foglalkozni?
– Még
egyetemi hallgató koromban. A modern cinizmusról írtam a szakdolgozatomat
eredetileg Heller Ágnesnél, aki késõbb a JATE professzora lett. Amikor
õt (mert Lukács György köréhez tartozott) kirúgták, hívatott a
tanszékvezetõ és felszólított válasszak más témát, én ezt azonban
megtagadtam. Elhatároztam, hogy megmutatom neki, hogy ez egy komoly téma. A
dolgozat egyik fejezetében azt vizsgáltam, milyen gazdasági alapjai vannak az
akkori világban – az ötvenes évek végén – a modern cinizmusnak. Négy évvel
késõbb a Filozófiai Szemle közölte szakdolgozatomnak ezt a fejezetét, én
meg korrektúrajavítás közben rájöttem, hogy, úgy látszik, még mindig, érdekel,
hogy egy erkölcsi jelenségnek hogyan lehet egyszerre valamilyen gazdasági oka
is a pszichológiai okok mellett.
– Elõny, vagy hátrány, ha valaki határtudománnyal foglalkozik?
– Óriási
hátrány. Errõl pár évvel ezelõtt jelent meg a Magyar Tudomány-ban egy vitairatom,
amire egyebek között amerikai-magyar Nobel-díjasunktól, Oláh Györgytõl
kaptam egy levelet. Azt írta, egész életében soha mással nem foglalkozott, mint
határtudományokkal, de biztos benne, hogy ha ezt bevallotta volna, akkor sose
kapott volna Nobel-díjat. Az általam mûvelt gazdaságpszichológia halmozottan
hátrányos helyzetben van, hiszen többszörösen határtudomány. Maga a
pszichológia egyszerre természettudomány, történeti tudomány – vagy ahogy
korábban mondták volna – szellemtudomány, ugyanakkor a matematikához is van
valami köze. A gazdaságpszichológia nem ezt a határtudományt mûveli,
hanem ennek és a szociológiának a határán képzõdött
szociálpszichológiát, de ott is a szociálpszichológiának és a
gazdaságtudománynak a határán elõálló kérdéseket vizsgálja. Ha egy
egyszerû határtudomány akkora hátránnyal járhat, hogy Oláh György nem
kapja meg érte a Nobel-díjat, akkor mekkora hátránnyal járhat háromszoros
határtudományt mûvelni.
Több
kísérletet tettem arra, hogy ez a tudományág itthon meghonosodjék. Ezek a
próbálkozások több menetben azon buktak meg, hogy közgazdászok és
pszichológusok egyaránt azt követelték, hogy egyértelmûsítve legyen, hogy
ez közgazdaságtudomány-e vagy pszichológia. Pár évvel ezelõtt, amikor
Szegedre jöttem a gazdaságpszichológiai képzés elindítása többek között azon
bukott meg, hogy az akkreditációs bizottság pszichológiai szakbizottságának
vezetõje bejelentette, hogy a diplomában, amelyet majd adunk, nem
szerepelhet a gazdaságpszichológus
megjelölés. Ilyet csak pszichológiai oktatóhely adhat ki, mi csak olyan
diplomát adhatunk, amin pszicho-közgazdász megjelölés szerepel. A kilencvenes
évek közepén Nyugat-Európában az összes nagyobb egyetemen már volt ilyen
képzés, hazánkban ma sincsen.
– Hogyan alakult ki ez a tudományág?
– A modern gazdálkodás nagy századában a XIX. században, hahotára fakadtak volna, ha valaki azzal áll elõ, hogy a pszichológiai tényezõt is meg kell vizsgálni, ha gazdasági folyamatról van szó. Akkoriban a pszichológiai jelenség nem volt gazdasági tényezõ, igen erõteljes mechanizmusok kikapcsolták azt a gazdaságból. Például ilyen tényezõ lehetne, hogy egy csoportban, populációban milyen képességek adottak. Megjelent a gépi nagyipar azzal az ígérettel, hogy ügyes emberek helyett majd ügyes gépek lesznek és a gépkezelõnek elég, ha azt tudja, milyen gombot kell megnyomni. Ellenben a XX. század elején kiderült, hogy ez nem elég. A gépi nagyipar egyszerre jelent olyan gépet, ami gyorsabban mûködik és így a kezelõjének egyre gyorsabban kell reagálnia, és egyre bonyolultabb gépet, ami egyre több információt küld a kezelõhöz. Minél több információt kell kezelni, annál több idõre van szükség, de minél gyorsabb a gép annál kevesebb idõ áll rendelkezésre. Ez az ellentét már pszichológiai természetû, kiderült, hogy a gazdasági folyamatok kezeléséhez a pszichológiai jelenségeket is kezelni kell. Mire ebbõl gazdaságpszichológia lett, eltelt fél évszázad. A második világháború után az USA-ban George Katona nevû egykor volt honfitársunk feltalálta a gazdaságpszichológiát.
– Késõbb ez a tudományág nagy karriert futott be. A közgazdasági Nobel-díjasok közül is sokan gazdaságpszichológiával foglalkoztak, sõt pszichológus is kapott közgazdasági Nobel-díjat.
– A közgazdasági
Nobel-díjat az elsõ tíz évben valódi, tiszta közgazdasági eredményekért
adták. Tizenegyedik alkalommal azután, 1979-ben Herbert Simon azért kapta meg a
díjat, mert rájött nem úgy mûködünk, hogy a legkisebb ráfordítással a
legnagyobb hasznot célozzuk meg. Ahhoz, hogy optimális döntést hozzunk, ahhoz
minden szükséges információnak rendelkezésünkre kellene, hogy álljon. Az újabb
meg újabb információk beszerzéséhez
szükséges idõ addig késleltetné a döntésünket, amíg értelmét veszítené a
– közben idejét múlt – döntés. Simon szerint ezért a lehetõségeink közül
kiválasztjuk az elsõt, amelyik kielégítõ haszonnal látszik
kecsegtetni. Simon könyve magyarul A
korlátozott racionalitás címen jelent meg. Az 1979 óta díjazott személyek
kicsivel több, mint 40%-a vagy gazdaságpszichológiai munkásságáért kapta meg a
Nobel-díjat, vagy más klasszikus gazdasági munkáért, de a díj birtokában már
folytatott gazdaságpszichológiai kutatásokat és ezen a területen is maradandót
alkotott. Az utóbbi két évben felerősödött ez a tendencia, az utolsó
elõtti díjat három makroközgazdász kapta, akik gazdaságpszichológiai
kérdést tettek föl és próbáltak meg is válaszolni. A legutolsó két díjazott
közül pedig az egyik valóban pszichológus volt.
– Professzor úr 1999-ben nyílt levélben fordult a rektorhoz.
– A levél
akkor született, amikor küszöbön állt az integráció; azt firtattam benne, hogy mi
lesz az egyesülés után létrejövõ nagyüzemnek a gyártmánya: a tudás-e,
vagy az az okirat, amely arról tudósít, hogy rendelkezünk ezzel a tudással.
Nagyon érdekes utóélete volt a levélnek, többek között elvezetett, a most
megjelent Identitásgazdaságtan címû könyvhöz. Annak idején én azt hittem,
hogy azért jövök Szegedre, hogy létesüljön egy gazdaságpszichológiai képzés,
ehelyett létesült egy szoba, amelyre ki van írva, hogy Gazdaságpszichológiai
Tanszék és a közgazdász hallgatók az elsõ évben kötelesek hallgatni egy
szemeszternyi kurzust. A diák is a piacról él – bár õt nem pénzben
fizetik feltétlenül, hanem osztályzatokban és kreditpontokban –, amire a diák
odajutna, hogy valamit hasznosítson abból, amit megtanult rég elfelejti azt is,
hogy valamikor ilyen tárgya volt. Az egyetemen tanultam csillagászatot, a
professzorom nagyon meg volt elégedve a vizsgaeredményemmel, amikor megkérdezte
nem akarok-e erre szakosodni, akkor elcsodálkoztam, és azt mondtam neki, hogy
nem. Nap, mint nap ezt élem át, nem merem megkérdezni a nagyon tehetséges
diákjaimat, mert magam elõtt látom az azóta elhunyt professzorom arcát,
aki a túlvilágon kárörvendõen röhög rajtam, mert ugyanúgy járok, mint
annak idején õ.
Akkoriban
úgy éreztem, az egyetem derekasan átvert, és a Népszabadságban megjelent nyílt
levelemet a rektor úrhoz ezzel
kapcsolatos indulatok motiválták. Levélváltásunk aztán nagyon érdekes
reakciókat váltott ki. Telefonokat, e-maileket, leveleket kaptam barátoktól,
ismerõsöktõl, utcán leszólítottak emberek, mind-mind azt mondta,
olvastam a cikkedet, az semmi, amit írsz, tudnád, mi van nálunk. Elámultam egy
kicsit és elkezdtem vizsgálni, mi lehet más egyetemeken. Eljutottam oda, hogy,
úgy látszik, Magyarországon általánosan az a helyzet, hogy kicsit mindenkit
átvernek, aki az egyetemet tudás forgalmazásával hozza összefüggésbe – arra
gondoltam, ennek a rendszerváltás lehet az oka. Megnéztem, hogy áll a dolog
azokon a külföldi egyetemeken, amelyeken életem során elõfordultam.
Kiderült, hogy nemcsak olyan egyetemeken hasonló a helyzet, mint a moszkvai
egyetem, amelyik szintén átélt egy rendszerváltást, hanem olyanokon is, mint a nizzai egyetem, vagy két, általam
ismert kaliforniai egyetem. Beiratkozik a diák azért, hogy tudást szerezzen,
végzéskor pedig kap egy papírt arról, hogy megszerezte a tudást, ami nem
ugyanaz.
Az újabb
és újabb kormányok nálunk büszkén bejelentik, hányszor több diák tanul ma a
felsõoktatásban, mint a rendszerváltás elõtt. Jelenleg három és
félszeres a növekedés. Ehhez képest a források reálértékben kétharmadára-háromnegyedére
csökkentek. Könnyû kiszámolni hogyan alakult az egy hallgatóra jutó
támogatás mértéke. Át van verve az egyetem, aki átveri a diákot, de a hallgató
mégis megtalálja a számítását, hiszen teljes értékû diplomát kap.
Egészen
az utolsó elõtti közgazdasági Nobel-díj átadásáig így is gondoltam. A
három tudós azt vizsgálta mi történik, ha egy piacon különbözõ
minõségû áruk jelenek meg. Jó példa a használt autók piaca, ahol
kapni egészen jó, sõt kitûnõ állapotban lévõ autót
is és olyat is, amit csak a rozsda tart össze. A vásárló nem tudhatja, melyik
fényesre pucolt autó mögött mi rejlik. A vevõ megsaccol egy átlagárat,
és ehhez próbál magának használt kocsit találni. A kiváló karban lévõ
autók tulajdonosainak nem éri meg ezen az átlagáron eladni, ezért távoznak a
piacról. Aki átlagos vagy annál rosszabb autóval van jelen az boldogul a
piacon. A piac kontraszelektál.
Kiderült
ez a munkaerõ piacon is hasonló képen mûködik. Ott is van olyan
reménybeli munkát keresõ, aki kiváló képességekkel rendelkezik és van
olyan is, aki alul teljesít. A munkaadó nem igazán tudja elsõre
megállapítani kiben, mi lakozik. A munkavállaló többé-kevésbé tisztában van
saját képességeivel, a munkáltató azonban csak pszichológiai tesztekre
hagyatkozhat, de ezek hatásfoka ilyen esetekben igen kétséges. Itt is átlagol a
piac, s aki tudja, hogy õ az átlagért ajánlható árnál azért többet ér, nem szegõdik el ennyiért,
aki az átlagon, vagy alatta teljesít, az elvállalja az állást, tehát itt isj
kontraszelektál a piac. Mit lehet tenni? –
kérdezte a három díjazott. A megoldások egyike, ha az árucikk a nagy
átlagon belül saját identitást tud fölmutatni. Ha a reménybeli munkavállaló
jogosan elmondhatja, hogy a nagy átlag ugyan középszerû, de ő
kitûnõ, akkor õt másképp kezeli a piac. Ehhez azonban
szükség van identifikációs jelekre. A munkaerõ esetében ilyen jel
mindenféle oklevél. Amikor oklevelek „adásvétele“ folyik, egy nagyon fontos
árucikk piacán vagyunk: az identifikációs jelekrõl folyik az alku.
Beülök egy egyetemre, rászánok öt évet az életembõl, sõt nem
kevés pénzt is fordítok rá, végeredményként valamilyen tudást is kapok (jóval
kevesebbet, mint harminc, negyven, vagy ötven évvel ezelõtt) s ráadásul
egy oklevelet, ami olyan identifikációs jel, mellyel a piacon jobb eséllyel indulhatok. A mi nemzedékünk,
sõt még az utánunk következõ nemzedék is az egyetemen tudást
szerzett s hozzá mellesleg még egy diplomát is, amely tanusította. Ma már a
hallgató diplomát szerez s hozzá
mellesleg szerez holmi tudást is, alibinek a diplomához; és lehet, hogy még a
végzés elõtt beiratkozik egy újabb kurzusra, hogy szerezzen még egy
diplomát és utána még egyet. Ha több diplomát mutat föl a munkavállaló a
piacon, akkor előnyösebb identitással pályázik, tehát jobb esélyéjei nyílnak az
elhelyezkedésre.
Kiderült,
hogy a rektor úrhoz írott levelem mögött ezek az összefüggések rejlenek.
Bizonyos tekintetben igazam volt, amikor a jelenséget elõhoztam, azonban
azt sajnálom, hogy ezt akkor bizonyos személyeknek róttam fel mint az ő
hibájukat. A problémák sokkal általánosabbak annál, hogy egyes embereket
hibáztathatnánk miatta. A levelet a szegedi egyetem s kiváltképp az a kar is,
ahol dolgozom, nagyon rosszul fogadta Még a levél megjelenése elõtt
ajánlottam a kar és az egyetem vezetésének, hogy rendezzünk a kérdésrõl
egy vitát. Két évvel késõbb egyébként a Magyar Tudományos Akadémia meg
is szervezte ezt az én vitaindítóm mellett, meghívott akadémikusoknak,
rektoroknak (egyebek között a mi rektorunknak), két volt (s közülük egy
eljövendő) oktatási miniszternek a
részvételével. Azonban akkor itt Szegeden a leghatározottabb elutasítást
kaptam az ötletre, hogy akár csak zárt körben is vitát rendezzünk e
kérdésekről. Sõt egyetemünk egyik jó nevû professzora azt
mondta: „Te már megkaptad erre a méltó
választ.” Persze meg lehet érteni a
rosszallást, az arrogáns indulatokat: elvégre titkokat fecsegtem ki. Azóta nem
is olyan hosszú idõ telt el, és ma már mindenki nyíltan beszél a
problémáról. Az ÉS-ben félévig folyt a vita A
tudásgyár vagy papírgyár címû könyvrõl, amely ugyanezt a
jelenségkört tárgyalta. Azonban a vitában és a könyvben is úgy volt beállítva a
jelenség, mint ami eredendõen rossz. Ekkor én már úgy láttam, a
jelenséget nem lehet egyértelmûen egy bürokratikus hibának föltüntetni,
itt nem értéktelen papír adásvételérõl van szó – leszámítva persze a
hamisított diplomákat – hanem identitásgazdálkodásról.
– Nem hozhat megoldást, ha az egyes egyetemek mutatnak föl megfelelõ identifikációs jeleket?
– Ez
nagyon jó kérdés. Láttam olyan hirdetést magyarországi szaklapban, amelyik kikötötte, hogy kivéve X egyetemet, vagy Y
fõiskolát. Az általam
valamelyest jobban ismert francia felsõoktatásnak vagy az amerikainak
jellemzõje az erőteljes szóródás az egyes intézményeken nyújtott
képzések minõsége között. Az USA-ban minden kisvárosnak megvan a maga
szimfonikus zenekara mellett a maga egyeteme is. Ezek az egyetemek gyakran
silány képzést nyújtanak, ellenben vannak nagyon jó nevû nagy egyetemek.
Ennek a differenciálódásnak biztos, hogy le kell zajlania nálunk is. Arra nincs
lehetõség, hogy az idõ kerekét visszaforgassuk, és újra
elõállítsuk azokat az egyetemeket, melyek a hatvanas-hetvenes években
léteztek. Nem tudom, hogy ez az átalakulás úgy fog-e lezajlani, hogy a
nagyszámú integrált egyetem közül kiemelkedik-e az az egy-kettõ, amely
az adott területen megbízható képzést nyújt, vagy az egyetemi alapképzés
megmarad olyannak, amilyen, és a doktori képzés igazi elitképzésé válik. De az
is lehet, hogy az egyetemeken betelik a sorsuk és helyükbe a felsőoktatás olyan
képzőhelyei lépnek, amelyeket multinacionális vállalatok a világ legjobb
szakembereit alkalmazva hoznak létre. Ezekben az intézményekben nem az
történik, hogy helyi célokra szûken alkalmazható tudást adnak át, hanem
olyan tudást szereznek – mondják azok, akik ezzel foglalkoznak (például
olvashatunk errõl Szabó Katalin könyvében, amelyet nemrég jelentetett
meg az Oktatási Minisztérium) – amely teljes értékû és széles körben
alkalmazható. Elképzelhetõ, hogy az állami és az úgynevezett magánegyetemek
folytatják mélyrepülésüket, és máshol alakulnak ki azok az elit
tanmûhelyek, amikre szüksége van a társadalomnak.
Kelemen Zoltán Gergely interjúja
Szegedi
Egyetem, 2003.
március 31. 1. és 3. old.